واشنگتن فری بیکن:

تیلرسون و هیلی به شدت بر سر برجام اختلاف دارند

تیلرسون و هیلی به شدت بر سر برجام اختلاف دارند
پنج‌شنبه 30 شهريور 1396 - 05:38

یک پایگاه آمریکایی مدعی شده است که وزیر خارجه و نماینده آمریکا در سازمان ملل اختلاف شدیدی در مورد توافق هسته‌ای با ایران دارند.

العالم - آمریکا

پایگاه «واشنگتن فری بیکن» روز چهارشنبه مدعی شد مسئله سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران، موجب اختلاف شدید «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل شده است.

بنا بر این گزارش، در حالی که تیلرسون خواهان ادامه حضور آمریکا در برجام است، هیلی از لغو این توافق حمایت می‌کند

یک منبع آگاه «نزدیک به وزارت خارجه» آمریکا گفته است که هیلی «تصور می‌کند که او (تیلرسون) تلاش می‌کند با تضعیف رئیس‌جمهور، میراث اوباما (رئیس‌جمهور سابق) را حفظ کند».

واشنگتن فری بیکن با بیان اینکه اختلاف این دو، ظرف چند هفته گذشته چند بار علنی شده، به نقل از منبع آگاه نوشته است: «تا وقتی که وزیر به تلاش برای مجبور کردن [دونالد] ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) برای تایید [پایبندی ایران به برجام] ادامه دهد، این وضعیت ادامه خواهد داشت».

بر اساس قانونی که دو سال پیش همزمان با حصول توافق هسته‌ای، در کنگره آمریکا تصویب شد، رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به برجام و همچنین همسو بودن رفع تحریم‌ها با منافع امنیت ملی آمریکا را تائید کند.

هیلی دو هفته پیش با بیان اینکه ادامه رفع تحریم‌های ایران در راستای منافع آمریکا نیست، عملا از احتمال خودداری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از صدور تائیدیه بعدی در مورد برجام در ماه آینده میلادی خبر داد.

یک منبع آگاه دیگر با بیان اینکه تیلرسون به شدت خواستار ادامه حضور آمریکا در برجام است، می‌گوید: «تیلرسون آنچه اروپایی‌ها می‌گویند را پذیرفته و واقعا رئیس‌جمهور را برای صدور تائیدیه تحت فشار گذاشته است».

در صورت عدم صدور تائیدیه از سوی ترامپ، مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد آینده برجام بر عهده کنگره خواهد بود. به نوشته فری بیکن، جمهوری‌خواهان کنگره که نمی‌خواهند چنین مسئولیتی را بپذیرند، از تیلرسون حمایت می‌کنند.

پیش از این هم گفته شده بود که تیلرسون، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ خواهان ادامه حضور آمریکا در برجام هستند.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها