روایت روزنامه آمریکایی

سرنوشت کاروان داعش از شرق لبنان به شرق سوریه چه شد؟

سرنوشت کاروان داعش از شرق لبنان به شرق سوریه چه شد؟
شنبه 25 شهريور 1396 - 14:57

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به دلایل عقب‌نشینی واشنگتن از تصمیم خود برای جلوگیری از انتقال کاروان داعش به سوریه اشاره کرد.

العالم - سوریه - لبنان 

 

چند روز قبل و پس از حملات متعدد ارتش سوریه، حزب‌الله و ارتش لبنان به مواضع داعش در دو سوی خط مرزی سوریه با لبنان، نیروهای در محاصره این گروه تروریستی با درخواست آتش‌بس، آمادگی خود را برای خروج از این منطقه اعلام کردند.

ارتش لبنان و پس از آن حزب‌الله و دولت سوریه، با پذیرش آتش‌بس مشروط به آزادی اسرا و تحویل پیکر شهدای نبردهای اخیر، با این درخواست موافقت کردند.

اما پس از آن ائتلاف آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسیر حرکت اعضای داعش را که طبق توافق «جرود» در حال انتقال به «منطقه ابوکمال» در دیرالزور سوریه بودند، بمباران کرده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به مذاکرات موفق حزب‌الله با تکفیری‌های «داعش» برای انتقال تکفیری‌های داعش به سوریه گزارش کرد که با محاسبات ارتش آمریکا، 20 عضو داعش در کاروان کشته شدند.

پس از این بمباران، شبکه خبری اسکای نیوز اعلام کرد که 100 عنصر داعش پس از اخراج از مرزهای سوریه و لبنان وارد دیرالزور شده اند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود تحت این عنوان که «به چه دلیل آمریکا به کاروان داعش اجازه عبور داد»، نوشت، مقامات آمریکایی می‌گویند که تصمیم به عقب‌نشینی از تصمیم خود، در واقع نتیجه یک مصالحه پیچیده در خصوص اولویت‌هایی بود که بر روی آن رقابت وجود دارد و همچنین به نوع میدان نبرد سوریه مربوط می‌شد که شبیه به یک شطرنج سه بعدی با بازیگران مختلف است که دائما راهبردها و فرصت‌های به دست آمده و از دست رفته در محدوده هوایی را تغییر می‌دهد.

«توماس جسلین» یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن در اینباره گفت: «حقیقت این است که جنگ آشفته و هرج و مرج است. اوضاع آشفته‌ای است که مشخص نیست که چه کسی در حال حاضر حق انجام چه کاری را در سوریه دارد».

 طبق این گزارش، آمریکا از همان ابتدا از انتقال کاروان داعش به دیرالزور خشمگین بود و بعد از توافق حزب‌الله و داعش، حملات هوایی آمریکا، کاروان داعش را هدف قرار داد و مقامات آمریکا متعهد شدند که اجازه عبور کاروان داعش را ندهند.

نیویورک‌تایمز سپس ادامه داد، با اینحال، موضع آمریکا جمعه گذشته با یک تماس تلفنی از سوی مقر فرماندهی ارتش روسیه در سوریه به مقر فرماندهی آمریکا در بغداد تغییر کرد.

طبق این گزارش، روسیه از آمریکا خواست تا شناسایی هوایی کاروان داعش را لغو کند و هر دو طرف می‌دانستند که این اقدام به کاروان داعش اجازه پیشروی می‌داد.

بر اساس این گزارش، این درخواست، بخشی از فرایند تنش‌زدایی بود تا اطمینان حاصل شود که نیروهای ارتش سوریه و معارضان تحت حمایت آمریکا در حال تلاش برای مبارزه با داعش، سهواً یکدیگر را مورد حمله قرار ندهند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، همکاری با روسیه حائز اهمیت است زیرا نیروهای تحت حمایت روسیه و نیروهای تحت  حمایت آمریکا به طور جداگانه به شهر دیرالزور نزدیک می شوند.

از طرف دیگر، کاروان داعش در نزدیکی شهر «السخنه» گرفتار شده بود که در واقع در امتداد خط تنش‌زدایی روسیه می باشد و طبق توافق آمریکا و روسیه، جنگنده‌های روس در این منطقه عملیات انجام می‌دهند.

جسلین تصریح کرد: «طبق شیوه تنش‌زدایی، مناطق خاصی وجود دارد که روس‌ها بر رخدادها نفوذ دارند و این یکی از آن بخش‌ها است».

این گزارش ادامه داد، آمریکا قصد ندارد فرایندی را تضعیف کند که بعدها قرار است بر آن فرایند تکیه کند.

این روزنامه آمریکایی سپس با اشاره به این موارد ادامه داد، آمریکا با درخواست روسیه موافقت کرد و کاروان داعش چهارشنبه شب وارد قلمرو داعش در سوریه شد و روز پنجشنبه بیشتر به سمت جنوب و ابوکمال در مرز عراق پیش رفت و روز جمعه بخشی از کاروان داعش به سمت القائم در استان الانبار که یک منطقه تحت کنترل داعش است عبور کردند و خشم مقامات عراقی نیز برانگیخته شد.

این گزارش ادامه داد، با طولانی شدن بن بست به وجود آمده در انتقال کاروان داعش، ارتش آمریکا نگران تبلیغات منفی بود که در خصوص وضعیت دشوار غیرنظامیانی که در اتوبوس‌ها سرگردان بودند، به وجود آید زیرا علیرغم آنکه آب و غذا به کاروان می‌رسید، گرمای هوا در بیابان بسیار بالا بود و بنا به گفته یکی از مقامات ارشد  حزب‌الله در سوریه، سه نوزاد از زنانی که در اتوبوس بودند، متولد شدند.

«ریان دیلون» سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا درباره عقب‌نشینی واشنگتن از تصمیمش برای جلوگیری از عبور کاروان داعش گفت، وضعت سخت غیرنظامیان حاضر در کاروان داعش، دلیل اصلی عقب‌نشینی آمریکا از تصمیمش نبود اما یک عامل به حساب می آید.

 

جسلین درباره توافق داعش و حزب‌الله گفت: «این توافقی برای بیرون بردن داعش از مناطق مرزی لبنان بود. حقیقت این است که حتی نیروهای تحت حمایت آمریکا توافقات مشابهی صورت دادند. همپیمانان روسیه یعنی ایران، رژیم اسد و حزب‌الله،  چنین توافقی را حاصل آوردند و احتمالاً می‌خواستند که به این توافق پایبند باشند زیرا خواستار این هستند که بتوانند توافقاتی را در آینده حاصل آورند».

بنا به گفته ساکنان قائم در بخش عراقی مرز سوریه، اعضای داعش در شهر و خانه‌های خالی اسکان داده شده‌اند.

منبع : فارس 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها