نشست بغداد تحت الشعاع غيبت سوريه

نشست بغداد تحت الشعاع غيبت سوريه
چهارشنبه 9 فروردين 1391 - 05:45

قاهره (العالم) ـ نماينده سابق مصر در اتحاديه عرب با بيان اين كه مساله سوريه از اهميت بسيار بالايي در نشست اين اتحاديه در بغداد برخوردار خواهد بود، گفت: حضور نداشتن دمشق، اين نشست را تحت الشعاع قرار داده است.

هاني خلاف روز چهارشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: از پديده هاي مهم در نشست بغداد، برگزاري آن بعد از گذشت دو سال از آخرين نشست در شهر سرت ليبي در  سال 2010 ، كسب رضايت و توافق ديگر اعضا براي انتخاب عراق به عنوان ميزبان اين نشست، حضور نداشتن سوريه و تحولات داخلي در بسياري از كشورهاي عربي است  كه ممكن است بر رفتار نمايندگان جديد اين كشورها در نشست منعكس شود.

وي افزود: سوريه يكي از كشورهاي موسس اتحاديه عرب در سال 1945 است و حضور نداشتن آن پديده اي خطرناك و مستلزم بررسي عميق است بويژه كه سوريه خود در آخرين نشست عربي پيشنهاد مربوط به تهيه سازوكاري عربي براي مديريت اختلافات ميان كشورهاي عربي را مطرح كرد و همه حاضران در نشست از رهبري سوريه و هيات اين كشور به دليل ارايه اين طرح تشكر و قدرداني كردند.

نماينده سابق مصر در اتحاديه عرب خاطرنشان كرد: پس از وقوع بحران داخلي سوريه و پيامدهاي منطقه اي و بين المللي آن، به نظر مي رسد كه اعراب تمايلي ندارند تا به آنچه كه درخصوص اين سازوكار توافق كردند، عمل كنند.

وي با بيان اين كه موضوع سوريه از مهمترين موضوعات در اين نشست خواهد بود، گفت: كوفي عنان و سازمان ملل و قدرتهاي بين المللي مشكل سوريه را فقط با تعامل مستقيم با طرفهاي سوري مي توانند حل و فصل كنند.

كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل واتحاديه عرب درامور سوريه است.

خلاف تصريح كرد: اين كه وزير خارجه و يا سفير يك كشور به عنوان نماينده آن در نشست اتحاديه عرب در بغداد حضور داشته باشد، در ملزم كردن كشورها به پايبندي به توافقات صورت گرفته در پايان نشست هيچ تاثيري ندارد.

وي گفت: آنچه كه پيشتر در مورد نبود ثبات امنيتي در برخي مناطق عراق شايع شد ممكن است بهانه اي براي برخي رهبران سياسي باشد تا در نشست بغداد حاضر نشوند و شخص ديگري به جاي خود بفرستند.

نشست سران اتحاديه عرب پنجشنبه هفته جاري (10فروردين برابر با 29 مارس) در بغداد برگزار خواهد شد.

عراق حدود دو هفته پيش جدول كاري اين نشست را در اختيار نمايندگان عرب قرار داده است.

18:56

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها