نجفی مطرح کرد

توانمندی هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی منبع نگرانی جامعه بین‌المللی

توانمندی هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی منبع نگرانی جامعه بین‌المللی
جمعه 31 شهريور 1396 - 08:12

نجفی توانمندی هسته ای نظامی اسرائیل را منبع نگرانی جامعه بین المللی خواند و گفت: این رژیم با حمایت آشکار آمریکا و غرب در حال توسعه این توانمندیها از طریق مشارکت غیرقانونی با برخی از دولتها و در تقابل آشکار با مقررات بین المللی است.

العالم- ایران/ سیاسی 

در نشست عصر پنجشنبه 30/6/96 شصت و یکمین اجلاس کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در مقر سازمان ملل در وین در حال برگزاری است، قطعنامه اجرای پادمانهای آژانس در خاورمیانه ارائه و به تصویب رسید.

بر اساس این قطعنامه که با آرای مثبت 123 کشور عضو، رای ممتنع آمریکا و کانادا و تنها رای مخالف رژیم اسرائیل به بند دو قطعنامه (پیوستن به ان پی تی) به تصویب کنفرانس رسید، از رژیم اسرائیل بعنوان تنها غیرعضو معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته ای (NPT) خواسته است که به این معاهده بپیوندد و تاسیسات هسته ای خود را تحت پادمانهای جامع آژانس قرار دهد. در این نشست همچنین علاوه بر موضوع اجرای پادمانهای آژانس در خاورمیانه، موضوع توانمندی هسته ای رژیم اسرائیل نیز مطرح شد و نماینده ونزوئلا مواضع جنبش عدم تعهد در این زمینه را ارائه کرد. 

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین نیز در سخنرانی های جداگانه خود پیرامون دو موضوع یادشده اظهار داشت که توانمندی هسته ای رژیم اسرائیل با ابعاد نظامی به اثبات رسیده آن همواره منبع نگرانی جامعه بین المللی بوده است.

وی افزود: از سال 1982 آژانس بین المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه های متعدد از این رژیم خواسته است تا به معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته ای بپیوندد و تمامی تاسیسات هسته ای خود را تحت پادمانهای جامع آژانس قرار دهد. علاوه بر این، سند نهایی کنفرانس بازنگری این معاهده در سال 2010 نیز ضمن تایید مجدد ضرورت الحاق اسرائیل به این معاهده، قرار گرفتن کلیه تاسیسات هسته ای این رژیم تحت پادمانهای آژانس را مورد تاکید قرار داده است.

نماینده کشورمان با یادآوری نادیده انگاشتن نگرانی های مشروع جامعه بین المللی توسط رژیم صهیونیستی از طریق اجتناب از پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته ای تصریح کرد که این رژیم با حمایت آشکار آمریکا و غرب به شکلی مستمر در حال توسعه توانمندیهای هسته ای نامشروع خود از طریق مشارکت غیرقانونی با برخی از دولتها و در تقابل آشکار با کلیه هنجارها و مقررات بین المللی است. بدیهی است که چنین موارد نقضی نه تنها امنیت منطقه ای و بین المللی بلکه ساز و کار راستی آزمایی آژانس را نیز بطور جدی مخدوش می کند.

نجفی ضمن انتقاد شدید از رفتار دوگانه برخی کشورهای غربی در زمینه عدم اشاعه و لزوم منع کامل هرگونه همکاری و انتقال مواد و تجهیزات هسته ای به این رژیم، توانمندیهای سلاحهای هسته ای در دستان رژیم اسرائیل، با سابقه تاریخی مملو از تجاوزگری، اشغال و تروریسم دولتی را تهدید جدی برای صلح و امنیت بین المللی اعلام کرد و افزود: در حالیکه دانشمندان هسته ای در سراسر خاورمیانه توسط تروریستهای استخدام شده اسرائیل ترور شده اند، متخصصان هسته ای این رژیم به تاسیسات هسته  ای برخی کشورهای هسته ای دسترسی دارند.

اجلاس شصت و یکم کنفرانس عمومی آژانس بعنوان بالاترین نهاد سیاست گذاری و تصمیم گیری این سازمان که از روز دوشنبه آغاز شده است، با تصویب قطعنامه هایی در زمینه های مختلف ایمنی امنیت و پادمان هسته ای و همکاری های فنی روز جمعه 31 شهریور 1396 بکار خود پایان خواهد داد.

فارس 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها