هیلی: برجام، تفاوتی بین مراکز نظامی و غیرنظامی قائل نیست!

هیلی: برجام، تفاوتی بین مراکز نظامی و غیرنظامی قائل نیست!
جمعه 3 شهريور 1396 - 22:07

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست خبری در این سازمان مدعی شد؛ ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی دهد ولی برجام تفاوتی بین مراکز نظامی و غیر نظامی قائل نشده است!

العالم - ایران

نیکی هیلی گفت: من این هفته، دیداری بسیار سازنده با آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین داشتم، آمانو مدیر کل و کارکنان وی در زمانی که برای ما اختصاص داده بودند بسیار سخاوتمند بودند. وی و تیمش بسیار حرفه ای و در زمینه کاری خود متخصص هستند. آنان برنامه راستی آزمایی بسیار قوی درباره ایران دارند. من درباره کارهایی که آنها انجام می دهند، بسیار خرسندم. با این وجود و با همه خوبی هایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد، آنها فقط تا جایی که می توانند بازرسی کنند، خوب عمل می کنند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران اعلام کرده است که اجازه دسترسی به مراکز نظامی را نخواهد داد ولی برجام هیچ تفاوتی بین مراکز نظامی و غیر نظامی نگذاشته است. همچنین برخی مراکز اعلام نشده وجود دارند که هنوز بازرسی نشده اند. این مشکل است. من اعتماد خوبی به آژانس  دارم ولی آنها با کشوری روبرو هستند که سابقه دروغگویی و دنبال کردن مخفیانه برنامه اتمی را دارند. از این رو ما آژانس را تشویق می کنیم تا از همه اختیارات خود و استفاده همه امکانات موجود در برجام استفاده کنند و ما نیز در این فرایند از آژانس حمایت می کنیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: مشکل دیگری که ما در اینجا در نیویورک داریم، موضوع یونیفل در جنوب لبنان است که ماموریت آن تا پایان همین ماه خاتمه می یابد. مساله اصلی در اینجاست که یونیفل به آن خوبی که انتظار می رود، وظیفه خود را به صورتی موثر انجام نمی دهد. ما صحبت های زیادی در اینجا درباره جلوگیری از درگیری مطرح کرده ایم. اگر چه از دو هزار و شش به این سو، در جنوب لبنان درگیری نداشتیم ولی این به معنی صلح و امنیت نیست. از دو هزار و شش، شاهد انتقال گسترده و غیر قانونی تسلیحات به حزب الله هستیم که عمده آن را ایران قاچاق کرده است. این به معنی جلوگیری از جنگ نیست بلکه آماده شدن برای جنگ است.

هیلی افزود: وظیفه یونیفل، همکاری با نیروهای مسلح لبنان برای جلوگیری از نقض قطعنامه 1701 بود، یا دست کم این موارد را گزارش کند. با این حال یونیفل حتی یک مورد نیز از این اقدامات انجام نداده است. برای جلوگیری از درگیری بعدی، یونیفل باید از انتقال تسلیحات به تروریست ها جلوگیری کند. این همان تغییراتی است که می خواهیم در ماموریت این گروه ایجاد شود. ما به دنبال تغییر ماهیت ماموریت نیستیم ولی به دنبال ایجاد تغییرات در محتوا هستیم تا یونیفل کاری را که بایست در سالهای گذشته انجام می داد، انجام دهد. کسانی که مخالف این هستند، باید توضیح دهند که چرا آماده هستند تا دست تروریست ها را برای مسلح شدن و بی ثبات کردن منطقه باز بگذارند. به اقداماتی که حزب الله تا کنون انجام داده است توجه کنید؛ آنها اقداماتی مانند سوء قصد و اقدامات تروریستی در داخل لبنان انجام داده اند. هزاران جنگجو به سوریه اعزام کرده اند تا اسد را سرکوب مردم سوریه کمک کنند. آشکارا اسرائیل را تهدید می کنند. آنها دست نشانده های ایران هستند. حزب الله گروهی تروریستی است که عاملی بسیار بی ثبات کننده برای منطقه به شمار می آید. زمان آن رسیده است که شورای امنیت ضمانت اجرایی را برای ماموریت یونیفل مقرر بدارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت می دانم که دوستان فرانسوی ما نگران هستند؛ آنها بسیار مفید عمل کرده اند و نیروهای زیادی در یونیفل دارند، همچنین سابقه ای طولانی در لبنان دارند. ما برای این موضوع احترام قائلیم، هفته هاست که با فرانسوی ها مذاکره کرده ایم و به مذاکرات خود پیش از پایان مهلت ماموریت این نیروها ادامه خواهیم داد. در عین احترام برای دیدگاه فرانسه، چیزی که برای ما بسیار مشکل آفرین است، دیدگاه ژنرال بری، فرمانده نیروهای یونیفل در جنوب لبنان است که گویا تنها کسی است کاملا در برابر اقدامات حزب الله، چشم پوشیده است. ژنرال بری می گوید حزب الله هیچ تسلیحاتی ندارد، این نداشتن درک از آنچه که در اطراف وی می گذرد، خجالت آور است. نیازی نیست گزارش های اطلاعاتی گوناگونی را ببینید که نشان می دهد تسلیحات حزب الله بیشتر شده است، حزب الله آشکارا در این مورد صحبت می کند، آنها را در برابر دوربین های تلویزیونی به نمایش می گذارد. گزارش دبیرکل هم این را تایید می کند.

 

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها