سفارت آمریکا در ترکیه صدور روادید غیرمهاجرتی را متوقف کرد

سفارت آمریکا در ترکیه صدور روادید غیرمهاجرتی را متوقف کرد
يکشنبه 16 مهر 1396 - 23:01

سفارت آمریکا در ترکیه پس از دستگیری یکی از کارکنان محلی خود در استانبول، برای بازبینی شرایط امنیتی هیئت‌های دیپلماتیک خود در ترکیه، فعلاً به متقاضیان روادید غیرمهاجرتی پاسخ نمی‌دهد.

العالم _ ترکیه

سفارت آمریکا در ترکیه به دلیل نگرانی از کاهش سطح امنیت سفارتخانه و کنسول‌گری‌های خود در ترکیه، بخشی از فرآیند صدور ویزا در ترکیه را متوقف کرد.

آنطور که در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده، این وزارتخانه قصد دارد میزان پایبندی دولت ترکیه به تأمین امنیت هیئت‌ها و کارکنان دیپلماتیک خود را بررسی کند و به همین خاطر، فعلاً قصد دارد میزان مراجعه به سفارتخانه‌ و کنسول‌گری‌ها را کم کند.

آمریکایی‌ها گفته‌اند که برای این کار، فعلاً فقط برای آن دسته از اشخاصی که قصد مهاجرت به آمریکا دارند، ویزا صادر می‌کند و صدور ویزا برای متقاضیان دیگر، متوقف شده است.

این بدان معناست که اتباع ترکیه و یا هر کس دیگری که برای اخذ ویزای غیرمهاجرتی (ویزای کار، تحصیل، توریستی و ...) به سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های آمریکا در ترکیه مواجه کند، فعلاً تقاضایش برای بررسی مدارک، مورد قبول واقع نخواهد شد.

این تصمیم وزارت خارجه آمریکا پس از آن اتخاذ شد که یکی از کارمندان محلی کنسول‌گری آمریکا در استانبول، به اتهام تلاش برای براندازی حکومت ترکیه و ارتباط با «فتح‌الله گولن» بازداشت شد.

سفارت آمریکا سریعاً پس از دستگیری این فرد، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که جاری شدن عدالت قضایی برای این تبعه ترک، همچون رفتار عادلانه با آمریکایی‌ها مهم است.

در بیانیه سفارت آمریکا از محاکمه این فرد در رسانه‌ها به جای دادگاه هم انتقاد و اتهامات وارده به وی «بی‌ارزش» خوانده شده است.

فتح‌اله گولن حامی سیاسی دیروز و معارض امروز «رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه است؛ وی که به پشتیبانی از کودتای نافرجام تابستان سال گذشته متهم است، در آمریکا سکونت دارد.

دولت آمریکا به رغم داشتن توافق استرداد مجرمین با دولت ترکیه، از استرداد این شخص به ترکیه خودداری کرده است.

پربیننده ترین خبرها