دبیرکل حزب الله لبنان: مقابله با صهیونیسم و تکفیری ها وظیفه ای عمومی است

دبیرکل حزب الله لبنان: مقابله با صهیونیسم و تکفیری ها وظیفه ای عمومی است
سه شنبه 4 مهر 1396 - 00:18

دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر لزوم تقویت روحیه مسئولیت پذیری در جامعه تاکید کرد وقتی سخن از اسرائیل و اهداف و تجاوزگری ها و دشمنی های آن رژیم و یا وجود تکفیری هاست، همه باید به آن اهتمام بورزند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سید حسن نصرالله در سخنانی به مناسبت چهارمین شب محرم الحرام تاکید کرد: درس اول امام حسین و همراهانش در کربلا را مسئولیت پذیری دانست.
وی افزود: این آموزه امام در کربلا ما را به تاریخ شصتم هجری می برد یعنی زمانی که معاویه مرد و یزید جای پدر را گرفت، همه آنچه را که امام باید در این مرحله انجام می داد این بود که با یزید بیعت کند و موضوع پایان یابد و شاهد این همه تبعات و تحولات نباشیم و امام نیز به همراه نزدیکانش در مدینه زندگی عادی و حتی پایگاه اجتماعیش را حفظ کند. امام  حتی می توانست در این مسیر به دستاویزهای چون کمبود لشکر و هوادار متوسل شود به ویژه اینکه در این مسیر از طرف نخبگان آن وقت جامعه تحت فشار قرار داشت اما امام به این نتیجه رسید که اسلام ، امت اسلام و آنچه که جدش با جانفشانی صحابه و انصار بنا کرده است در خطر است در نتیجه باید در این زمینه مسئولیت پذیرانه عمل می کرد. 
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما امروز در جامعه خویش با دو طیف از مردم روبرو هستیم، گروهی مسئولیت پذیر نیستند و در اندیشه امنیت شخصی و خانوادگی و ادامه زندگی عادی هستند و چندان به آنچه که بر کشور می رود توجه ندارند و موضعی هم اتخاذ نمی کنند اما این مسیر، اشتباه است زیرا همه ما در درجه اول در مسیر اهتمام به امور عمومی، به ویژه مسائل و  مباحث سرنوشت ساز برای کشور، مردم و منطقه، مسئولیت شرعی داریم در نتیجه نباید بی توجه باشیم.
وی گفت: نمی توان در کشوری زندگی کرد و مدعی بود امنیت شخصی من با امنیت عمومی متفاوت است و زندگی شخصی من ارتباطی به اوضاع عمومی کشور ندارد. همه باید به اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی اهتمام بورزند، وقتی سخن درباره اسرائیل و اهداف، تجاوزگری ها و دشمنی های اسرائیل است همه باید به آن اهتمام بورزند یا هجوم تکفیری ها به همه مرتبط است. 
وی افزود: برخی از اتفاقات سرنوشت ساز هستند و تبعات آن می تواند سالیان متمادی باقی بماند، از جمله این اتفاقات سرنوشت ساز، جنگ جهانی اول یا  توافقنامه سایکس پیکو بود، توافقنامه ای که منطقه را به کشورهایی که الان مشاهده می شود تجزیه کرد، یعنی اتفاقی که تبعاتش پس از گذشته صد سال باقیست و معلوم نیست تا چند سال دیگر باقی باشد. شکل گیری اسرائیل در سال هزار و نهصدو چهل و هشت اتفاقی بود که آثارش علیه منطقه، مردم منطقه و جهان با گذشت هفتاد سال باقیست. در نتیجه آنچه که این روزها و آینده رخ می دهد و رخ خواهد داد، می تواند دهها و صدها سال آثارش را در منطقه باقی بگذارد به همین منظور مسئولیت پذیری هایمان در قبال این تحولات، مضاعف است به این معنی که همگان باید به این مسائل اهتمام بورزند و مسئولیت پذیرانه عمل کنند.
سید حسن نصرالله آموزه دوم پس از مسئولیت پذیری را اتخاذ موضع درست و مناسب خواند و افزود، این نکته ای است که امام حسین (ع) بدان عمل کرد. موضع درست و حکیمانه،  موضعی است که رضای خدا در آن باشد اگر چه با رضایت برخی از مخلوقات همراه نباشد، عملکرد درست آن است که بتوان در پیشگاه الهی بریء الذمه بود. اقدامات در این زمینه ها باید پیش از آنکه فرصت ها از بین برود  اتخاذ شود، مثلا اگر مقاومت لبنان در سال هزار و نهصد و هشتاد و دو تشکیل نمی شد و دهها سال به تاخیر می افتاد، اسرائیل مستعمره های خود را بنا می کرد، نیروهای امنیتیش را در لبنان تشکیل می داد، معادلات و جغرافیای کشور را هم تغییر می داد. 
سید حسن نصرالله ادامه داد، در چنین شرایطی بصیرت، یقین و اعتماد به سازوکارهای درست در مسیر تصمیم گیری و عمل به وظیفه اساسی است. امام حسین این نیست که فقط برایش عزاداری کنیم و لباس سیاه بپوشیم و با پایان عاشورا همه چیز به پایان برسد بلکه اگر حسینی هستیم باید مسئولیت پذیر باشیم و موضع درست اتخاذ کنیم.
وی سومین درس امام حسین(ع) در کربلا را ثبات موضع دانست و افزود، موضع گیری باید به گونه ای باشد که تحت فشار، حتی فشار دوستان هم تغییر نیابد. امام هم تحت فشار بود و هم زمان در معرض تهدید قرار داشت حتی مروان حکم اصرار داشت والی مدینه کار امام را در مدینه تمام کند تا او نتواند از این شهر خارج شود یا آنکه یزید عده ای آدمکش را برای کشتن امام به مکه گسیل داشته بود. در مسیر حرکت امام تا کربلا نیز این تهدیدات وجود داشت اما امام تا آخرین شام حیات و تا ظهر عاشورا همچنان بر مواضعش باقی ماند. باید بدانیم برخی از موضوعات سرنوشت سازند،  طرح صهیونیستی اعم از موجودیت اسرائیل و توسعه سلطه اش در منطقه، یا هجوم تکفیری تروریستی که حد و مرز و قانون و قاعده نمی شناسد از اتفاقات سرنوشت ساز محسوب می شوند، برنامه های جدید آمریکا در منطقه نیز چنین است. بی توجه به تهدیدات، خطرات و تحولات، باید در برابر چنین حوادث سرنوشت سازی ثبات موضع داشته باشیم.
دبیر کل حزب الله لبنان چهارمین آموزه از قیام امام حسین را جانفشانی خواند، و افزود، حسینی بودن یعنی آماده جانفشانی بودن برای موضعی که اتخاذ کردی.

پربیننده ترین خبرها