بنگلادش، صدها آواره روهینگیایی را اخراج کرد

بنگلادش، صدها آواره روهینگیایی را اخراج کرد
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 16:25

مقامات بنگلادشی بیش از 2000 مسلمان روهینگیایی را مجبور کرده اند از یک جزیره دورافتاده که آنها پس از فرار از خشونت های میانمار در آن پناه گرفته بودند، خارج شوند.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کاکسس بازار، سازمان ملل اعلام کرده است 87 هزار آواره که بیشتر آنها مسلمانان روهینگیایی هستند از 10 روز قبل یعنی زمان شدت گرفتن دور اخیر خشونت ها در ایالت راخین در میانمار که در مجاورت بنگلادش واقع است، خود را به بنگلادش رسانده اند.

بیشتر این عده از راه زمینی یا با عبور از رودخانه مرزی نف  Naf خود را به خاک بنگلادش رسانده اند. اما برخی از آنها از سر استیصال برای رسیدن به جزیره کوچک سنت مارتین در 9 کیلومتری سواحل بنگلادش دل به دریاهای آزاد زده اند.

مقامات بنگلادشی گفتند ساکنان 9000 نفری این جزیره ، که مناسبات فرهنگی نزدیکی با مردم روهینگیا دارند و به زبان مشابهی تکلم می کنند، حدود 2000 نفر از تازه واردان را مخفی کرده بودند اما به آنها دستور داده شد این 2000 نفر  را معرفی کنند.

روهینگیایی ها یک اقلیت قومی عمدتا مسلمان بی وطن هستند که بنا بر اعلام گروههای حقوق بشری در دهه های گذشته با آزار و اذیت بودایی های میانمار مواجه بوده اند.

نور احمد، رئیس شورای محلی جزیره سنت مارتین گفت: از طریق بلندگوهای مسجد از ساکنان جزیره خواسته شده مهاجران روهینگیایی را به نیروهای گارد ساحلی تحویل دهند.

وی گفت: به ما گفتند برای یافتن روهینگیایی ها هر طور می توانیم کمک کنیم و آنها را به اردوگاه گارد ساحلی بیاوریم.

فرید احمد، از دیگر مقامات منتخب این جزیره، گفت: 2011 روهینگیایی شامل کودکان، یکشنبه شب در مقر گارد ساحلی جمع آوری شده بودند و از آنجا انتقال یافتند.

احمد به خبرگزاری فرانسه گفت: کودکان روهینگیایی گریه می کردند. اما این دستور دولت بود. ما چه می توانستیم بکنیم؟

وی افزود: روهینگیایی ها می گفتند کجا باید برویم؟ نیروهای میانمار دارند آنجا ما را می کشند. خانه های ما را سوزانده اند. آنها به طرف ما شلیک می کنند.

هر دو این مقامات تاکید کردند که روهینگیایی ها را با قایق به میانمار بازگردانده اند.

یک مقام ارشد امنیتی که خواست ناشناس بماند به خبرگزاری فرانسه گفت: روهینگیایی ها را شبانه با همراهی نیروهای امنیتی مرزی به میانمار بردند.

نیروهای گارد ساحلی بنگلادش صدها آواره دیگر را که می کوشیدند خود را به این جزیره برسانند، ردیابی کرده و بازگردانده اند.

بنگلادش قبل از بحران اخیر محل سکونت حدود 400 هزار روهینگیایی بود. این کشور اعلام کرده است نمی خواهد بیش از این کسی را بپذیرد.

اما بنگلادش نتوانسته جلو موج آوارگان نومیدی را بگیرد که از خشونت های جدید در ایالت راخین می گریزند. آنها می گویند در راخین دسته های بودایی ها و نیروهای نظامی آنها را قتل عام می کنند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها