تلاش فرانسه برای همکاری با ایران در سوریه

تلاش فرانسه برای همکاری با ایران در سوریه
شنبه 11 شهريور 1396 - 16:42

دولت فرانسه برای تقویت نقش خود در مسئله سوریه با همکاری ایران و ترکیه تلاش می کند.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، تماس هایی بین فرانسه، ایران، ترکیه و قطر درباره مسئله سوریه در جریان است. امانول مکرون رئیس جمهور فرانسه طرح جدیدی را درباره بحران سوریه ارائه و درباره آن با ایران وترکیه گفتگو کرد.  تماس هایی هم بین ایران، ترکیه و قطر درباره بحران سوریه در جریان است و احتمال توافق بین سه کشور وجود دارد. این در حالی است که در چند روز آینده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران سفر خواهد کرد.

خبرنگار شبکه المیادین گفت: به تدریج موضع دولت جدید فرانسه در برابر منطقه آشکارتر می شود. هر چه موضع دولت فرانسه آشکارتر می شود، از آمریکای دونالد ترامپ دورتر می شود. امانوئل مکرون رئیس جمهور جوان فرانسه در اجلاس ناتو در بروکسل در ماه مه گذشته با صراحت تاکید کرد اروپا باید سیاست هایی جدا از آمریکا اتخاذ کند. موضع مکرون بر این اساس اتخاذ می شود و صراحت بیشتری دارد. مکرون در حضور سعد الحریری نخست وزیر لبنان بر موضع خود مبنی بر تلاش برای تشکیل گروه تماس به منظور پیگیری اوضاع سوریه و عراق تاکید کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: موضع فرانسه روزنه امیدی برای ترکیه است که همچنان از اقدام متحدانش در تنها گذاشتن آن شوکه است و به دنبال حمایت از موضع خود در سوریه است. درست است که تاثیر منطقه ای فرانسه محدود است، اما اگر مکرون تشکیل ائتلاف های اقتصادی، امنیتی و منطقه ای و در نتیجه سیاسی را پیگیری کند، ممکن است موفق شود. در اینجا نقش ایران و نزدیک شدن تهران و آنکارا اهمیت پیدا می کند. منافع مشترک ترکیه و ایران به ویژه نگرانی مشترک در برابر مسئله کردها، عامل نزدیک شدن دو کشور است. البته پیشروی نیروهای سوریه و متحدانش در صحنه میدانی فصل الخطاب بود. سفر آینده اردوغان به تهران، شرایط را آشکارتر خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها