محققان هشدار دادند؛

خطر در کمین قلب نوزادان چاق

خطر در کمین قلب نوزادان چاق
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 18:49

محققان باور دارند نوزادان مبتلا به چاقی زودرس، نشانه‌های آسیب‌ قلبی را در همان ماه‌های اولیه تولد و قبل از رسیدن به یک‌سالگی نشان می‌دهند.

العالم - گوناگون

نتیجه یک مطالعه در رومانی نشان می‌دهد که نوزادان چاق قبل از یک‌سالگی، علائم تغییرات خطرناک قلب را در خود نشان می‌دهند.

بر همین اساس محققان می‌گویند: «نوزادان مبتلا به چاقی زودرس نشانه‌های آسیب‌های قلبی را در همان ماه‌های اولیه تولد و قبل از رسیدن به یک‌سالگی نشان می‌دهند».

کارشناسان با ذکر اینکه نتایج این تحقیقات باید به متخصصان بهداشت عمومی هشدار داده شود، افزودند: «اضافه‌وزن حتی یک کودک نوپا می‌تواند ساختار قلب را تغییر دهد».

کارشناسان انگلیسی نیز با یادآوری اینکه زنگ هشدار برای چاقی کودکان باید زده شود، گفتند: «انگلیس از کشورهایی است که نرخ چاقی کودکان آن به شکل وحشتناکی بالا و همین‌طور روبه افزایش است».

محققان رومانیایی که یافته‌های خود را در کنگره انجمن اروپایی قلب و عروق در بارسلونا ارائه کردند، با بررسی قلب 455 کودک دریافتند، دیواره‌های قلب کودکان چاق 25 درصد ضخیم‌تر از کودکان با وزن طبیعی است.

مدیر بخش پزشکی بنیاد قلب انگلیس می‌‌‌گوید: «کودکان دارای اضافه وزن یا چاق بیشتر احتمال دارد این وزن اضافی را تا بزرگسالی به همراه داشته باشند و در آن دوران نیز چاق یا دچار اضافه‌وزن باشند».

سرپرست ارشد این تیم تحقیقاتی در پایان گفت: «چاقی و اضافه وزن بر کودکان تأثیر می گذارد و ممکن است این امر به مرور زمان موجب بروز ناراحتی قلبی شود لذا پزشکان باید به والدین اطلاع دهند که چه نوع غذائی برای ارائه به بچه‌ها مناسب است». 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها