خونی شدن تربت اصل امام حسین در روز عاشورا + فیلم

يکشنبه 9 مهر 1396 - 14:06

رسانه‌های عراقی هرساله از تغيير رنگ تربت امام حسين (ع) به رنگ سرخ در صبح روز عاشورا خبر می‌دهند.

العالم - عراق

تربت اخذ شده از نزديکترين مکان مقبره شريف امام حسين (ع) هر ساله در روز عاشورا و در مقابل بازديدکنندگان به رنگ سرخ تغيير رنگ می‌دهد.

فارس در گفتگو با رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات: آیا در مدت مدیریت خود در ستاد بازسازی عتبات عالیات کرامت خاصی دیده‌اید یا خیر؟ 
 
پلارک: در زمان لاغرسازی ستون‌های بقعه شریف سیدالشهداء(ع)، چند واقعه را با چشم خود دیدم که شاید بازگو کردن آنها در ذهن مردم رویکرد کاسبکارانه‌ای پدید بیاورد و برای همین موضوع ما بیشتر از گفتن آن مسائل پرهیز می‌کنیم. 
 
یکی از مشکلاتی که مشاوران پروژه لاغرسازی ستون‌ها داشتند، سطح بالای آب در کربلا بود. از طرفی برای اینکه به ابدان شهدا بی‌احترامی نشود ما بیشتر از 8 متر مجاز نبودیم زمین را حفر کنیم. 
 
مشاوران پروژه بسیار پیگیر این موضوع بودند که با توجه به سطح بالای آب این عملیات چگونه صورت بگیرد و چه نوع آلیاژی باید به کار گرفته شود تا نشست نکند. 
 
در همین گیر و دار یکی از بچه‌ها خبر آورد که زمین را حفر کرده‌اند ولی هیچ آبی را مشاهده نکردند. ما در ابتدا باور نکردیم زیرا تا یک ماه پیش که محل نزدیک به ستون را می‌خواستیم سنگ کنیم با پمپ آب را می‌کشیدیم و بعد سنگ می‌کردیم. 
 
تا 6 ماه که که پروژه لاغرسازی ستون بالای سر در حال انجام بود، ما یک قطره آب ندیدیم تا یک ماه پیش که این پروژه به اتمام رسید، آب دوباره به جای خودش برگشت. 
 
در حین انجام پروژه لاغرسازی ستون ما تربتی را از عمق 8 متری برداشتیم که در عاشورای امسال به رنگ خون در آمد و ما عیناً مشاهده کردیم. الان نیز اثر آن باقی است ولی بسیار کمرنگ شده است. 

پربیننده ترین خبرها