كارشناس سعودی:حكام قطر به دنبال حل بحران با كشورهای عربی نيستند

كارشناس سعودی:حكام قطر به دنبال حل بحران با كشورهای عربی نيستند
سه شنبه 21 شهريور 1396 - 00:16

کارشناس سیاسی سعودی گفت: حکام قطر به دنبال حل بحران با کشورهای عربی نیستند.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی،احمد الفراج در گفتگو با این شبکه از ریاض درباره ادامه بحران در روابط قطر و کشورهای عرب خلیج فارس و در پاسخ به این پرسش که ارزیابی کشورهای تحریم کننده قطر پس از تماس تلفنی اخیر امیر این کشور با ولیعهد عربستان سعودی چیست؟ گفت: من فکر نمی کنم پس از این تماس تلفنی در رفتارهای رژیم قطر تغییری ایجاد شده باشد و تنها می توان گفت سیاست های این کشور بیش از پیش روشن شده است.

وی افزود : رژیم قطر در گذشته از معارضان و گروه های تروریستی و اخوان المسلمین در کشورهای عرب خلیج(فارس) به صورت پنهانی حمایت می کرد ولی امروز به صورت آشکار از گروه های تروریستی حمایت می کند. رژیم قطر از گروه های تروریستی در کشورهای عرب خلیج(فارس) حمایت کرده است. تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان سعودی بیانگر آشفتگی در سیاست خارجی قطر است.

الفراج خاطرنشان کرد: امیر کنونی قطر هیچ نقشی در سیاست خارجی این کشور ندارد و امیر و نخست وزیر سابق قطر این کشور را اداره می کنند.برخی ها می گویند در رژیم قطر دو گروه در تعامل با این بحران وجود دارد ولی این گونه نیست. هیئت حاکمه قطر با یکدیگر اختلاف نظر ندارند. برای همه کشورهای جهان روشن شده است که رژیم قطر به دنبال آشتی نیست و راهبردهای مشخصی دارد. راهبردهای این کشور دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و اقدامات تخریبی است و نمی تواند از این سیاست عقب نشینی کند. رژیم قطر بیش از بیست سال است که به این سیاست ادامه می دهد. 

وی افزود: پیام تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان سعودی به این معناست که این کشور در باتلاق تحریم گیر افتاده و سیاست های دوحه در جهان رسوا شده است. قطری ها می خواهند به صورت پنهانی به اشتباه خود اعتراف کنند ولی ما چنین خواسته ای را نمی پذیریم. رژیم قطر می خواهد به صورت پنهانی با کشورهای تحریم کننده آشتی کند ولی نمی خواهد به اشتباه خود اعتراف کند. شکی در این نیست که رژیم قطر خواهان آشتی نیست و می خواهد این بحران بین المللی شود و به درازا بکشد.

وی گفت: رژیم قطر می داند تنها در صورت کناره گیری امیر و نخست وزیر سابق قطر از قدرت امکان آشتی این کشور با کشورهای تحریم کننده وجود دارد. به نظر می رسد این دو خواهان حل این بحران نیستند و نمی توانند به خواسته های کشورهای تحریم کننده پاسخ مثبت بدهند. امیر و نخست وزیر سابق قطر از گروه های تروریستی حمایت کرده و به دنبال سرنگونی برخی از نظام های سیاسی بوده اند. صدها هزار نفر از شهروندان عرب به دلیل سیاست های حکام قطر در خلال انقلاب های عربی کشته شده اند. شاید مقامات قطری فکر می کنند حل این بحران به معنای محاکمه آنان در آینده است و به این دلیل نمی خواهند این بحران پایان یابد. مقامات لیبیایی، شکایاتی را علیه رژیم قطر در دادگاه کیفری بین المللی مطرح کرده اند.

پربیننده ترین خبرها