کیسینجر: برای مهار ایران حفظ داعش ضروری است!

کیسینجر: برای مهار ایران حفظ داعش ضروری است!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 16:27

وزیر خارجه اسبق آمریکا خطاب به مقامات این کشور توصیه کرد که اگر خواهان جلوگیری از شکل گیری امپراطوری ایران در منطقه هستند باید داعش را حفظ کنند.

العالم-آمریکا

به گزارش ایندیپندنت، «هنری کیسینجر» در مقاله ای که برای«کاپ ایکس» CapX نوشته به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور این کشور، گفت نباید با نابود کردن داعش، زمینه را برای توسعه قدرت ایران در منطقه فراهم کرد؛ زیرا با سلطه تهران و نیروهای متحدش بر اراضی آزاد شده از چنگ داعش، یک «امپراتوری رادیکال ایرانی» شکل خواهد گرفت.

کیسینجر که در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، وزیر خارجه آمریکا بود، به دولت ترامپ هشدار می‌دهد، شکست داعش به قدرت گرفت ایران در سراسر منطقه خاورمیانه منتهی می‌شود.

هنری کیسینجر در یاداشت خود آورده است: در این شرایط، مثال سنتی که می‌گوید دشمنِ دشمن شما می‌تواند به عنوان دوست شما باشد، دیگر کاربردی ندارد. در خاورمیانه کنونی، دشمنِ دشمن شما می‌تواند دشمن شما باشد. خاورمیانه با نوسان ایدئولوژی‌ها و با اقدامات خاصی، جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

او در ادامه مطلب خود با مطرح کردن ادعاهای علیه ایران آورده است: جنگ دنیای بیرونی با داعش می‌تواند یک مثال باشد. اغلب قدرت‌های غیرداعشی - از جمله ایران شیعه و دولت‌های سنی پیشرو - بر ضرورت نابودی داعش اتفاق نظر دارند. اما کدام یک از آن‌ها وارث سرزمین‌های داعش خواهد بود؟ ائتلاف سنی‌ها؟ یا یک حوزه نفوذ که تحت سلطه ایران است؟

پاسخ آن چندان واضح نیست؛ زیرا روسیه و کشورهای عضو ناتو از جناح‌های مخالفی حمایت می‌کنند. اگر اراضی تحت کنترل داعش از سوی سپاه پاسداران انقلاب ایران یا نیروهای آموزش دیده و مدیریت شده آن‌ها تصرف شوند، در نتیجه آن یک کمربند از تهران تا بیروت ایجاد می‌شود، که می‌تواند نشانه‌ای از ظهور یک «امپراتوی رادیکال ایرانی» باشد.

وی در ادامه یادداشت خود مدعی شده است: در حالیکه اقدامات آمریکا به برخی نیروهای ویژه در جبهه‌های زمینی و بمباران از طریق جنگنده‌های ائتلاف محدود می‌شود؛ ایران در حال سلطه بر هر دو کشور است. به همین دلیل برقرار ماندن داعش کمک بزرگی به محدود کردن قدرت نفوذ ایران خواهد کرد.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها