آلمان: لغو برجام موجب بی‌اعتمادی به معاهدات بین المللی می‌شود

آلمان: لغو برجام موجب بی‌اعتمادی به معاهدات بین المللی می‌شود
شنبه 22 مهر 1396 - 00:07

تلویزیون آلمان به نقل از وزیر خارجه آلمان گفت: از بین بردن توافقنامه اتمی ایران، موجب بی اعتمادی به معاهدات بین المللی می شود.

العالماروپا

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان نیز در حضور خبرنگاران هشدار داد به رغم تمامی انتقاداتی که به ایران وجود دارد، اما پایان دادن به این توافقنامه، اقدامی مطلقا اشتباه است.

گابریل امروز در حضور خبرنگاران گفت: به نظرم سیگنال ارسالی از واشنگتن، سینگالی سخت و البته خطرناکی است. توافقنامه اتمی ایران برای نخستین بار، برتری مذاکرات با هدف پیشگیری از وقوع جنگ را نشان داد و اعلام کرد که می شود با مذاکره، کشوری را از تسلیح اتمی بازداشت. بنابراین ما به این نمونه برای کشورهایی نظیر کره شمالی نیاز داریم که بتوانیم به آنها بگوییم می توان بدون تسلیحات اتمی، امنیت خود را تامین کرد. بر همین اساس از بین بردن این توافقنامه در سراسر جهان، تبعاتی را در پی خواهد داشت. یکی از این تبعات آن است که سایر کشورها، دیگر به چنین معاهداتی اعتماد نخواهند کرد.

خبرنگار کانال اول تلویزیون آلمان، آ.اِر.دِ در واکنش به اظهارات امروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران اظهار داشت: امروز برلین همچنان نگران است. چون درست است که رئیس جمهور ترامپ، امروز، توافقنامه اتمی ایران را لغو نکرد اما آنرا تایید نیز نکرد و تصمیم گیری در مورد این توافقنامه را به کنگره کشورش واگذار کرد. این اقدام، نوعی ایجاد ناامنی است؛ ضمن آنکه پیام ارسالی به غرب نیز آن بود که او (ترامپ) دیگر به این توافقنامه پایبند نیست و تلاش می کند تا مطالبات بیشتری را به این توافقنامه تحمیل کند که تاکنون در متن آن وجود نداشته است.

خبرنگار آلمانی در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون دولت جمهوری فدرال آلمان تلاش می کند با همکاری سایر شرکای اروپایی خود به سرعت کنگره آمریکا را از اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران بازنگاه دارد و سی و پنج سناتور تاکنون آمادگی خود را برای انجام این گفتگوها اعلام کرده اند.

 پیشتر، نوربرت روتگِن، رئیس کمیسیون روابط خارجی فدرال آلمان، از یک تصمیم فاجعه آمیز ( اقدام ترامپ) صحبت کرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها