ظریف: محور دیپلماسی را اقتصاد قرار می‌دهیم

ظریف: محور دیپلماسی را اقتصاد قرار می‌دهیم
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 14:32

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه به ویژه مجمع منطقه‌ای در خلیج فارس در مبارزه با تروریسم مهمترین دستور کار وزارت خارجه است. حمایت از مردم فلسطین و باز گرداندن موضع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام در اولویت سیاست‌های ماست.

العالم-ایران

محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد، گفت: خاضعانه به درگاه پرودگار شکر می‌گذارم که بار دیگر خدمت به مردم باوفا و شجاع ایران را به بنده اعطاء کرده است.

وی افزود: در حالی با مشارکت باشکوه بیش از ۴۱ میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونی‌شان گاه برای اداره یک شهر یا روستا، ماه‌ها کشتار و خونریزی می‌شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: استقلال، خودباوری، جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در چهار دهه گذشته را شکل داده است. امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خداوند باری تعالی وجود ندارد و تمامی قدرت‌های جهان ناگزیر به تسلیم در برابر مردم هستند.

ظریف با اشاره به وظایف وزارت خارجه در قانون اساسی، گفت: سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه برنامه‌های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص کرده است. بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار سیاسی رابطه ماهوی و منطقی وجود دارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: جهان وارد عصر پساغربی شده است. در این دوران کنشگران متکثر شده‌اند و قدرت سیاسی از دست آنان خارج شده است. هر چند که عناصر سخت‌افزاری همچنان موثر هستند ولی عناصر نرم‌افزاری که ایران جزو آن است قدرت و ارزش واقعی یافته‌اند. منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی ما را می‌گذارد. برخی کنشگران منطقه هنوز برای منطقه هزینه می‌تراشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است. آنچه به ایران قدرت بخشیده علاوه بر توان نظامی، صنعتی و علمی، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی، مردم و مسئولان را به خودباوری، باورمند ساخته است. این مجموعه، ایران را به تنها کشوری در منطقه تبدیل کرده است که امنیتش را تنها از درون کشور و از مردم می‌گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست.

ظریف ادامه داد: ایران قدرت اقتصادی خود را از درون می‌گیرد. ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه به مسئولیت خود آگاه است. ایران دنبال منطقه‌ای امن، قدرتمند، پیشرفته و با ثبات است و همکاری منطقه‌ای را مبنای صلح و ثبات می‌داند و پیوندهای منطقه‌ای را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در دولت یازدهم گام‌های بلند و تاریخی بسته شد. بهره برداری از انرژی هسته‌ای از جمله این دستاوردها بود. با حمایت‌های همه جانبه مقام معظم رهبری، مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و پشتوانه توانمندی‌های کشور و حمایت مردم خطرات زیادی از فراروی نظام مرتفع شد.

وی شرایط بین‌المللی را به نفع ایران دگرگون شده دانست و افزود: مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد است که با افتخار آن را به نام خود ثبت کردند.  لازم می‌دانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی به ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در روند مذاکرات، تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی خارجی است، تشکر کنم.

ظریف مصوبه اخیر مجلس را تلاش مشترک مجلس و وزارت خارجه دانست و افزود: دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به برجام نیست. حضور نمایندگان عالی ۱۰۵ کشور و سازمان بین‌المللی در مجلس نماد مهمی از این گشایش و اقبال جهانی است. حضور ۳۰ هیات از اروپا شامل ۱۰ هیات به ریاست مقامات رتبه عالی، ۲۷ هیات از آسیا با ۱۶ مقام رده اول و ۱۱ وزیر و نماینده ویژه، ۲۶ هیات از افریقا با ۱۴ مقام عالی رتبه و ۹ هیات از قاره آمریکا با ۳ مقام عالی رتبه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب اسلامی، سابقه نداشته و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت اقتصاد مردمی قرار گرفته است. عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی‌های پرفساد، باز شدن تعامل بانکی، رفع موانع حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی، ورود  ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار که سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم و قبل از تحریم‌ها  در دولت نهم ۳.۴ درصد و در دولت دهم ۳.۹ درصد بود.  افزایش گردشگری، عقد قراردادهای تجاری و اقتصادی، توسعه علمی و همکاری هسته‌ای دستاوردهای بزرگ این ملت است.

وی ادامه داد: دستاوردهای بزرگ ملت ایران را کوچک نکنیم. پیوند با ایرانیان خارج از کشور از پیش گسترده‌تر شد که جلوه‌ای از آن را در صف‌های طولانی هموطنان خارج از کشور برای انتخابات ریاست جمهوری مشاهده شد.

ظرفیت ادامه داد: با موانعی هم از درون و هم از بیرون کشور روبرو هستیم. ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتار مربوط به مناسبات خارجی از جمله این‌هاست. جناب ابطحی بنده حتما آخرین نفری خواهم بود که تک صدایی را در این کشور به صلاح می‌دانم، بنده چند صدایی را مناسب می‌دانم. اقدامات موازی و هماهنگ در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی از چالش‌های دیپلماسی است که باید در دوره جدید با هم‌افزایی و اقناع حل شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: رفتار برخی از کنشگران منطقه‌ای از مهمترین مسائل سیاست خارجی ماست. آنهایی که تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای برجام به کار بسته‌اند اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها فضای شیعه هراسی و ایران‌هراسی را در منطقه گسترش دهند و از تغییرات ایالات متحده برای تنش و بحران‌آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند. گرچه این کشورها و گروه‌ها، مرتکب چنین اشتباه اساسی شده‌اند اما این چالش وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده اتفاق افتاده است و به دنبال آن لفاظی های آنان نسبت به ایران انجام می‌شود ناشی از توهم سیاستمداران این کشور است. با هم‌افزاری هوشمندانه دیگر نهادها و نه با سکوت آنان، تقویت این باور در نخبگان سیاسی در ایالات متحده این است که ایران‌هراسی سکه‌ای از رونق افتاده در بازار جهانی است که خریداری ندارد.

ظریف افزود: گسترش همه جانبه سیاسی و اقتصادی ایران با جهان دستاوردها  و توفیقات بسیار خوبی برای ما داشته است. با نشان دادن عقلانیت از یک سو و انتخابات متعدد از سوی دیگر برای سیاست‌مداران ایالات متحده نتیجه‌ای جز انزاوی بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جمله جمله آن نشان دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست ایالات متحده از نخستین روز تا پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است. طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت قابل انکار دستیابی به هدف است.

وی اظهار کرد: دولت‌های قبلی آمریکا پس از سال‌ها تجربه تحریم، پای میز مذاکره آمدند. آمریکا نه تنها نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران به عنوان کنشگری مهم، باز است.

ظریف تصریح کرد: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور از یک سو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنان برای بازسازی کشور به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت‌های قدرت معنوی و مادی ایران است که برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور اقدام خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: مجلس نقش برجسته‌ای در تقویت قدرت معنوی ایران دارد. نقش آفرینی هوشمندانه از طریق دیپلماسی پارلمانی از سیاست‌های حضور در عرصه بین‌المللی است. با توجه به چالش‌های موجود تقویت با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را پیگیری خواهم کرد. گسترش روابط مطلوب با همسایگان زمینه‌های حاشیه‌ای را کاهش می‌دهد. همسایگان، بهترین شرکای اقتصادی ما هستند.

وی ادامه داد: با یاری و همفکری شما سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال می‌کنم و حمایت موثر از کارآفرینان داخلی در بازارهای منطقه را دنبال خواهم کرد. اعتمادسازی با همسایگان ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را در برنامه‌ها و ساختار وزارت خارجه مدنظر قرار داده‌ام. تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه به ویژه مجمع منطقه‌ای در خلیج فارس در مبارزه با تروریسم مهمترین دستور کار وزارت خارجه است. حمایت از مردم فلسطین و باز گرداندن موضع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام در اولویت سیاست‌های ماست.

ظریف ادامه داد: با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی این اهداف را دنبال می‌کنم. جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در مسیر تامین منافع ملی باید دنبال شود. وزارت خارجه با ایجاد انگیزه و آموزش‌های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارت‌خانه‌ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور به ویژه بخش خصوصی کشور در زنجیره اقتصاد جهانی، تقویت رابطه با قدرت‌های نوظهور و همسایگان و کشورهای اروپایی و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جدید برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است. برای پیگیری این دو ابراولویت همکاری منطقه و اقتصاد مقاومتی آخرین مراحل خود را طی می‌کند و بین ما و سازمان امور استخدامی و اداری امضا می‌شود.

به گفته وی، اجتناب از تصمیمات از حرکت‌های شتاب‌زده، خودباوری، اتکای به خردجمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس، راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات راهنمایی جهت‌گیری اجرایی وزارت خارجه خواهد بود.

ظریف ادامه داد: در صورتی که دوباره از رای با ارزش شما برخوردار شوم با توکل به قادر متعال و توسل به ائمه اطهار (ع)  و  پیروی از راهنمایی‌های رهبری و اعتماد به مردم هوشیار از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها