وزیر فرهنگ سابق فرانسه مدیرکل یونسکو شد

وزیر فرهنگ سابق فرانسه مدیرکل یونسکو شد
شنبه 22 مهر 1396 - 14:49

ادوره ازوله، وزیر فرهنگ سابق فرانسه پس از چند دوره انتخابات فشرده رقیب قطری خود را پشت سر گذاشت و یازدهمین مدیرکل یونسکو، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد شد.

العالم - اروپا

دویچه وله -- سازمان بحران‌زده یونسکو در آینده توسط ادوره ازوله، وزیر فرهنگ سابق فرانسه اداره خواهد شد. او که ۴۵ سال دارد توانست در شورای اجرایی این سازمان با کسب ۳۰ رأی حمد بن عبدالعزیز الکواری، وزیر فرهنگ سابق قطر که ۲۸ رأی داشت را پشت سر گذاشته و به عنوان مدیرکل جدید این سازمان انتخاب شود.

ادوره ازوله در سال ۲۰۱۴ مشاور فرهنگی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه بود. در سال ۲۰۱۶ او که فارغ‌التحصیل دانشکده معتبر ENA است برای یک سال مسئولیت مرکز ارتباطات و تبادل فرهنگی فرانسه را به عهده گرفت. ازوله خود را "شهروند جهان با پیوندهایی خانوادگی با مراکش" می‌نامد.

آندره ازوله، پدر ادوره یکی از سیاستمداران و بانکداران بانفوذ مراکش است که همانطور که مشاورت ملک حسن، پادشاه پیشین مراکش را بر عهده داشت مشاور ملک محمد ششم، پادشاه کنونی این کشور نیز هست. کاتیا برامی، مادر ادوره نیز نویسنده است.

موفقیتی برای مکرون

یونسکو پس از آن که آمریکا و رژیم صهیونیستی خروج خود را از این سازمان علمی، آموزش و فرهنگی ملل متحد اعلام کردند با تنش مواجه شده است.

ادوره ازوله می‌رود تا جایگزین ارینا بوکووا از بلغارستان شود. ازوله با ریشه‌های یهودی و مراکشی خود می‌تواند مشکلات موجود در یونسکو که بعد از اعطای عضویت کامل به حکومت خودگردان فلسطین پدید آمد را حل و فصل کند. نه تنها این تصمیم که حمایت از میراث فرهنگی فلسطینیان نیز یونسکو را به درد سر انداخته است.

این تصمیم‌ها موجب شد که آمریکا پرداخت‌های خود به این سازمان را قطع کند، به طوری که تا کنون بدهی‌های این کشور به یونسکو به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

فرانسه و آلمان مدت‌هاست که خواستار تعریف مفهومی جدید برای یونسکو هستند تا بتوان با آن اعتمادزایی کرده و بر گسست‌های سیاسی فائق آمد. این که فردی فرانسوی سکان امور آینده این سازمان را بر عهده گرفته برای این کشور معنایی خاص دارد و برای امانوئل مکرون که از ماه مه رئیس‌جمهور فرانسه شده نیز موفقیت محسوب می‌شود.

یونسکو را پیش از هر چیز به خاطر فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی می‌شناسند. اما این سازمان با ۲۱۰۰ همکار و بودجه سه‌رقمی میلیونی خود در عرصه‌های دیگری نیز فعال است: از جمله در ایجاد و تقویت شبکه‌ای جهانی از ایده‌ها، فرهنگ‌، اطلاعات و دانش، آموزش، آزادی عقیده، برابری ‌و مبارزه با نژادپرستی.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها