نيكی هيلی:نمی دانم ترامپ ماه آينده پايبندی ايران به توافق هسته ای را تاييد می كند يا خير

نيكی هيلی:نمی دانم ترامپ ماه آينده پايبندی ايران به توافق هسته ای را تاييد می كند يا خير
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 20:14

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در موسسه امریکن انترپرایز گفت: نمی دانم ترامپ ماه آینده پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید می کند یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، نیکی هیلی  درسخنان امروز( سه شنبه) خود با طرح این ادعا که برجام برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرده ،گفت : سران ایران می‌خواهند با برجام جهان را گروگان بگیرند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود : صدور تائید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ، جزو الزامات توافق هسته‌ای نیست، بلکه از قوانین آمریکاست.

وی گفت : هنوز نمی‌دانم که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تائید می‌کند یا نه. این تصمیمی است که او باید به تنهایی بگیرد.

هیلی افزود : اگر رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد که پایبندی ایران به برجام را تائید نکند، این به معنی خروج ایالات متحده از برجام نخواهد بود.

وی با بیان اینکه خروج از برجام بر اساس بندهای این توافق صورت می‌گیرد گفت : اگر رئیس‌جمهوری پایبندی ایران را تائید نکند، آن زمان مسئله در اختیار کنگره خواهد بود و نمایندگان ۶۰ روز فرصت خواهند داشت در صورت نیاز علیه ایران تحریم تصویب کنند.

وی  افزود : قول داده بودیم توافق هسته‌ای برنامه ایران را متوقف کند، اما این تنها یک مکث در برنامه ایران بود.

هیلی خاطرنشان کرد : قول داده بودیم بازرسی‌های «هر زمان و هر مکان» باشد، اما ساختار کنونی به مراتب ضعیف‌تر است و به ایران برای بازرسی‌ها تا ۲۴ روز زمان می‌دهد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با این ادعا که برجام نهایتا به توافق معیوب و ضعیف تبدیل شد، افزود: ایران دو بار از سقف مجاز آب سنگین عبور کرد و هر بار دولت اوباما به آن‌ها کمک کرد به سطح مجاز بازگردند.

هیلی با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران طوری طراحی شده که آن‌قدر بزرگ باشد که نتوان آن را لغو کرد ، مدعی شد : ایران روی این امر حساب کرده بود که ایالات متحده و دیگر کشورها آنقدر روی موفقیت برجام سرمایه‌گذاری کنند، که دیگر رفتارهای این کشور را نادیده بگیرند. این کاری بود که دولت اوباما می‌کرد.

وی گفت : می‌توانید بگویید که برنامه موشکی جزئی از برجام نیست، اما به هر حال فناوری موشکی را نمی‌توان از مسئله دنبال کردن سلاح هسته‌ای جدا کرد. ایران با توسعه موشک‌های قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای، در تقابل با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت فعالیت می‌کند.

وی افزود : سازمان ملل نسبت به پاسخ‌دهی به رفتارهای غیرهسته‌ای ایران بی‌رغبت بوده و این امر موجب شده ایران بتواند به توسعه برنامه موشکی ادامه دهد.

هیلی با اشاره به اینکه باید به روزی که محدودیت‌های برجام به پایان می‌رسد، فکر کنیم، گفت: در آن روز ایران توان موشکی برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار خواهد داشت. ما باید تصویر کلی را در نظر بگیریم.

وی مدعی شد : اگر اقدامات ایران کنترل نشود، با کره شمالی تازه‌ای روبرو خواهیم شد.

باید بیدار شویم و درک کنیم که این [مسئله هسته‌ای ایران] چیزی نیست که حل شده باشد، بلکه مسئله‌ای است که پشت توافق هسته‌ای پنهان شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها