ویدیو: لحظه به لحظه با خبرنگار اعزامی العالم از مذاکرات آستانه

جمعه 24 شهريور 1396 - 11:31

خبرنگار شبکه العالم از آغاز دومین روز مذاکرات آستانه درباره سوریه خبر داد.

العالم - سوریه

به گزارش خبرنگار اعزامی العالم در آستانه، "حیدر توماتف"، رئیس دایره آسیا در وزارت امور خارجه قزاقستان روز جمعه گفت: اوضاع میدانی تغییرات چشمگیری را شاهد بوده است. لذا امیدواریم همه طرف ها با در نظر گرفتن این تغییرات درباره منطقه (کاهش تنش) چهارم به توافق برسند.

حسین مرتضی خبرنگار العالم گزارش داد جلسه پایانی امروز رأس ساعت 3 به وقت آستانه برگزار می شود و کشورهای ضمانت کننده بیانیه ای را صادر خواهند کرد؛ انتظار می رود نتایج مثبتی از این نشست به دست آید.

"استفان دی میستورا"، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه نیز تأکید کرده است که این دور از مذاکرات آستانه، در راستای پیشبرد اهداف نشست ژنو خواهد بود.

خبرنگار العالم در آستانه تصریح کرد که باید منتظر ادامه روند مذاکرات آستانه باشیم.

این مذاکرات صبح دیروز آغاز شد. 
رئیس هیئت روسیه در مذاکرات آستانه گفته است که طرفهای شرکت کننده در این مذاکرات، به امضای توافق درخصوص چهارمین منطقه کاهش تنش نزدیک شده اند. 
وی همچنین از وجود توافقهایی درباره نحوه فعالیت نیروها در مناطق کاهش تنش خبر داد.
به گفته منابعی در آستانه، 6 سند برای امضا در آستانه آماده شده است، و اختلافاتی درخصوص سند هفتم درباره مبادله بازداشت شدگان وجود دارد.

بر پایه آخرین اطلاعات از مذاکرات آستانه، ادلب به سه منطقه در چارچوب مناطق کاهش تنش تقسیم خواهد شد؛ یک منطقه، ریف حلب خواهد بود که تحت نظارت ایران و روسیه قرار خواهد گرفت. روشن است که نیروهای سوریه در این منطقه مستقر خواهند شد.

در منطقه دیگر نیروهای پلیس نظامی متشکل از تمام گروه هایی که توافقنامه آستانه را امضا کرده اند، مستقر خواهند شد. ترکیه ضامن پایبندی آنها به مقررات و مفاد توافقنامه آستانه خواهد بود چرا که این کشور گرداننده اصلی این گروه هاست.

سومین منطقه، منطقه کوچکی خواهد بود که تمام گروه هایی که مذاکرات آستانه را رد کرده اند، در آنجا مستقر خواهند شد. تمام طرفها موظف هستند با این گروه ها مبارزه کنند.

لبنان نیز خواستار مشارکت در طرح نظارت بر مناطق کاهش تنش شده است؛ این اولین بار است که این کشور چنین درخوستی را مطرح می کند هر چند که طرح این درخواست باعث بروز اختلاف هایی در داخل این کشور بین موافقان و مخالفان این طرح شده است.

همچنین علت اصلی شرکت سفیر فرانسه در قزاقستان در این نشست، مشارکت در طرح نظارت بر مناطق کاهش تنش است. فرانسه نیز اولین بار است که چنین درخواستی را مطرح می کند.

خبرنگار العالم در مذاکرات آستانه همچنین گفت: توافق چهار منطقه منطقه کاهش تنش، به محض اعلام وارد مرحله اجرا می شود.

208

پربیننده ترین خبرها