سند سیاسی اقلیم کردستان عراق در صورت جدایی از این کشور

سند سیاسی اقلیم کردستان عراق در صورت جدایی از این کشور
يکشنبه 2 مهر 1396 - 19:48

یکی از اعضای شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق از یک سند سیاسی در خصوص آینده این اقلیم در صورت جدایی از عراق سخن گفت.

العالم-عراق

به گزارش روسیه الیوم، خلیل ابراهیم عضو شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق درکنفرانس خبری امروز خود تاکید کرد که این سند سیاسی متشکل از ۱۵ بند بوده و در برگیرنده حقوق قومی، سیاسی، طایفه ای، فرهنگی و اداری اقشار مختلف مردم کرد است و توسط نمایندگان آنها در اقلیم کردستان نوشته شده است.

در این سند تاکید شده که اقلیم کردستان در صورت جدایی از عراق یک کشور مدنی فدرال خواهد بود و حقوق قومیت ها و طوایف از جمله کردها، اعراب، ترکمن ها، کلدانی ها، آشوری ها، ارمنی ها و ایزدی ها و مسیحیان و مسلمانان و یهودیان و زرتشتیان و مندائیان در آن رعایت می شود.

بر اساس این سند زبانهای کردی، عربی، ترکمنی، سریانی و ارمنی پنج زبان رسمی کردستان عراق خواهد بود و ترکمن ها و اعراب و ایزدی ها و دیگر طوایف بر مناطق خود بر اساس نظام فدرالی حکمرانی خواهند کرد.

قرار است این سند برای تصویب به پارلمان اقلیم و شورای عالی همه پرسی ارائه داده شود. منابع آگاه نیز اعلام کردند که قرار است سرود ملی جداگانه ای تدوین شود.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها