رويترز: ايران و كره شمالي در صدر برنامه سخنراني ترامپ در سازمان ملل

رويترز: ايران و كره شمالي در صدر برنامه سخنراني ترامپ در سازمان ملل
سه شنبه 28 شهريور 1396 - 10:45

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی امروز خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن اشاره به توافق هسته ای ایران و انتقاد از ونزوئلا، از کشورهای جهان خواهد خواست فشارها بر کره شمالی را تشدید کنند. 

العالم ـ آمریکا
به موجب این گزارش که به قلم استیو هولاند و جف ماسون نوشته شده است، مقامات کاخ سفید اعلام کردند ترامپ همچنین در نخستین سخنرانی خود در صحن اصلی مجمع عمومی سازمان ملل که ساعت ده و نیم صبح سه شنبه به وقت محلی ( 14 و سی دقیقه به وقت گرینویچ ) برگزار می شود ، از تروریست های داعش به عنوان بازنده در جنگ یاد خواهد کرد. 
ترامپ همچنین در تشریح دیدگاه خود در عرصه سیاست خارجی درباره شعار تبلیغاتی  نخست آمریکا، به موضوعاتی مانند لزوم کاهش بروکراسی جهانی، مبتنی قراردادن ائئلاف ها بر اساس منافع مشترک، و دور کردن واشنگتن از فعالیت های ملت سازی در خارج اشاره خواهد کرد. 
در هر حال نخستین حضور ترامپ در صحنه جهانی سازمان ملل، بر موضوع ایران و کره شمالی متمرکز خواهد بود که در کانون مذاکرات وی با رهبران جهان در نیویورک قرار خواهد داشت. 
در عین حال، وی فرصت را برای انتقاد از ساختار سازمان ملل و سوء مدیریت در این سازمان مغتنم خواهد شمرد و تاکید خواهد کرد، آمریکا به عنوان بزرگترین کمک کننده به سازمان ملل باید عواید بیشتری نصیبش شود. 
ترامپ تلاش می کند تا جهان را متقاعد سازد که به آمریکا و متحدان آسیایی اش در مهار کره شمالی و اعمال فشار بر ایران به منظور متوقف ساختن هرآنچه به پرتاب های موشکی این کشور مربوط می شود و نیز دخالتهای ایران در سوریه کمک کند. 
یک مقام ارشد کاخ سفید در تشریح محتوای سخنرانی ترامپ در سازمان ملل به خبرنگاران گفت وی از رفتار بی ثبات کننده ، خصمانه و خطرناک کره شمالی انتقاد می کند. ترامپ همچنین درباره ایران که به گفته دستیارانش ،  ترامپ آن را ناقض روح توافق هسته ای سال 2015 می داند ابراز نگرانی خواهد کرد. وی افزود اگر ما با تهدیداتی که هم اکنون روبرو هستیم مقابله نکنیم ، آنها قدرتمندتر و ترسناک تر خواهند شد . 
دونالد ترامپ با اتخاذ سیاستی مغایر با سیاست های تنش زدایی باراک اوباما در روابط با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ، مناسبات تهران و واشنگتن را در مسیری به مراتب تقابل جویانه تر قرار داده است. 
تشدید حملات لفظی ترامپ علیه ایران در شرایطی صورت می گیرد که ظاهرا وی هر چه بیشتر به سمت خودداری از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای تا ضرب الاجل اواسط ماه اکتبر گرایش پیدا کرده است ، موضوعی که روز دوشنبه واکنش حسن روحانی رئیس جمهور ایران را در پی داشت. 
روحانی دیروز به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت خروج از توافق هسته ای برای آمریکا هزینه بسیار سنگینی به دنبال خواهد داشت و من باور ندارم که آمریکایی ها مایل باشند به ازای چیزی که برای آنها فایده ای ندارد ، چنین تاوان سنگینی را بپردازند. 

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها