بازنگری زودهنگام عربستان در "چشم انداز 2030"

بازنگری زودهنگام عربستان در
شنبه 18 شهريور 1396 - 00:21

بزرگترین روزنامه اقتصادی جهان خبری شگفت آوری را منتشر کرد که نشان می دهد عربستان سعودی تنها بعد از گذشت مدت کوتاهی، قصد تجدیدنظر جدی و جامع در چشم انداز 2030 دارد.

العالم - عربستان سعودی

به نوشته "فایننشال تایمز"، ناظران گفته اند طرح چشم انداز 2030 اهداف بسیار خوش بینانه ای را برای خود تعریف کرده است که هیچ تناسبی با بروکراسی حاکم بر گلوگاه های حکومتی و جامعه این کشور ندارد. این طرح، با عنوان "طرح تحول ملی"، بزرگترین طرح استراتژیک محمد بن سلمان، ولی عهد این کشور به حساب می آمد.

بر اساس سندی داخلی که جزئیات مربوط اصلاح و تجدید نظر در این طرح در آن ذکر شده و روزنامه فاننشال تایمز به آن دست یافته است، تغییر و تجدید نظر در این طرح مشتمل بر چشم پوشی از فرآیند بازسازی ساختار برخی بخش های استراتژیکی است که همواره مورد انتقاد بوده اند و به تعویق انداختن برخی اصلاحات برای مدت زمانی است که در مواردی به 10 سال می رسد.

البته در این اصلاحات هیچ رد و نشانی دال بر اینکه محمد بن سلمان از طرح خصوصی سازی شرکت "آرامکو" به عنوان مهمترین بخش در صنعت نفت عربستان، صرف نظر کرده باشد به چشم نمی خورد. این در حالی است که بسیاری منابع درباره تأثیر این طرح بر میزان نفوذ و قدرت نفتی عربستان و حتی تأثیر آن بر زندگی شهروندان عادی – که به ارزان بودن قیمت حامل های انرژی عادت کرده اند – هشدار داده اند.

مشاوران دولت عربستان به فایننشال تایمز گفتند که این اقدام ناگهانی و غافلگیر کننده در واقع اعتراف به این موضوع است که بسیاری از اهداف تعریف شده در طرح 2030 بیش از حد خوش بینانه هستند و ممکن است تأثیرهای منفی بسیار زیادی بر اقتصاد داخلی عربستان داشته باشد.

برخی کارشناسان دیگر نیز هشدار داده اند که این تغییرات ممکن است باعث بر هم زدن ثبات و آرامش سرمایه گذارانی شود که همین حالا نگران تبعات خطرناک بحرانی هستند که با توجه به نحوه برکناری محمد بن نایف، ولی عهد سابق، گریبانگر خاندان آل سعود می شود.

208

پربیننده ترین خبرها