اعتراض مصری‏ها به نحوه تشکیل مجمع مؤسسان

اعتراض مصری‏ها به نحوه تشکیل مجمع مؤسسان
دوشنبه 7 فروردين 1391 - 08:33

قاهره ـ عضو كميته اجرايي ائتلاف جوانان انقلاب مصر تاكيد كرد، اعضاي مجمع موسسان که از طرف پارلمان انتخاب شده اند، نماينده انقلاب مصر نيستند.

"محمد عواد" روز دوشنبه در مصاحبه با شبكه العالم اظهار داشت: در جریان تشكيل مجمع مؤسسان، ماده 60 قانون اساسي نقض شده است؛ زیرا طبق اين ماده اعضای مجمع مؤسسان با نشست و مشورت دو مجلس الشعب و شورا انتخاب مي شوند، ولي شنبه گذشته فهرستهايی از پيش نوشته شده در مجلس ارایه شد.

عواد خاطرنشان کرد: براساس همين ماده نمايندگان مجلس اعضاي مجمع موسسان را از خارج از پارلمان و نه داخل انتخاب مي كنند؛ چراکه اگر قرار بود آنها از داخل پارلمان باشند، در قانون اساسي از این موضوع تحت عنوان انتصاب و يا انتخاب به صورت توافقي در مجلس یاد مي شد.

عواد با اشاره به تظاهراتي كه روز شنبه در قاهره براي اعتراض به نحوه انتخاب اعضاي مجمع موسسان برگزار شد، اظهار داشت: جوانان انقلابی در اين هفته الگويي را كه براي مجمع موسسان در نظر گرفتند، ارائه خواهند کرد.

وي تاكيد كرد: قانون اساسي فراتر از گرايشهاي سياسي است، زيرا قانون اساسي ثابت مي ماند ولي  احزاب و طرفهاي حكومت، در رأی گیری ها تغيير مي كنند.

مجمع موسسان مصر كه وظيفه نوشتن قانون اساسي جديد كشور را به عهده دارد، از صد عضو دارد. اعضای این مجمع از سوي مجلس الشعب و شوري انتخاب مي شوند. توافق شده است که نیمی از اعضاي آن از اعضاي پارلمان باشند، و بقیه هم شخصيتهايي هستند كه نمايندگان آنها را انتخاب مي كنند.

18:49



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها