تغییر موضع ترکیه و نقش آن در توافق آستانه

تغییر موضع ترکیه و نقش آن در توافق آستانه
يکشنبه 26 شهريور 1396 - 04:08

تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت، تغییر در مواضع ترکیه سبب توافق آستانه شد.

العالم - سوریه

عبدو حداد در پاسخ به این سوال مجری شبکه گفت: باید به وضعیت میدانی کنونی در ادلب و لاذقیه توجه داشته باشیم. درگیریها بین شاخه القاعده در سوریه و دیگر گروهها درجریان است.  معتقدم که زمانی که یک تصمیم بین المللی گرفته می شود این گروههای شبه نظامی کوچک فعالیت هایشان محدود می شود. این تصمیم به دنبال پیشروی های ارتش ملی سوریه ضد داعش و دیگر گروههای تروریستی در سوریه گرفته شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید چرا این سه کشور هم اکنون توانسته اند به این توافق دست پیدا کنند، چه تغییری ایجاد شده است؟ گفت: ما شاهد تغییر در وضعیت موجود در منطقه هستیم. هر کدام از طرفین مواضع خود را دارند. از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه این موضوع به طور شفاف مشاهده می شد که مواضع دولت سوریه و مواضع روسیه یک موضع ثابت بود. آنها همیشه خواهان اجرا شدن قوانین بین المللی و راه حلی عملی برای جنگ در سوریه بودند. این تغییر زمانی ایجاد شد که ترکیه در مواضع خود تغییر ایجاد کرد. آقای اردوغان از ماجراجویی های خود در سوریه دست برداشت. اگر به یاد داشته باشید او همیشه درباره احیای امپراطوری عثمانی صحبت می کرد و مدعی سرزمین هایی در عراق و سوریه  و دیگر سرزمین هایی  که امپراطوری عثمانی در اختیار داشت، بود. علاوه بر این دیگر هیچ جناحی نمی خواهد مسئوولیت اقدامات گروه النصره و دیگر گروههای تروریستی را برعهده بگیرد. این وضعیت هم اکنون تغییر کرده است. این امید وجود دارد که وضعیت موجود تا رسیدن به صلح دائمی و نهایی در سوریه بر اساس قوانین بین المللی ادامه پیدا کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری شبکه که پرسید: آیا با توجه به تحولات اخیر احساس نمی کنید که ما در حال نزدیک شدن به پایان جنگ داخلی در سوریه باشیم، گفت: اگر طرف های شریک در این توافق روراست باشند این جنگ می تواند به پایان برسد. همانطور که پیشتر گفتم سوریه، روسیه و متحدان آن به تعهدات خود عمل کرده اند و هم اکنون ترکیه باید جدی بودن خود را نشان دهد تا این توافق اجرایی شود. ما همچنین نباید حضور هیات ناظر آمریکایی را از نظر دور نگه داریم. آنها باید اجازه عملی شدن این توافق و ایجاد صلح در حریم هوایی سوریه را پس از شش سال تجاوزگری را بدهند. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه روی خواهد داد. با توجه به مواضع سرسختانه سوریه و روسیه این موضوع می تواند به صلحی دائمی منجر شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها