رسانه های آلمانی زبان بررسی کردند

پشت پرده طرح آزادی رانندگی برای زنان در عربستان چیست؟

پشت پرده طرح آزادی رانندگی برای زنان در عربستان چیست؟
پنج‌شنبه 6 مهر 1396 - 22:58

پشت پرده طرح آزادی رانندگی برای زنان در عربستان چیست؟

العالم - عربستان - اروپا

رسانه های آلمانی تحریف اذهان از سرکوبگری های داخلی و جلب حمایت های بین المللی برای سیاست های جنگ طلبانه علیه یمن، ایران و قطر را از جمله دلایل لغو ممنوعیت رانندگی زنان از طرف پادشاه سعودی عنوان کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اتریشی "دی پرسه" در مطلبی به بررسی اهداف پشت پرده آزادی رانندگی برای زنان در عربستان پرداخته و نوشت: پادشاهی عربستان سعودی می خواهد از طریق اصلاحات داخلی توجهات بین المللی را جلب کرده و حمایت بین المللی برای استراتژی سختگیرانه و افراطی منطقه‌ای خود علیه ایران، قطر و یمن را بدست آورد.

حالا بعد از سال‌ها، طرح ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان به تاریخ پیوسته است. سه شنبه شب ملک سلمان ، پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد که این ممنوعیت را با دستوری لغو کرده است. حالا زنان عربستانی می توانند گواهینامه بگیرند و در خیابان‌های عربستان رانندگی کنند.

فعالان زن سعودی بسیار از این تصمیم خرسند و خوشحال بوده و از آن استقبال کرده‌اند.

این روزنامه اتریشی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: هر چقدر پادشاهی عربستان سعودی از طریق اصلاحات داخلی جامعه بین المللی را بیشتر به سمت خود جلب می کند به همان اندازه امیدوار به جلی حمایت‌ها از طرف آن‌ها برای سیاست‌های افراطی و سختگیرانه خود علیه ایران، قطر و یمن و همچنین جمعیت شیعه در کشور خود است.

نشریه بیلد آلمان هم در مطلبی به این موضوع پرداخته و نوشت: عربستان سعودی یک تصمیم تاریخی گرفته و به عنوان آخرین کشور دنیا به زنان اجازه رانندگی و دریافت گواهینامه را می‌دهد.

این نشریه آلمانی این تصمیم پادشاه عربستان سعودی را غافلگیرکننده دانست که از طرف داخل و خارج با استقبال فراوانی روبرو شد.

بر این اساس از ژوئن سال آینده زنان عربستانی اجازه دارند در خیابان‌های عربستان رانندگی کنند.

نشریه بیلد در ادامه نوشت: این تصمیم بخشی از یک پروژه اصلاحی بسیار بزرگ عربستان در چارچوب طرح موسوم به "چشم انداز 2031 است که بر اساس آن ریاض می‌خواهد اقتصاد و جامعه خود را مدرنیزه کند. نیروی محرک پشت این پروژه محمد بن سلمان 32 ساله، ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور است.

 به نوشته نشریه بیلد آلمان، آزادی رانندگی برای زنان با استقبال وسیع بین‌المللی روبرو شده است. رئیس جمهور آمریکا هم از یک گام مثبت برای ترویج حقوق و فرصت های زنان در عربستان سعودی سخن گفته است. دبیر کل سازمان ملل هم از یک گام در مسیر درست سخن گفته است.

 در ادامه این مطلب آمده است: در این میان برخی کارشناسان این انتقاد را به ریاض وارد می‌کنند که با گسترش انقلابی حقوق زنان می‌خواهد اذهان را از اقدامات شدید و سرکوبگرانه دولت علیه منتقدان تحریف کند.

در ماه سپتامبر بیش از 20 نفر از فعالان با نفوذ عربستانی دستگیر شده‌اند. علاوه بر این "رائف بدوی"، وبلاگ نویس معروف عربستانی هم هنوز در زندان به سر می برد.

 

منیع : تسنیم 

پربیننده ترین خبرها