روسيه : پرتاب موشك ماهواره بر ايران، نقض توافق هسته ای نيست

روسيه : پرتاب موشك ماهواره بر ايران، نقض توافق هسته ای نيست
پنج‌شنبه 12 مرداد 1396 - 03:44

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد این کشور، پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ توسط ایران را نقض توافق هسته ای این کشور با گروه شش نمی داند.

خبرگزاری ایتارتاس در خبری از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک نوشت: اعلام این موضوع توسط واسیلی نبنزیا Vasily Nebenzya  فرستاده دائم روسیه در سازمان ملل در حالی است که کشورهای غربی عضو گروه شش نامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و طی آن اعلام کردند پرتاب این موشک توسط ایران، نقض قطعنامه 2231 است که در حمایت از توافق هسته ای ایران صادر شد.
نبنزیا در این باره گفت: بر اساس قرائت ما از برنامه جامع اقدام مشترک، این اقدام نقض توافق نیست، زیرا مربوط به سایر مسائلی است که به صورت مستقیم در برجام نیامده است.  
ایران در تاریخ بیست و هفتم ژوئیه، موشک ماهواره بر سیمرغ را با موفقیت پرتاب کرد. این موشک قادر به حمل کلاهکی با حداکثر 250 کیلوگرم وزن تا ارتفاع حداکثر 500 کیلومتری است. ایران یکی از 24 کشوری است که کمیته استفاده صلح آمیز از فضا را در سال 1959 بنیانگذاری کرد.
آمریکا و متحدان آن بر این باور هستند که ایران به واسطه پرتاب موشک به فضا، در حال دستیابی به فناوری ساخت موشک های بالستیک قاره پیما است که می توانند کلاهک های هسته ای را نیز حمل کنند.

پربیننده ترین خبرها