آمریکا از نیت خود در مورد تهدیدهای برجامی پرده‌برداری کرد؛

مذاکره روی توان دفاعی ایران و تهدید بازگشت تحریم‌ها به بهانه چانه‌زنی بیشتر!

مذاکره روی توان دفاعی ایران و تهدید بازگشت تحریم‌ها به بهانه چانه‌زنی بیشتر!
جمعه 21 مهر 1396 - 20:02

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید در متمم جدیدی که دولت ترامپ می‌خواهد به قانون بررسی توافق هسته‌ای اضافه کند، مکانیسم ماشه همیشگی می‌شود و برنامه موشکی هم به محدودیت‌های برجامی ایران اضافه می‌شود.

العالم _ آمریکا

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پیش از اعلام راهبرد جدید دولت این کشور در قبال برجام، در خصوص جزئیات آن با خبرنگاران سخن گفت.

تیلرسون گفته که کنگره آمریکا پس از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، تحریم‌ها را بازنخواهد گرداند زیرا «این یعنی خروج از توافق.»

وزیر خارجه آمریکا گفته: «ما تلاش می‌کنیم که کاستی‌های آن (برجام) را اصلاح کنیم و به همین خاطر است که توصیه نمی‌کنیم که کنگره، تحریم‌های ایران را بازگرداند زیرا این یعنی خروج از توافق.»

آنطور که وزیر خارجه آمریکا گفته، دولت ترامپ از کنگره خواهد خواست که یک متمم به قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» اضافه کند؛ متممی که «آستانه‌های ماشه‌ای خیلی سفت و سخت» برای بازگرداندن یکجای همه  تعریف می کند.

آستانه‌های ماشه‌ای مدنظر دولت ترامپ می‌تواند همه تحریم‌های هسته‌ای ایران را به صورت یکجانبه و با بهانه قرار دادن مسئله‌ای غیرهسته‌ای یعنی برنامه موشکی بالستیکی ایران، بازگرداند.

تیلرسون گفته که در خصوص این مسئله با وزرای خارجه اروپایی و همچنین همتای ایرانی آن‌ها «محمدجواد ظریف» سخن گفته است.

این آستانه‌های ماشه‌ای جدید آمریکا، مانند برخی بندهای نظارتی برجام، زوال‌پذیر نیست و برای همیشه اجرایی خواهد ماند؛ علاوه بر دولت جدید آمریکا که توافق هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ آمریکا می‌داند، فرانسوی‌ها هم پیش از این از زوال‌پذیر بودن محدودیت‌های هسته‌ای ایران انتقاد کرده بودند و خواستار شروع مذاکره‌ای جدید برای روشن کردن تکلیف محدودیت‌های ایران در سال‌های پس از 2025 شده بودند.

در متمم جدید همچنین دیگر کنگره نمی‌تواند با رأی نصف بعلاوه یک قانون‌گذاران، تحریم‌های ایران را بازگرداند بلکه باید حداقل 60 نفر از اعضای کنگره به آن رأی مثبت بدهند و این یعنی لزوم همراهی نمایندگان دموکرات با بازگشت تحریم‌های ایران.

وزیر خارجه آمریکا گفته که دیگر طرف‌های برجام نسبت به گزینه انعقاد موافقتنامه‌ای جدید با موضوعیت برنامه موشکی بالستیکی ایران، از خود انعطاف نشان داده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا گفته که رئیس‌جمهور آمریکا در راستای راهبرد جدید خود در قبال ایران، از وزارت خزانه‌داری خواهد خواست که تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران اعمال کند ولی آنطور که پیش از این شایعه شده بود، این نهاد را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام نخواهد کرد.

تیلرسون در خصوص علت اتخاذ چنین تصمیمی گفته: «مخاطرات و پیچیدگی‌های مشخصی برای تروریستی اعلام کردن کل نظامیان یک کشور، وجود دارد. چنین تصمیمی، ملزوماتی دارد که ما را در یک جبهه نبرد جدید وارد می‌کند و اقداماتی را کلید می‌زند که لزوماً در راستای منافع نظامی ما نیست.»

فارس

پربیننده ترین خبرها