کشتارمسلمانان میانمار؛ دیپلماسی فعال ایران و سکوت جامعه بین الملل

کشتارمسلمانان میانمار؛ دیپلماسی فعال ایران و سکوت جامعه بین الملل
شنبه 18 شهريور 1396 - 12:05

کشتار و جنایت‌ علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار که از ژوئن 2012 آغاز شده و در هفته های گذشته به اوج خود رسیده، بدترین و شدیدترین نوع برخورد بودایی‌ها با مسلمانان بوده است.

العالم ـ آسیا ـ گزارش 

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و دیگر بازیگران عمده جهانی که چشم طمع به منابع طبیعی میانمار دوخته‌اند، نمی‌خواهند دولت نظامی فعلی این کشور را از خود ناخشنود سازند.
بر همین اساس حکومت میانمار فرصت مناسبی برای پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا به دست آورده است زیرا اطمینان دارد از سوی سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، اروپا و آمریکا تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد.
بر این اساس، پس از ماه‌ها کشتار و آواره‌ کردن مسلمانان در میانمار، برخی کشورهای غربی به عنوان پاداش کارنامه عملکرد دولت این کشور، رقمی نزدیک به شش میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی این کشور را بخشیده و از دریافت آن چشم پوشی کرده‌اند. تراژدی اصلی اینجاست که سران وابسته کشورهای مسلمان منطقه خاورمیانه سرگرم بازی مسلمان‌کشی دیگری در سوریه، یمن، عراق و بحرین شده و از نسل‌کشی بزرگی که در میانمار روی می‌دهد؛ فارغ‌ هستند. هزاران مسلمان میانماری از وطن اجدادی خود آواره شده‌اند.

نامه نخست ظریف به دبیر کل سازمان ملل
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نخستین اقدام در دی ماه 1395 با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت فزآینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از آنتونیو گوترش خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام های اساسی برای پایان دادن به نگرانی های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارد.

رایزنی های دیپلماتیک ظریف درباره وضعیت مسلمانان میانمار
محمدجواد ظریف در دومین اقدام به هنگام خود مقابل این جنایات با وزیران امور خارجه ترکیه، مالزی و اندونزی درباره وضعیت مسلمانان میانمار رایزنی کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه هفته گذشته در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیران امور خارجه ترکیه، مالزی و اندونزی ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت اندوهبار مسلمانان میانمار، خواستار توجه بیشتر و اقدامات عملی کشورهای اسلامی برای پایان دادن به خشونت‌های ناروا و غیر انسانی علیه آنان شد.
در این تماس‌ها، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدت و اتخاذ راهکارهای جمعی از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی اعلام شد.

نامه مجدد ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت مسلمانان میانمار
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز هفدهم شهریور ماه (دیروز) در سومین اقدام خداپسندانه در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانماری خواستار اقدام فوری جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد شد.
ظریف در این نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد افزوده است:
«پیرو نامه اینجانب مورخ 17 دی 1395 مایلم بار دیگر توجه شما را به وضعیت نگران کننده اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار جلب نمایم. اخبار هولناکی که اخیرا از آن منطقه به دست آمده عمق جنایات علیه این اقلیت مسلمان را آشکار می کند.»
«حملات سازمان یافته و بی رویه برخی عناصر تندرو و عوامل وابسته به نیروهای امنیتی علیه روهینگیاها منجر به از دست رفتن جان تعداد قابل توجهی از مسلمانان شده و سابقه تبعیض، بی عدالتی و ناامیدی در آن کشور را وخیم تر کرده است.
وخامت اوضاع باعث جریحه دار شدن احساسات مردم دنیا فارغ از مذهب و ملیت آنها شده است. در صورت عدم رسیدگی به نقض سازمان یافته و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا، افراطی گری افزایش و خشونت حتی فراتر از مرزهای میانمار گسترش می یابد و به عامل بی ثباتی در کل منطقه تبدیل می شود.»
«اجبار مردم به خروج از سرزمین خود و کوچ اجباری به دیگر کشورها این بحران ریشه دار را حل نخواهد کرد. دولت میانمار می بایست به نگرانی های طولانی مدت و وضعیت اسفناک اقلیت مسلمان خود رسیدگی و حقوق آنها را به طور موثر رعایت کند و آنها را همانند دیگر شهروندان میانمار به رسمیت بشناسد و از آنها در مقابل خشونت و تبعیض حفاظت کند.
جامعه بین الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.»
«همچنین، انتظار می رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی های بین المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارایه کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می رسد و سازمان ملل می بایست فورا اقدام نماید.»
«جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل دارد از تمامی تلاش ها برای دستیابی به راه حلی پایدار و مسالمت آمیز برای این بحران حمایت و از استیفای کامل حقوق بشر، سلامت و امنیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طمینان حاصل نماید.»

تشریح اقدامات ایران در قبال کشتار مسلمانان روهینگیا
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلاش های دیپلماتیک کشورمان برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار را تشریح کرد.
بهرام قاسمی گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق سفارت تهران در تایلند تلاش کرده است تماس‌هایی را با دولت میانمار داشته باشد تا بتواند توسط جمعیت هلال‌احمر، کمک‌های انسان دوستانه‌ای را برای مسلمانان این منطقه ارسال کند، ولی متاسفانه تاکنون این تماس‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.
قاسمی با اشاره به بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار تصریح کرد: تاکنون اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک وسیعی برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار انجام شده و در همین راستا دکتر ظریف تماس‌های تلفنی با تعدادی از همتایان خود در کشورهای مختلف داشته است.
وی افزود: در چارچوب این اقدامات دیپلماتیک، دستورالعملی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک ارسال شده تا آن ها از طریق دیدار و گفت‌وگو با مقامات سازمان ملل و سفرای کشورهای اسلامی در این نهاد بین‌المللی، وضعیت مسلمانان را در میانمار پیگیری کنند.
قاسمی همچنین با بیان اینکه سفارت ایران در تایلند به عنوان سفارت آکردیته در میانمار عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب سفارت ایران در تایلند، تماس‌هایی را با دولت میانمار انجام داده تا این زمینه فراهم شود که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران از طریق جمعیت هلال‌احمر به مردم این منطقه ارسال شود؛ اما متاسفانه به ‌رغم تماس‌هایی که با دولت میانمار گرفته شده، تاکنون دولت این کشور مجوزی را برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران صادر نکرده است.
وی تاکید کرد: تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت تا جمعیت هلال‌احمر کشورمان بتواند کمک‌های ایران را برای مردم مظلوم این منطقه ارسال کند و در صورتی که چنین مجوزی ارسال شود، هیاتی از نمایندگان وزارت خارجه به همراه این کمک‌ها به میانمار سفر خواهند کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد: براساس دستوری که وزارت خارجه به سفارت ایران در بنگلادش داده است، این سفارت نیز تماس‌هایی با دولت بنگلادش داشته تا زمینه ارسال کمک‌های ایران به آوارگان میانمار فراهم شود.
بهرام قاسمی همچنین به گفت‌وگوهای ایران با مقامات ترکیه به عنوان رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: در همین چارچوب رایزنی‌هایی را با دولت آنکارا داشته‌ایم.
قاسمی در ادامه به بخشی از پیگیری های پیشین وزارت امور خارجه در مورد وضعیت مسلمانان میانمار اشاره کرد و افزود: آقای ظریف دی ماه 1395 با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت فزآینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از آنتونیو گوترش خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام‌های اساسی برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده است مساله مسلمانان میانمار در مجامع بین المللی و به ویژه سازمان ملل مطرح شود و حساسیت درباره شرایط آنها از سطح مسلمانان فراتر رفته و حساسیت تمام مردم جهان و سایر دولت‌ها را نسبت به آن جلب کند.
قاسمی همچنین گفت: وزیر امور خارجه سال گذشته در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور با اشاره به تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.
قاسمی تاکید کرد تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار با جدیت تمام ادامه خواهد داشت.

مسلمانان میانمار قربانی افراطی گری و عدم مدارا می شوند
در جلسه نمایندگان عالی رتبه سازمان ملل متحد با موضوع فرهنگ صلح که در سالن مجمع عمومی این سازمان برگزار شد، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران فرهنگ صلح را چکیده منشور ملل متحد و این موضوع را مرکز همه فعالیت­های سازمان ملل متحد دانست.
وی با اشاره به اینکه این سازمان به منظور نجات بشریت از عفریت جنگ تاسیس شده است، مسئولیت این سازمان را در مقابله با اهریمن افراطی گری و ارتقای فرهنگ صلح بسیار برجسته دانست.
خوشرو یک جانبه گرایی و زورمداری در روابط بین المللی را موجب بی ثباتی و ناامنی و افزایش تروریسم و افراطی گری دانست و افزود: باید از نمونه‌های موفق دیپلماسی، همانند برجام، بهره گرفت و آن ها را در تعاملات بین‌المللی الگو قرار داد؛ نه اینکه مرتب بر طبل تهدید کوبید و جامعه جهانی را به سخره گرفت و تجربه‌های زیانبار و ناموفق و خشونت بار گذشته را تکرار کرد.
نماینده کشورمان ادامه داد: منطقه خاورمیانه نمایشگاه سلاح‌های پیشرفته مرگبار شده است و این سلاح‌ها هر یک زخمی بر تن مجروح صلح وارد می کند. در این شرایط است که افراطی گری زمینه رشد می‌یابد و خشونت به تنها وسیله تعامل تبدیل می شود. ما باید همزمان با فرهنگ یک جانبه گرایی و افراطی گری مقابله کنیم. زمانی که کانون های ترور و نیز ائتلاف‌های کاذب به تخریب و بمباران اماکن مذهبی، مدارس و بیمارستان ها و نیز کشتار مردم کوچه و بازار می پردازند، در عمل با دست های آهنین گلوی فرهنگ صلح را می‌فشارند.
خوشرو در ادامه به وضعیت دیگر مناطق جهان اشاره کرد و وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار را نمونه ای بارز دانست که در آن افراد بی­گناه قربانی افراطی ­گری و عدم مدارا می­شوند.
وی خشونت­های جاری علیه مسلمانان روهینگیا را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف فوری این خشونت­ها شد.
وی گفت در جریان این اتفاقات متاثرکننده، هزاران نفر جان خود را از دست داده و صدها هزار نفر ناگزیر به ترک خانه­ های خود شده اند.
خوشرو در پایان با اشاره به ابتکار کشورمان در ارائه قطعنامه «جهانی علیه خشونت و افراطی­ گری» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از همه کشورهای صلح ­طلب جهان خواست تا در راه تحقق صلح به تشریک مساعی بپردازند.

خشونت در میانمار را متوقف کنید
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در نامه ای خطاب به «فوم ژیله ملامبو نکوکا» معاون کل و مدیر اجرایی سازمان ملل متحد در امور زنان، خواستار اقدام فوری برای توقف خشونت ها علیه مسلمانان میانمار شد.
معصومه ابتکار در این نامه با اشاره به اینکه تراژدی درحال وقوع میانمار وجدان بشریت را آزرده ساخته، تاکید کرده که در این خشونت ها زنان و کودکان بیشترین آسیب ها را می بینند.
وی از این مقام سازمان ملل خواسته به هر وسیله ممکن مانع ادامه این فاجعه انسانی و نسل کشی مذهبی شود.

گروه های تندرو ممکن است از فجایع اخیر در میانمار سوء استفاده کنند
«صباح زنگنه» تحلیلگر ارشد قوه قضائیه در حوزه بین الملل در خصوص فجایع اخیر در میانمار و کشتار مسلمانان تاکید کرد: اگر زودتر اقدامی صورت نگیرد و از این حوادث جلوگیری نشود، ممکن است این حوادث، مورد سوء استفاده گروه های تندرو نیز واقع شود.
وی امروز به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: اتفاقاتی که در میانمار رخ می دهد قابل تعبیر و احیانا قابل تحریف است لذا داشتن گزارش مستند از حوادث بسیار ضرورت پیدا می کند. البته نباید فراموش کرد که در این گونه حوادث باید ناظر جایگاه جغرافیایی این اتفاقات هم بود.
زنگنه همچنین خاطرنشان کرد : میانمار با جمعیتی حدود 50 میلیونی و2 یا سه میلیون مسلمان، از یک طرف میان دو کشور بزرگ چین و روسیه و از طرف دیگر شبه قاره هند قرار گرفته است به همین علت این جایگاه آماده ایجاد یک کانون بحران مهمی خواهد بود و باید برای آن اقدامی شود تا مورد سوء استفاده گروه های تندرو قرار نگیرد.
وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کشتار در حد صد و یا هزار تن متوقف نخواهد شد و آنکه در نهایت متضرر خواهد شد قومیت ضعیف یعنی قومیت مسلمانان روهینیگایی خواهد بود.
«در جاهایی که دادگاه های بین المللی وارد شده اند، کشورها، گروه و احزابی شاکی بودند و شکایت هایشان را به موقع و به صورت مستند ارائه کردند. الان گروه های تحقیق مستقل کمتر دیده می شوند و کمتر در صحنه حاضرند؛ بنابراین مقدمه این کار، حضور گروه های تحقیق بیطرف در مناطقی است که مسلمانان در آنجا حضور دارند.»
این کارشناس مسایل قضائی در حوزه بین الملل گفت: از طرف دیگر بنگلادش که شاید یک تناسب نژادی هم با این اقلیت دارد تاکنون تحرک آنچنانی از خود نشان نداده است و باید این کشور هم وارد صحنه اقدامات بین المللی شود تا بتوان نتیجه روشن تری گرفت.
وی در خصوص این که برای حل مساله میانمار چه راهکارهایی از نظر قضائی وجود دارد که به سازمان های بین المللی و سازمان همکاری های اسلامی می شود پیشنهاد داد، گفت: اولین راهکار، ایجاد گروه های تحقیق از طرف سازمان همکاری های اسلامی، سازمان ملل و دادگاه کیفری بین المللی است؛ بنابراین باید از طریق کشورهای عضو سازمان ها بین المللی اقدام کرد.

وضعیت میانمار به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع شود
«حسین میرمحمدصادقی» دبیرکل مجمع همبستگی حقوقدانان در نامه ای به «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه کیفری بین المللی لاهه خواست از وی تا با استفاده از نفوذ خود تلاش کند تا شورای امنیت سازمان ملل متحد به استناد فصل هفتم منشورملل متحد و براساس بند ب ماده 13 اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی، وضعیت میانمار را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع کند.
وی در این نامه از فاتو بنسودا خواست تا وضعیت میانمار را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع کند همان گونه که در مورد لیبی و سودان چنین کرد تا بتوان اطمینان حاصل کرد که آمران و عاملان این فجایع دهشتبار، قبل از آن که در محکمه عدل الهی مورد بازخواست قرار گیرند در این دنیا نیز به سزای حداقل بخشی از جنایات خود برسند و این درس عبرتی برای همه جنایتکاران و موجب تشفی خاطر قربانیان این جنایت شود.
وی در بخش دیگری از نامه خود آورده است، بی تردید شما تاکنون از جنایات بی سابقه ارتکاب یافته علیه کودکان، زنان و مردان مسلمان میانمار اطلاع یافته اید. هر چند جهانیان سال ها است شاهد کشتار و فجایع ارتکابی از سوی قدرتمندان علیه مردم بی دفاع بوده اند و این اقدامات بویژه در قرن بیستم و بالاخص در فاصله بین دو جنگ جهانی اول و دوم در نقاط مختلف عالم به کرات رخ داده است، لیکن اوج مظلومیت قربانیان فاجعه انسانی اخیر در میانمار، همراهی رژیم نظامی این کشور با جنایتکاران ، سکوت بسیاری از دولت های جهان و تداوم تجهیز تسلیحاتی دولت میانمار از سوی رژیم های نژادپرستی از جمله اسرائیل، وضعیت و موقعیت ویژه ای را برای این فاجعه رقم زده است.

سران میانمار باید محاکمه و راهکار مجازات آنها اندیشیده شود
محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسایل استراتژیک با بیان این که افکار عمومی باید بسیج و راهکاری برای مجازات مقامات میانمار اندیشیده شود، تاکید کرد: باید دادگاه های ایران از نظر حقوقی سران میانمار را مورد محاکمه قرار داده و علیه آنها حکم صادر کنند.
وی درباره فجایع اخیر در میانمار به این سوال که چرا مجامع جهانی نتوانسته اند نسبت به این فجایع واکنش مناسبی نشان دهند، چنین پاسخ داد که نمی توانیم بگوییم چرا نتوانستند، باید گفت که چرا نخواستند. علت این است که اروپا و آمریکا و همپیمانان آنها هر جا که کشتار مسلمانان شود از آن حمایت می کنند و مساله شان اصلا مساله حقوق بشر نیست که بخواهند نسبت به آن عکس العمل نشان دهند.
سفیر سابق ایران در استرالیا ادامه داد: در سازمان های بین المللی و سازمان های وابسته به آن، نمایندگان دولت ها حضور دارند و دولت ها مطابق با منافع خودشان عمل می کنند. همانطور که این سازمان ها در مقابل کشتار ملت یمن، سرکوب ملت بحرین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها و لبنانی ها عکس العمل مناسبی نشان ندادند.
قدیری ابیانه افزود: یک بار هم که گزارشگر ویژه سازمان ملل راجع به جنایات رژیم صهیونیستی گزارش کرد سازمان ملل آن گزارش را از سامانه های الکترونیکی خود حذف کرد ، دبیرکل سازمان ملل موضع گرفت و آن گزارشگر را وادار به استعفا کردند.
وی اضافه کرد: حتی یک بار که درباره کشتار کودکان یمنی توسط عربستان گزارش نوشته شد، دبیرکل سازمان ملل گفت که عربستان از نظر مالی تهدید کرده و لذا سازمان ملل گزارش خود را پس گرفت. در حقیقت دبیرکل و دیگر مسئولان را تطمیع کردند و این در حالی است که با وجود همه جنایت هایی که رژیم عربستان مرتکب شده بود این کشور را به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب کردند.
قدیری ابیانه تصریح کرد: این واقعیت جامعه امروزی است که یک عده جنایت پیشه در جهان از جنایت ها حمایت کرده و خودشان مرتکب جنایت می شوند، اما همیشه این جنایت ها را در قالب کلمات زیبا عنوان می کنند. عربستان به یمن حمله می کند و این همه کشتار به راه می اندازد می گوید می خواستیم امنیت مردم را برقرار کنیم. آمریکا به عراق و کشورهای دیگر از جمله سوریه حمله می کند می گوید به خاطر دمکراسی و آزادی این کار را می کنیم.
این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: عربستان، داعش و گروه های تروریستی را تشکیل داده، از آن ها حمایت کرده و اینها را نیروهای رزمنده معرفی می کند و حتی حاضر نیست با تروریسم مبارزه کند. اینها وقتی تروریست قلمداد می شوند که اعمالی علیه غرب انجام دهند وگرنه اگر مسلمانان را بکشند از نظر آنها هیچ اشکالی ندارد. لذا ما در یک دنیایی زندگی می کنیم که متکی بر انسانیت نیست. حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس قانون جنگل تشکیل شده است.
قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که چرا ائتلافی شبیه ائتلاف ضد داعش علیه کشتار مسلمانان میانمار صورت نمی گیرد گفت: ائتلاف علیه داعش هم صوری است. ما شاهد این هستیم که هر بار داعش گرفتار می شود و سران داعش در آستانه دستگیری هستند آمریکایی ها با هلی برد آنها را نجات می دهند. اینها مخالف آن بخش از داعش هستند که تبعه خودشان بوده و ممکن است برگردند و برای آنها مشکل ایجاد کنند.
وی درباره راهکارهای موجود برای حل مشکل میانمار اظهار داشت: باید به سازمان های بین المللی فشار بیاوریم اما این به معنای آن نیست که آنها وظیفه خودشان را انجام می دهند. افکار عمومی باید بسیج و راهکاری برای مجازات مقامات میانمار اندیشیده شود.
قدیری ابیانه گفت: باید دادگاه های ایران از نظر حقوقی سران میانمار را مورد محاکمه قرار داده و علیه آنها حکم صادر کنند. باید در سطح بین الملل هم شکایت کنیم. مثلا نیروهای آزادی خواه در کشورهای غربی را ترغیب کنیم که آنها هم از مقامات میانمار شکایت کنند کما این که هستند کسانی که در انگلستان علیه نتانیاهو در دادگاه شکایت کردند و در برخی از کشورها این امکان وجود دارد که شما افرادی را به خاطر ارتکاب به جنایت مورد تعقیب قضائی قرار دهند حتی اگر در کشور دیگری مرتکب این جنایات شده باشند. این کار را راجع به مقامات آمریکا هم باید کرد.
کارشناس مسایل استراتژیک یادآوری کرد: هم اینک موجی در جهان ایجاد شده که جایزه صلح نوبل را از رئیس جمهوری میانمار بگیرند. چون عامل آمریکا بوده و آمریکایی ها برایش تبلیغ و سعی کردند او را به حاکمیت برسانند. البته این تنها موردی نیست که جایزه صلح نوبل به یک جنایتکار داده شده است. به شیمون پرز هم این جایزه داده شد و خود این نوع جوایز هم سیاسی است.
قدیری ابیانه تاکید کرد: ما باید تبلیغات جهانی راه بیاندازیم؛ نه فقط دولت بلکه سازمان های غیر دولتی و هر فردی که می تواند این جنایت را در سطح جهان مطرح کند این کار را انجام دهد. حتی اگر دولت های غربی در این رابطه سکوت می کنند هزینه های تبلیغاتی خود را پرداخت کنند.
وی افزود: ما باید فعالیت های حقوقی و قضایی در سطح کشور و کشورهای اسلامی و دیگر کشورها و نیز دستگاه های حقوقی و قضایی بین الملل را دنبال کنیم و هم دولت و هم سازمان های غیر دولتی در این رابطه فعال شوند.

شورای امنیت می‌تواند شرایط میانمار را تهدید علیه امنیت بین‌المللی اعلام کند
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است برخی کشورهای اسلامی عضو دیوان کیفری بین‌المللی می‌توانند از این امتیاز برای شکایت علیه عاملان جنایات میانمار استفاده کنند.
جلیل رحیمی جهان آبادی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مسلمانان روهینگیا و جنایات دولت میانمار نسبت به آن ها گفت: تنها راه این است که سازمان ملل متحد و کشورهای عضو نسبت به این قضیه به شورای امنیت شکایت کنند که ظریف نیز این اقدام را دو بار انجام داده است.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: نتیجه شکایت های مستمر به سازمان ملل این می شود که یا وضعیت میانمار جنایت علیه بشریت یا نقض صریح حقوق بشر اعلام شده و یا ممکن است منجر به صدور قطعنامه شود که می تواند قطع روابط دیپلماتیک کشورها را به همراه آورده و یا به میانمار فشار اقتصادی متحمل کند.
وی افزود: در بدترین شرایط نیز به استناد ماده 42 فصل هفتم منشور حقوق بشر ممکن است روش مداخله نظامی از طرف شورای امنیت به تصویب برسد و اقداماتی از طریق نیروهای نظامی منتخب و کشورهای داوطلب صورت گیرد.
رحیمی جهان آبادی در ادامه با بیان اینکه ممکن است راهکار حقوقی بی نتیجه بماند، به راهکار عملی اشاره و اظهار کرد: باید جمعی از کشورهای اسلامی با دولت میانمار وارد گفت وگو شوند که این کشورها می تواند شام ایران، مصر، ترکیه، عربستان یا اندونزی باشد که خواستار برخورد با افراطیان بودایی می شوند.
این نماینده مردم در مجلس دهم راهکار حقوقی بین المللی را در صورتی عملی توصیب کرد که فشار کشورهای به شورای امنیت زیاد شود و افزود: در حال حاضر 57 کشور اسلامی در دنیا وجود دارد که اگر رایزنی شده و همه آنها همراهی کنند می توان با فعال کردن دیپلماسی این موضوع را پیگیری کرد.
وی ادامه داد: حتی برخی کشورهای اسلامی که عضو دیوان کیفری بین المللی هستند به راحتی می توانند علیه دستوردهندگان و عاملان جنایات میانمار کنند اما چون جمهوری اسلامی این عضویت را ندارد از این امکان برخوردار نیست.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مسلمانان روهینگیا مهاجران بی جا و مکانی بوده اند که در میانمار ساکن شدند، خاطرنشان کرد: به هر حال در سراسر دنیا تعداد زیادی وجود دارند که تابعیت مشخصی ندارند اما به استناد کنوانسیون های حقوق بشری وقتی فردی در سرزمینی است یا تبعه آن کشور بوده و یا خارجی و پناهنده است و در هر صورت حقوق بشر حداقل حقوقی برای وی قائل می شود که این موضوع درباره مسلمانان میانمار نادیده گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور به طور عمده بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.
براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها