اظهارات یک عضو حماس درباره نقش مصر در توافق جدید فلسطینی ها

اظهارات یک عضو حماس درباره نقش مصر در توافق جدید فلسطینی ها
دوشنبه 27 شهريور 1396 - 01:28

عضو ارشد جنبش فتح گفت:مصر نقش مهمی در توافقات جدید حماس و فتح داشته است.

احمد یوسف در گفتگو با شبکه الحدث  درباره ارزیابی از تصمیم حماس برای منحل کردن دولت خود در غزه گفت: این تصمیم به معنای افزایش آگاهی و حکمت در برادران حماس و فتح است. بیش از دو ماه بوده که درباره این تصمیم گفتگو شده است و همه منتظر بودند که یک ضامن قوی برای این تصمیم جدید وجود داشته باشد.

وی گفت: پیش از این، مشکلات درباره طرف ضامن اجرای توافقات بود و با توجه به میانجیگری های داخلی، منطقه ای و بین المللی شرایطی ایجاد شد که این تصمیم در غزه اعلام شد تا در نهایت مردم از این شرایط فاجعه بار رها شوند.

وی افزود: من فکر می کنم این تصمیم بیانگر نگرانی مردم از آینده مبهم و افزایش آگاهی های آنان است. ابهاماتی که در آینده وجود دارد،تهدیدی برای موضوع فلسطین در عرصه منطقه ای و بین المللی است و باید تصمیم قاطعی گرفت تا در نهایت بتوان فلسطین را حفظ و وحدت و اتحاد را مستقر کرد. دیدارهای محمد دحلان و اصلاح طلبان جنبش فتح و اجرای برخی از بندها به همه اطمیمان داد که حماس در تحرکات خود در روند آشتی فلسطینی، جدی است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها می گویند حماس تحت فشار مجبور به عقب نشینی از مواضع خود شده است،گفت: شکی در این نیست که این فشار علیه حماس و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وجود دارد. اسرائیل هیچ امتیازی به عباس نداده است و آمریکایی ها نیز تضمین نکرده اند که اوضاع در آینده بهبود خواهد یافت.

وف افزود: شاهد عقب نشینی آمریکا درباره گزینه دو کشور هستیم. این فشارها علیه فتح در رام الله نیز وجود دارد. بنابراین هیچ گزینه ای جز نزدیک شدن به یکدیگر وجود ندارد و باید هر طرفی از مواضع خود عقب نشینی کند تا به یک راه حل برسیم. متاسفانه پیش از این شروطی وجود داشت که اجازه نمی داد طرف های مختلف از مواضع خود عقب نشینی کنند ولی مصر به عنوان میانجی وارد میدان شد تا روند سیاسی فلسطین به پیش برود. در گذشته تردیدهایی به مصر وجود داشت ولی این تردیدها از بین رفته است و همه طرف ها برای این کشور احترام قائل هستند. مصر به صورت بی طرف وارد این میدان شد و چنین اعتمادی باعث شد که مصر به تلاش های خود ادامه بدهد.
وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی روابط قاهره و حماس بهبود پیدا کرده است،گفت:شکی در این نیست که در گذشته تنش ها و اختلافات زیادی در روابط حماس و مصر وجود داشت و این تنش ها ناشی از بی اعتمادی میان دو طرف بود. شاهد جنگ رسانه ای در مصر بودیم. به نظر می رسد تحولات میدانی، امنیت مرزها و تحولات منطقه سینا و اعتماد سازی حماس برای مصر باعث شد که اعتماد میان دو طرف تقویت شود و ما نیز به این کشور اطمینان پیدا کرده ایم. خودداری مصر از تروریستی اعلام کردن حماس نیز در تقویت این اعتماد نقش داشت. غزه و قاهره به این باور مشترک رسیدند که ناامنی ها در سینا تهدیدی برای فلسطینیان و مصری هاست. ما چاره ای جز همکاری و هماهنگی واقعی برای کنترل موضوعات امنیتی در نقاط مرزی نداشتیم.
احمد یوسف در پاسخ به این پرسش که چه تلاش هایی صورت گرفت تا مصر از تروریستی اعلام کردن حماس خودداری کرد به ویژه آنکه این جنبش رابطه روشنی با جماعت اخوان المسلمین دارد،گفت: حماس بارها تاکید کرده یک جنبش آزادیبخش ملی با رویکرد اسلامی است. این جنبش روابط تاریخی با گروه های مختلف اسلامی در منطقه به ویژه مصر به عنوان بزرگ ترین کشور همسایه فلسطینیان دارد و هیچ طرفی نمی تواند این روابط را پنهان کند. ما تلاش های دولت های مختلف مصر را در حمایت از فلسطینیان نادیده نمی گیریم و رابطه تاریخی و عاطفی با این کشور داریم. ده هزار دانشجوی فلسطینی از دانشگاه های مصر فارغ التحصیل شده اند و همه برای این کشور ارزش قائل هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد نقش محمد دحلان در مسئله آشتی و میانجیگری میان غزه و مصر تقویت شده است، با وجود اختلافاتی که میان دحلان و رام الله وجود دارد، چگونه توافق جدید حاصل شد،گفت: این طرف مصری بود که مسئولیت حصول این توافق را برعهده داشت. شاید بیش از هفتاد درصد از اعضای فتح از محمد دحلان و رویکردهای اصلاح طلبانه وی حمایت می کنند. نزدیک شدن مصر به وی و حماس باعث شد که شرایطی برای حصول این توافق ایجاد شود. این توافق مقدمه ای برای نزدیک شدن به محمود عباس و تشکیلات خودگردان است.
 

پربیننده ترین خبرها