«نوری المالکی»: همه‌پرسی اعلام جنگ علیه وحدت عراق است

«نوری المالکی»: همه‌پرسی اعلام جنگ علیه وحدت عراق است
دوشنبه 3 مهر 1396 - 16:38

معاون رئیس‌جمهور عراق همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان را اعلام جنگ علیه وحدت عراق دانست و رئیس منطقه کردستان را مسئول پیامدهای خطرناک این همه‌پرسی دانست.

العالم - عراق

«نوری المالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق، دوشنبه (امروز)، همزمان با برگزاری همه پرسی جدایی منطقه کردستان در سخنانی گفت که این اقدام به منزله اعلام جنگ علیه وحدت ملت عراق است.

وی افزود: همه بر غیرقانونی بودن این همه‌پرسی تاکید کردند زیرا کاملا مشخص بود که این اقدام، وحدت کشور را نشانه گرفته است. این اقدام پیامدهای خطرناکی برای آینده عراق به طور کلی و منطقه کردستان به طور خاص خواهد داشت.دولت باید تدابیر لازم را برای توقف چنین اقداماتی که غیرقانونی است، از طریق توقف گفت‌وگو با حامیان همه‌پرسی و تحریم جامع و فراگیر آنها، اتخاذ کند.

مالکی حامیان همه‌پرسی را مسئول بحران‌ها و درگیری‌ها و جنگ‌های احتمالی آینده داست و گفت: ما نسبت به آنچه که پیش خواهد آمد، خوش‌بین و خوشحال نیستیم و منطقه کردستان و رئیس آن را که دوره حکومتش به سر آمده، مسئول عواقب این اقدام می‌دانیم. مواضع بسیاری از کشورهای همسایه عراق در قبال همه‌پرسی قاطع و واضح است. این دولت‌ها باید منطقه کردستان را از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی تحریم کنند و از تعامل با آن پرهیز کنند.

معاون رئیس‌جمهور عراق درباره مواضع مسعود بارزانی گفت که سیاست‌های رئیس غیرقانونی منطقه کردستان حتی یک روز نیز، از مشارکت طی این سالها حکایت نداشت و وی بارها با تسلیح ارتش عراق مخالفت کرده و با سیطره بر نفت عراق، قانون اساسی را زیرپا گذاشته است و به بهانه‌های واهی به اراضی عراقی تعدی کرده است.

وی در ادامه درباره تبدیل شدن منطقه کردستان به عرصه‌ای برای نفوذ و توطئه منطقه‌ای علیه عراق و سایر کشورهای منطقه هشدار دارد و از ملت عراق با تمامی قومیت‌ها خواست تا طرح جدایی‌طلبی تحت حمایت اسرائیل را ناکام گذارند و با قاطعیت مقابل این طرح بارزانی بایستند.

مالکی در ادامه بر ضرورت تامین امنیت ساکنان کرکوک و سایر مناطق مورد منازعه در طول همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تاکید کرد زیرا هرگونه تعدی به هر قومیتی در عراق، تعدی به کل عراق به شمار می‌رود.

فارس

پربیننده ترین خبرها