زنگنه خبر داد:

بسته 5 میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت ایران

بسته 5 میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت ایران
سه شنبه 18 مهر 1396 - 12:34

وزیر نفت گفت: یک بسته 5 میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت کشور در حال آماده‌سازی است که از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

«بیژن نامدار زنگنه» امروز (سه شنبه) در کنگره نفت و نیرو افزود: این بسته برای افزایش تولید نفت از محل تعمیرات و حفر چاه های جدید تعریف شده است.
وی با بیان اینکه درآمد حاصل از افزایش تولید نفت از طریق اجرای این طرح در سایر طرح‌های افزایش ازدیاد برداشت هزینه خواهد شد، گفت: سرمایه‌گذاری در این طرح در کمتر از سه سال قابل بازگشت است.
وی بیان داشت: در این طرح از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌شود که البته می‌توانند یک شریک خارجی برای خود انتخاب کنند.
وزیر نفت درباره روش های تامین مالی نیز گفت که از روش های مختلف؛ انتشار اوراق، فاینانس، یوزانس و اقساط وام از صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح جدا از مدل قراردادهای جدید نفتی است، افزود: قرار است بسته های کوچک 300 میلیون دلاری در قالب این طرح 5 میلیارد دلاری تعریف شود.
زنگنه درباره کاهش گازهای مشعل گفت: دولت تصمیم گرفته است تا 4 سال آینده طرح نوفلرینگ به طور کامل اجرایی و گازهای همراه جمع‌آوری شود و در پایان دولت دوازدهم نباید گاز همراه زیاد باشد.

وزیر نفت افزود: در همین خصوص قیمت کمی برای فروش گاز همراه گذاشته شده است که یک الی دو شرکت نیز مراجعه کرده اند، اما هنوز به نوفلرینگ نرسیده‌ایم.

تکلیف تمام میادین مشترک مشخص خواهد شد
وی ادامه داد: تا 4 سال آینده تکلیف همه میدان های مشترک از جمله میدان‌های غرب کارون مشخص خواهد شد.

طرح ثبت "ایران ال ان جی" 

زنگنه با تاکید بر این که گازرسانی به شهرها و روستاها در دستور کار قرار دارد، افزود: در این راستا طرح‌های ال ان جی مدنظر قرار دارد و امیدواریم ایران ال ان جی به ثبت برسد. همچنین قیمت گاز برای واحدهای کوچک ال ان جی بهبود خواهد یافت. همچنین برای ال ان جی 500 هزار تن گاز در سال تامین می‌شود.

صنعت پتروشیمی؛ توجه به صنایع پایین دستی

وی با اشاره به صنعت پتروشیمی، گفت: در صنعت پتروشیمی علاوه بر تولید محصولات پایه باید به صنایع میان دستی و پایین دستی توجه کنیم و این بخش باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال شود.

وزیر نفت ادامه داد: به من قول داده‌اند که خوراک به صنایع پایین دستی یک میلیون تن افزایش یابد. همچنین طرح‌ جی دی پی برای تولید پروپیلن در شش نقطه باید اجرا شود. از سوی دیگر بهسازی پالایشگاه‌ها برای افزایش کیفیت تولید فرآورده مدنظر قرار دارد.

زنگنه با تاکید بر این که در کشور فرصت کار بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: برای استفاده از این فرصت‌ها باید همه تلاش کنیم. بعضی چیزها وقت تلف می‌کند که باید از آنها صرفه نظر کنیم. باید از هر کاری که وقت ما را بگیرد و اجازه ندهد به کار اصلی بپردازیم صرفه نظر شود. ما می‌توانیم مخالف هم باشیم اما نباید دشمن یکدیگر باشیم و از هم نفرت داشته باشیم. نباید نفرت پراکنی کنیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها