آلمان درباره تبعات خروج ترامپ از برجام هشدار داد

آلمان درباره تبعات خروج ترامپ از برجام هشدار داد
دوشنبه 24 مهر 1396 - 15:01

«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان درباره تبعات تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج از توافق هسته ای هشدار داد و گفت: این تهدید رئیس جمهوری آمریکا می تواند تحریک به رویارویی نظامی با ایران کند.

العالم ـ اروپا

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) در آستانه نشست وزیران امور خارجه اروپا در لوگزامبورگ، در جمع خبرنگاران افزود، این اقدام ترامپ همچنین می تواند بحران کره شمالی را تشدید کند.
گابریل گفت: ما به عنوان کشورهای اروپایی همگی بسیار نگران هستیم که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا ما را به رویارویی نظامی با ایران بازگرداند.
وی افزود: درباره چگونگی حفظ توافق که انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، ایران و اتحادیه اروپا هم آن را امضا کرده اند، با همتایانش در اتحادیه اروپا گفت و گو می کند.
مقام های ارشد دولت ترامپ (از جمله رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل) یکشنبه (دیروز) گفتند آمریکا به رغم انتقادهای ترامپ از توافق و هشدار وی درباره خروج از آن، متعهد است فعلا در توافق باقی بماند.
به گزارش ایرنا، گابریل روز شنبه (پریروز) هم در مصاحبه با شبکه رادیویی 'دویچلندفانک' از آمریکا خواست امنیت متحدان و مردم خود را به علت مسائل سیاستی داخلی به خطر نیاندازد.
وی جمعه شب نیز در واکنش به سخنرانی ترامپ درباره برجام و اعلام تحریم های بیشتر آمریکا علیه ایران ، به خبرنگاران در برلین گفت : از دیدگاه ما این اقدامات نشانه خطرناکی است؛ چیزی که به هیچ وجه نباید روی بدهد این است که نشانه های امید ناپدید بشود.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه، در نشستی در لوکزامبورگ درباره ایران و برجام بحث خواهند کرد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ خاطر نشان کرد: ین توافقی است که در حال اجرا است. این توافقی است که ما برای امنیتمان نیاز داریم.
وی در جمع خبرنگاران گفت: من امروز از وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا انتظار انتقال یک سیگنال قوی در مورد متحد بودن اروپا و همچنین حمایت و تعهد کامل نسبت به اجرای این توافق(برجام) توسط تمامی گروهها را دارم.
«ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز که برای شرکت در اجلاس شورای امور خارجه اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ رفته است، به خبرنگاران گفت: تصمیم رئیس جمهوری ترامپ به تائید نکردن توافق با آنچه که ما و آژانس باور داریم و صدر اعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری مَکرون بیان کرده اند، تطابق ندارد.
وی افزود: ما امیدواریم که کنگره این توافق را به مخاطره نیاندازد.

پربیننده ترین خبرها