پاریس: کنگره برجام را حفظ کند/ می‌توانیم گفت‌وگویی اولیه برای دوران پس از ۲۰۲۵ آغاز کنیم

پاریس: کنگره برجام را حفظ کند/ می‌توانیم گفت‌وگویی اولیه برای دوران پس از ۲۰۲۵ آغاز کنیم
شنبه 22 مهر 1396 - 22:40

وزیر خارجه فرانسه ضمن تأکید بر لزوم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای، گفت می‌توان در مورد دوره پس از پایان محدودیت‌های توافق هسته‌ای، گفت‌وگو کرد.

العالم - اروپا

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز شنبه در واکنش به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ارسال پرونده توافق هسته‌ای به کنگره، از قانونگذاران آمریکایی خواست این توافق را حفظ کنند.

ترامپ روز گذشته با اعلام اینکه قصد ندارد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کند، گفت پرونده برجام را به کنگره می‌فرستد و با نمایندگان برای اصلاح توافق رایزنی می‌کند.

لودریان که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو می‌کرد، در مورد این تصمیم گفت: «واقعا امیدواریم که کنگره که اکنون اگر توافق شکست بخورد مسئول خواهد بود، این توافق را تضعیف نکند.»

وی افزود: «اگر ما توافقی را که طرف‌ها به آن پایبند بوده‌اند تضعیف کنیم، گرفتار منطقی خطرناک و نامناسب شده‌ایم.»

س از سخنرانی شب گذشته ترامپ، کشورهای اروپایی با صدور بیانیه‌هایی تأکید کردند که برجام باید ادامه یابد.

وزیر خارجه فرانسه در این مورد گفت: «از نظر ما، توافق وین توافقنامه‌ای خوب است و برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده و مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌شود.»

وی با این حال، بار دیگر زمزمه گفت‌وگو برای دوره پس از پایان محدودیت‌های برجام را مطرح کرد: «می‌توانیم گفت‌وگویی اولیه برای دوران پس از ۲۰۲۵ آغاز کنیم. اگر این توافق [برجام] اجرایی بماند [و به آن پایبند بمانند]، ایران می‌تواند از تمام حقوق هسته‌ای خود ذیل معاهده منع گسترش برخوردار باشد. اگر هم نیازی به تضمین یا راستی‌آزمایی [برای پس از برجام] بود، می‌توان در موردش گفت‌وگو کرد.»

فارس

پربیننده ترین خبرها