سی ان ان اعلام کرد:

طرح تیلرسون برای معاف کردن ترامپ از تایید مکرر پایبندی تهران به برجام

طرح تیلرسون برای معاف کردن ترامپ از تایید مکرر پایبندی تهران به برجام
چهارشنبه 12 مهر 1396 - 07:40

شبکه خبری سی ان ان گزارش کرد که وزیر امور خارجه آمریکا با اعضای کنگره این کشور برای اصلاح قانون بازنگری توافق هسته ای با ایران و معاف کردن ترامپ از تایید مکرر و دوره ای پایبندی تهران، پشت پرده همکاری می کند.

العالم ـ آمریکا

در آستانه ضرب الاجل تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ، شبکه خبری سی ان ان سه شنبه شب در گزارشی از همکاری پنهانی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با اعضای کنگره برای اصلاح قانون بازنگری توافق هسته ای ایران و معاف کردن ترامپ از ارائه گزارش دوره ای درباره برجام به کنگره خبر داد.
براساس این گزارش، تیلرسون و اعضای کنگره در تلاش هستند تا قانون مرتبط با ایران را اصلاح کرده و تمرکز آن را از مساله هسته ای بردارند.
به گفته مقام های آمریکایی، این اصلاح احتمالا این امکان را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می دهد که در توافق هسته ای با ایران باقی مانده و در عین حال از راه های دیگر به ایران فشار وارد کند.
به نوشته تارنمای سی ان ان، یک مقام ارشد دولت ترامپ به نقل از تیلرسون گفت: مشکل توافق هسته ای با ایران، برجام نیست، بلکه قوانین مربوط به آن است.

توافق هسته ای، بحران سیاسی برای آمریکا
وی افزود: هر 90 روز یکبار رئیس جمهوری (ترامپ) باید توافق را تایید کند و این یک بحران سیاسی ایجاد می کند. اگر واشنگتن بحران توافق هسته ای را کنار بگذارد، آنگاه همه می توانند سر کار خود بازگشته و به مشکلات دیگر مربوط به ایران بپردازند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز امروز در گزارشی به نقل از مقام های آمریکایی نوشت: تایید دوره ای پایبندی ایران به برجام چنان مورد تنفر ترامپ است، که مشاوران امنیت ملی وی در پی راهی برای معاف کردن او از این کار و در عین حال به دنبال حفظ این توافق بین المللی هسته ای هستند.
بنابر تصویب کنگره آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور هر 90 روز یک بار باید پایبندی ایران به برجام را تایید کند و 90 روز جاری 15 اکتبر (23 مهر 96) به پایان می رسد.
ترامپ برجام را یکی از 'بدترین و یکجانبه ترین توافق ها' خوانده و بارها گفته است که دیگر پایبندی ایران را تایید نخواهد کرد.
این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای که در متن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت بر عملکرد ایران شناسایی شده، تاکنون پایبندی تهران به این توافق را تایید کرده است.
همچنین مشاوران امنیتی و وزیران ترامپ نیز به رغم ادعاهای وی معترف به پایبندی ایران هستند.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به پایبندی ایران به این توافق هسته ای اذعان کرد.
جوزف دانفورد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا نیز روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: ایران برجام را نقض نکرده و به اعتقاد من این توافق تا به امروز از تولید سلاح هسته ای پیشگیری کرده است.
همچنین جیم متیس وزیر دفاع ترامپ در پاسخ به سوال سناتورها مبنی بر اینکه ماندن در توافق هسته ای در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است ، اعتقاد دارد، او پاسخ داد: بله، به ماندن در برجام معتقدم هستم .
اظهارات متیس در همراستا بودن برجام با منافع امنیت ملی آمریکا مورد حمایت تعدادی از سناتورها قرار گرفت.
جک رید، جین شاهین، تیم کین و جف مرکلی سناتورهای دمکرات در پیام های توئیتری جداگانه اظهارات متیس را مورد تایید قرار داده و به ترامپ توصیه کردند که به حرف مشاوران امنیتی خود گوش دهد.

پربیننده ترین خبرها