هشدار درباره احتمال دخالت آمریکا در میانمار

هشدار درباره احتمال دخالت آمریکا در میانمار
شنبه 18 شهريور 1396 - 04:12

کارشناس ترکیه ای گفت، اگر مشکل اقلیت مسلمان روهینگیا حل نشود، آمریکا ممکن است در امور داخلی میانمار مداخله کند که در آن صورت اوضاع وخیم تر خواهد شد.

العالم - آسیا

حسن بیتمز سیاستمدار ترکیه ای در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اگر دولت میانمار عجله به خرج ندهد و مشکل اقلیت مسلمان روهینگیا را حل نکند، آمریکا ممکن است همانگونه که در گذشته در عراق و افغانستان مداخله کرد اکنون نیز در امور داخلی میانمار مداخله کند که در آن صورت اوضاع بدتر از وضع کنونی خواهد شد.

وی هشدار داد اگر دولت میانمار مشکلی را که برای اقلیت روهینگیا بوجود آمده است حل نکند ممکن است سرنوشت عراق و افغانستان که اوایل دهه 2000 با مداخله آمریکا روبرو شدند، برای میانمار تکرار شود.

بیتمز افزود:‌ موضوع اصلی این است که اجازه داده نشود غرب از راهبرد مورد علاقه خود استفاده کند. در هر کشوری که آمریکایی ها مداخله کرده اند، عملکرد آنها به گونه ای بوده که با خشونت و کشتار پیش از تجاوزشان تفاوتی نداشته است. ما این مسئله را در عراق، افغانستان و برخی دیگر از کشورها که آمریکا در آنها مداخله کرده است شاهد بوده ایم.

وی تصریح کرد نباید اجازه داد آنهایی در امور داخلی میانمار مداخله کنند که سعی دارند اهداف ژئوپولتیک خودشان را به بهای از دست رفتن منافع این کشور (میانمار) به دست آورند.

بیتمز گفت اطمینان دارد این کشمکش قومی مذهبی که از 25 اوت در ایالت راخین میانمار آغاز شده است می تواند با استفاده از ابزارهای صلح آمیز و با کمک مشترک کشورهای اسلامی به رهبری ترکیه حل و فصل شود.

این سیاستمدار ترکیه ای افزود: ایالت راخین میانمار به نقطه مشترکی برای منافع چینی ها، هندی ها و آمریکایی ها تبدیل شده است زیرا سال 2004 ذخایر عظیمی از انرژی در ایالت راخین کشف و باعث شد چین فورا از این فرصت برای اقدام در جهت احداث خط لوله انتقال گاز از میانمار به چین بهره برداری کند.

وی تصریح کرد کشورهای اسلامی باید برای حل بحران اقلیت مسلمان در میانمار از طریق اقداماتی مانند اعمال تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه دولت میانمار، متحد شوند.

ترکیه اخیرا از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی درخواست کرد هرچه سریعتر برای کمک به حل بحرانی که مسلمانان در میانمار با آن روبرو هستند وارد عمل شوند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز گفتگوی هایی تلفنی در این خصوص با سران مالزی، اندونزی، تایلند و بنگلادش انجام داد. مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز با همتاهای خود از مالزی، اندونزی و قطر درباره بحران میانمار گفتگو کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها