نامه وزیر خارجه آمریکا به مسعود بارزانی 48 ساعت قبل از برگزاری رفراندوم

نامه وزیر خارجه آمریکا به مسعود بارزانی 48 ساعت قبل از برگزاری رفراندوم
شنبه 22 مهر 1396 - 19:29

هنگامی که نامه «رکس تیلرسون» به بارزانی می‌رسد، عملیات اخذ رأی از شهروندان خارج‌نشین آغاز شده بود به همین دلیل مسعود بارزانی از پذیرش نامه و لغو رفراندوم خودداری کرده است.

العالم - عراق

بر اساس نامه منتسب به وزیر خارجه آمریکا به مسعود بارزانی قبل از برگزاری رفراندوم، آمریکا حاضر شده است در صورت عدم تعهد بغداد به طرح گفتگوی پیشنهادی آمریکا میان اربیل و بغداد، این کشور حق اقلیم کردستان را در برگزاری رفراندوم استقلال به رسمیت بشناسد.

 به گزارش کردپرس، سایت بلومبرگ متن نامه ای را منتشر کرده است که به گفته این سایت 48 ساعت قبل از برگزاری رفراندوم از سوی رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان ارسال شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در نسخه قبلی این نامه حمایت آمریکا از برگزاری رفراندوم در صورت عدم پایبندی عراق به تعهدات و یا شکست مذاکرات اربیل و بغداد ذکر نشده است. اما به گفته دیپلمات های غربی، برخی نزدیکان مسعود بارزانی در حزب دموکرات گفته بودند اگر چنین تعهدی از سوی آمریکا داده شود مسعود بارزانی رفراندوم را لغو می کند.

به همین دلیل، متن نامه تغییر داده شد و در آخرین نسخه آن که در تاریخ 23 سپتامبر 2017 و دو روز قبل از برگزاری رفراندوم برای مسعود بارزانی فرستاده شده، رکس تیلرسون گفته است در صورت عدم تعهد بغداد به نتیجه مذاکرات و یا در صورت شکست مذاکرات از برگزاری رفراندوم حمایت می شود.

دیپلمات های غربی به بلومبرگ گفته اند اما نامه دیر به مسعود بارزانی رسید و عملا عملیات اخذ رای از شهروندان خارج نشین آغاز شده بود به همین دلیل مسعود بارزانی از پذیرش نامه و لغو رفراندوم خودداری کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها