رابطه نظامی با کرۀ شمالی؛ عامل قطع کمک های آمریکا به مصر

رابطه نظامی با کرۀ شمالی؛ عامل قطع کمک های آمریکا به مصر
پنج‌شنبه 2 شهريور 1396 - 13:07

در حلالی که آمریکا اعلام کرده که حمایت های مالی خود از مصر را به علت نقض حقوق بشر متوقف کرده است برخی پایگاه های آمریکایی احتمال داده اند توقف این حمایت ها به ارتباط دولت مصر با کرۀ شمالی نیز مرتبط باشد.

العالم - مصر

به گزارش پایگاه مصری وطن که از رسانه های مخالفت سیسی است، روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای توقف کمک ها به مصر احتمالاً ریشه در تداوم روابط قاهره و پیونگ یانگ و نقض حقوق بشر در مصر دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن در واکنش به تصویب قانون جدید انجمن های غیردولتی در پارلمان مصر که چندی پیش به امضای عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری این کشور رسید، پرداخت 96 میلیون دلار به قاهره را متوقف کرده و پرداخت 195 میلیون دلار کمک نظامی را نیز به تعویق انداخته است.

قانون انجمن های غیردولتی محدودیت های زیادی برای این انجمن ها و مراکز فعال در زمینه حقوق بشر تعیین کرده است.

یکی از کارمندان وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا روابط قاهره با پیونگ یانگ نقشی در توقف حمایت های مالی آمریکا از مصر دارد یا نه  گفت : مسائلی که باعث نگرانی آمریکا شده، به دولت مصر ابلاغ گردیده است .

رابرت ساتلوف مدیر اجرایی انستیتوی سیاست خاور نزدیک در واشنگتن نیز گفت: توقت حمایت های مالی آمریکا از مصر تصمیمی ناگهانی بود؛ چرا که کاخ سفید چند ماه پیش میزبان عبدالفتاح سیسی بود و ترامپ از تداوم حمایت های خود از قاهره خبر داده بود.

ساتلوف افزود: نقض حقوق بشر در مصر و روابط قاهره با پیونگ یانگ مسائل جدیدی نیستند و شک و تردیدهایی درباره علت واقعی توقف حمایت های مالی آمریکا از مصر وجود دارد.

سازمان ملل متحد هم اکنون درباره قراردادهای کره شمالی با چند کشور خاورمیانه و شمال آفریقا برای فروش انواع تسلیحات، موشک و دستگاه های ارتباطات نظامی تحقیق می کند.

سازمان ملل سال 2015 در گزارشی اعلام کرد که کره شمالی از بندر پورت سعید مصر برای قاچاق اسلحه به خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده می کند.

نیویورک تایمز نوشت: یک سرمایه دار مصری به نام نجیب ساویروس و شرکت مخابراتی مصر سال 2008 به دولت کره شمالی در راه اندازی شبکه ارتباطات بی سیمی کمک کرده اند.

214

 

پربیننده ترین خبرها