بيش از 1400 ساعت برنامه تلويزيونی و راديويی برای معرفی خدمات دولت

بيش از 1400 ساعت برنامه تلويزيونی و راديويی برای معرفی خدمات دولت
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 22:14

رسانه ملی از آغاز سال 96 تا پايان هفته دولت در بخش‌ها و شبكه‌های مختلف خود، 1426ساعت برنامه توليدی و زنده برای معرفی دستاوردهای دولت پخش كرده است.

العالم _ ایران / فرهنگی

تشریح دستاوردهای دولت یازدهم و برنامه‌های دولت دوازدهم كه در سیاست گذاری رسانه ملی گنجانده شده، به تولید و پخش افزون بر 85 هزار و پانصد دقیقه برنامه زنده و تولیدی در شبكه های رادیویی و تلویزیونی انجامید و در این مدت، بسیاری از وزرا، مدیران كل ، استانداران و مسئولان رده‌های مختلف دولتی در بخش‌های مختلف فرصت یافتند كه از عملكرد دولت دفاع و فعالیت‌های خود را برای مردم تشریح كنند و اوج این حضور در هفته دولت امسال بوده است.

عمده برنامه هایی كه برای معرفی دستاورد‌های دولت از ابتدای امسال تهیه دیده شد، برنامه های گفت‌وگو محور بود كه امكان گفت و گوی صریح و مستقیم مسئولان دولتی را برای ارائه برنامه‌ها به مردم فراهم می‌كرد.

بر اساس گزارش تهیه شده از برنامه های سیما ، از ابتدای سال 96 تا پایان هفته دولت ، در مجموع بیش از 125 ساعت برنامه به تبیین فعالیت‌های دولت در راستای حمایت از این اقدامات اختصاص یافت كه شامل پوشش كامل سخنرانی‌ها و سفرهای ریاست محترم جمهوری، دعوت از اعضای محترم هیئت دولت، مدیران و شخصیت‌های مرتبط با برنامه های دولت است.

بر اساس این گزارش، شبكه های مختلف تلویزیون، به ویژه شبكه یك سیما در برنامه های زنده و تولیدی خود در پنج ماه نخست سال 96 در مجموع از 14 نفر از وزا، 98 نفر از مشاوران و معاونان رئیس جمهور و روئسا و مسئولان رده های مختلف دولتی ، در 43 عنوان برنامه دعوت كرده‌اند تا به ارائه عملكرد دولت و دفاع از آن بپردازند.

برنامه های "نگاه یك"و "پایش" در شبكه یك، "گفت و گوی ویژه خبری " و "نمادو" در شبكه دو، "درشهر"و "تهران 20" در شبكه پنج، "دوربین 7" در شبكه آموزش، "گزارش روز " در شبكه سه ، "چرخ " در شبكه چهار از جمله مهمترین برنامه‌هایی بوده اند كه امكان حضور مقامات دولت برای تشریح برنامه‌هایشان در آن‌ها فراهم شده است .

علاوه بر این برنامه‌ها، بسیاری از برنامه های اجتماعی سیما نیز در فرصت های مختلف اقدام به دعوت از وزراء و معاونان آنان كرده اند تا در گفت و گوهای مستقیم ، خدمات و عملكرد دولت را برای مردم بازگو كنند. برنامه هایی اجتماعی نظیر "به خانه برمی گردیم"، "خانواده یك" ، "پرسشگر"، عصر خانواده " و "غیر محرمانه " از این دست برنامه ها هستند .

این تلاش ها در كل، منجر به آن شده كه شبكه های سیما بتوانند بیش از 125 ساعت برنامه را با حضور اعضاء هیئت دولت و معاونان و مشاوران آنان به مخاطبان ارائه كنند . 

تلاش های فراگیرترین رسانه شنیداری

رادیو به عنوان رسانه ای فراگیر و همواره در دسترس، با ارائه گزارشی از عملكرد شبكه‌های مختلف خود، نشان داده در پنج ماه نخست امسال و تا پایان هفته دولت، در 420 برنامه از 275 میهمان دعوت كرده تا برای تشریح عملكرد دولت با مخاطبان این رسانه سخن بگویند. این میزان برنامه‌ها ، بالغ بر ده هزار و دویست دقیقه از زمان پخش شبكه‌های رادیویی را به خود اختصاص داده است. نزدیك به دوهزار و 100 دقیقه برنامه‌های رادیو گفت و گو در این زمینه ، نشان می‌دهد این شبكه فرصت‌های قابل توجهی برای تشریح عملكرد دولت محترم به مقامات دولتی داده است .

رادیوهای معارف، اقتصاد، ورزش و سلامت نیز طبق جدول آماری عملكرد معاونت صدا، در پنج ماه نخست سال و تا پایان هفته دولت پركار ترین شبكه‌ها در تعامل با اعضای دولت محترم برای ارائه عملكرد و تشریح فعالیت‌ها بوده‌اند .

برنامه‌های "سلام ایران" ، "ره آورد"،"نمودار"،"دولت مردم"،"سمت و سو"، "راهبرد"،"افق"،"نمای نزدیك"،"صبح تهران"،"پی نوشت"،"فصل اول"،"چهارسو"، "عصرتون سلامت"،"افق روشن"،"چشم انداز"،" كارنامه،"نیم نگاه"،"بدون خط خوردگی،" گفت و گوی اقتصادی"،"دستاورد،"،رویداد"،"روی خط اقتصاد، و "رهیافت" از جمله برنامه های شبكه های مختلف رادیو هستند كه ضمن محور قراردادن عملكرد دولت در بخش‌های مختلف برنامه ، از حضور وزرای محترم، معاونان و مشاوران آنان برای تشریح عملكرد دولت بهره برده‌اند. برخی از این برنامه‌ها علاوه بر گزارش‌های تولیدی و گفت و گوهای استودیویی با حضور میهمانان خود، امكان پرسش و پاسخ مخاطبان با میهمانان برنامه را نیز فراهم كرده‌اند تا به بسیاری از سوالات و ابهامات درباره عملكرد دولت پاسخ داده شود.

انعكاس عملكرد دولت در خبرها و برنامه های سیاسی

معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما تنها در هفته دولت 305 ساعت خبر، گزارش و برنامه خبری و تحلیلی در باره عملكرد دولت پخش كرده است.

این معاونت تشریح خدمات و عملكرد دولت را در این هفته در قالب خبر، برنامه های تحلیلی و گفت و گو محور، تفسیرهای خبری و گزارش‌های خبری به مخاطبان خود ارائه كرده است و توانسته در مجموع، 8683 عنوان خبر و 806 برنامه خبری و سیاسی را به آن موضوع اختصاص دهد.

بیش از 1950 خبر مكتوب، كه عمدتا علاوه بر پخش از بخش‌های مختلف خبری رادیو و تلویزیون، به خبرگزاری‌های مختلف داخلی و خارجی مخابره می‌شوند، 600 گزارش خبری رادیویی و تلویزیونی و نزدیك به 150 برنامه سیاسی و تولیدی حاصل تلاش معاونت سیاسی تنها در هفته دولت برای معرفی دستاوردها و برنامه‌های دولت محترم بوده است.

این معاونت در "پخش اخبار سیما" و "شبكه خبر" تلاش وسیعی برای ارائه خدمات دولت، و ایجاد فرصت‌های مناسب برای دولتمردان در ارائه گزارش عملكرد فراهم كرده است . استفاده از ابزار ارتباط‌های زنده خبری و گفت و گوهای زنده در شبكه دو و شبكه خبر، از برجسته ترین این فرصت ها به شمار می‌آیند.

در هفته دولت با توجه به حجم وسیع سفرهای دولتمردان به شهرهای مختلف كشور و افتتاح طرح های مختلف عمرانی، بخش‌های مختلف خبری با ایجاد ارتباط زنده با مراكز صدا و سیما و همچنین گزارش‌های خبری از این طرح‌ها ، پوشش مناسبی به تشریح عملكرد دولت محترم در این هفته دادند.

بخش گفت و گوی ویژه خبری شبكه دو به طور منظم در هفته دولت از وزرای دولت دعوت كرد تا به معرفی حوزه وزارتی خود و تشریح عملكرد و برنامه های دولت بپردازند . برنامه"تیترامشب" در شبكه خبر نیز با ایجاد فرصتی مشابه ، امكان گفت و گوی وزرای دولت را با مردم فراهم آورد.

در كنار این برنامه ها، گزارشگران خبری در خبرگزاری صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران ، شبكه خبر و پخش اخبار سیما نیز هفته بسیار پر كاری را سپری كردند تا هیچ یك از زوایای خدمات دولت از نظر مخاطبان پنهان نماند . پخش 347 گزارش خبری تلویزیونی و 193 گزارش خبری رادیویی در این مدت گواه این ادعاست.

دولت در شبكه‌های استانی صداوسیما

مراكز صدا و سیما در استان‌های مختلف نیز با تولید 318 ساعت برنامه تلویزیونی و 492 ساعت برنامه رادیویی، در معرفی دستاوردها و خدمات دولت سهیم شدند.

شبكه های استانی در هفته دولت تلاش كردند در برنامه‌های زنده و تولیدی خود بخش هایی از خدمات رسانی دولت به مناطق مختلف كشور را منعكس كنند .

این برنامه ها كه عمدتا گفت و گو محور بودند با دعوت از استانداران ، فرمانداران و مدیران اجرایی استان ها از برنامه های اجرا شده دولت در شهرستان ها، برنامه های دردست اجرا و برنامه های آتی دولت برای آبادانی شهرها، ایجاد اشتغال و توسعه امكانات رفاهی در شهرستان های مختلف سخن گفتند.

این شبكه‌ها علاوه بر تشریح عملكرد دولت در برنامه‌های زنده و تولیدی، در سفر اعضای هیئت دولت و معاونان و مشاوران رئیس جمهور و وزرا به استان، فرصت را غنیمت می‌شمردند و با دعوت آنان در استودیوهای خبری و برنامه‌های زنده، مخاطبان خود را از این خدمات مطلع می‌كردند.

دولت در آن سوی مرزها

در تشریح عملكرد دولت در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، معاونت برون مرزی نیز تلاش كرده در چند برنامه و بخش خبری مختلف، نزدیك به 16 ساعت برنامه پخش كند تا عملكرد دولت جمهوری اسلامی را به مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی در آن سوی مرزها نشان دهد . از آنجا كه این برنامه ها به زبان های مختلف انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسه ، ارمنی ، آذری ، پشتو، اردو، سواحیلی ، عربی و دیگر زبان‌های زنده تهیه و پخش شده، طیف وسیعی از مخاطبان خارجی موفق شده اند از این عملكرد آگاهی یابند. این تعداد ساعت برنامه تنها بخش اندكی از تلاش‌های رسانه برای انعكاس فعالیت دولت به شمار می‌رود كه در آن به صورت مستقیم به تبیین تلاش‌های دولت پرداخته‌ است و بخش عظیمی از تولیدات صداوسیما به صورت غیر مستقیم همواره در خدمت دولت و رفع ابهامات حوزه‌های مختلف دولتی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها