بارزانی:

اگر تا سه روز طرح جایگزین ارائه نشود همه پرسی برگزار می شود

اگر تا سه روز طرح جایگزین ارائه نشود همه پرسی برگزار می شود
سه شنبه 28 شهريور 1396 - 22:15

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: اگر تادو الی سه روز آینده توافقی مکتوب بین اربیل و بغداد با ضمانت جامعه بین المللی ارائه نشود همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق برگزار خواهد شد.

العالم ـ عراق 

مسعود بارزانی روزسه شنبه درجریان کمپین تشویق مردم به مشارکت درهمه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در شهر دیانا گفت: ما با بغداد مشکل داریم، اگر توافقی دو جانبه شکل‌بگیرد و ضمانت بین المللی برای اجرای آن وجود داشته باشد می توان آن را جایگزین همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق کرد.

به گفته بارزانی در صورتی که چنین توافقی شکل بگیرد 25 سپتامبر بجای همه پرسی، مردم کردستان عراق شادمانی خواهند کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنش به تهدیدهای کشورهای منطقه در صورت برگزاری همه پرسی اظهار داشت: دوستانه از همسایگانمان می خواهیم با زبان تهدید با ما صحبت نکنند چرا که آن را نخواهیم پذیرفت و تهدیدی هم برای کسی نخواهیم شد.

وی در خصوص مواضع کشورهای جهان در قبال کردها گفت: ما امروز شاهد تغییر مواضع جامعه جهانی در خصوص حقوق کردها هستیم به نحوی که به صورت کاملا رسمی در خصوص حقوق کردها سخن می گویند.

به گزارش ایرنا، این سخنان در حالی بیان شد که سعد الحدیثی سخنگوی نخست وزیر عراق تاکید کرد: برگزاری همه پرسی زمینه مذاکره و گفتگو را سخت خواهد کرد و بهتر است مذاکراتی جدی قبل از برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بین اربیل و بغداد شکل گیرد.

وی اضافه کرد: تهدید و استفاده از همه پرسی به عنوان کارت فشار سبب سلب اعتماد عمومی بین اربیل و بغداد خواهد شد.

بارزانی در سخنان روز سه شنبه خود تاکید کرد بعد از همه پرسی درهای گفتگو باز خواهد شد و می توانند با بغداد مذاکره کنند.

پربیننده ترین خبرها