قطر کمک به اسلامگرایان در فرانسه را تعلیق کرد

قطر کمک به اسلامگرایان در فرانسه را تعلیق کرد
پنج‌شنبه 10 فروردين 1391 - 05:08

درپي افزايش تنشها بين فرانسه و قطر پس از ممنوعيت سفر "قرضاوي" مفتي قطري – مصري به اين کشور و افشاي ارسال ويديوي جنايتهاي قاتل تولوز به دفتر الجزيره در پاريس، دوحه مجبور شد صندوق بحث برانگيز سرمايه گذاري در مناطق محروم فرانسه را به تعليق در آورد.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، تعلیق این صندوق 50 میلیون یورویی که ناظران هدف از آن را کمک به اسلامگرایان می دانند؛ پس از آن صورت می گیرد که فرانسه از سفر "یوسف القرضاوی" مفتی قطری – مصری به اتهام تحریک و شوراندن مردم جلوگیری کرد.

افزایش فعالیتها و اقدامات اسلامگرایان سلفی در پاریس، موجب شده است مسئولان و نهادهای فرانسوی به فعالیت جریانهای سلفی در این کشور و حمایت های خارجی از آنها حساس شوند.

قطر در دسامبر گذشته اعلام کرد که صندوقی را به ارزش 50 میلیون یورو برای سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی برای ساکنان حاشیه نشین و مناطق فقیر فرانسه تأسیس کرده است.

با این حال "کمال حمزه" رییس جمعیت "انالد" و مشاور حزب راستگرای "الاتحاد" برای توجیه تعلیق این صندوق گفت: تعویق فعالیت صندوق تا پس از انتخابات ریاست جمهوری در آوریل و مه و انتخابات پارلمانی در ژوئن به این دلیل صورت گرفت که این طرح از سوی احزاب سیاسی مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

وی افزود: ما خواستار آن هستیم که این صندوق در فضایی آرام فعالیت کند؛ چرا که طرح قطر با انتقادهایی بویژه از سوی "مارین لوپن" رهبر راستگرایان مواجه شده است.

مارین لوپن پس از جنایت تولوز با انتقاد از نفوذ قطر، هدف از این طرح را ارتقا و حمایت از افراطی گری دانسته بود.

لوپن گفت که برخی مناطق حاشیه نشین در فرانسه کاملا تحت کنترل اسلامگرایان قرار داشته و از این مناطق حمایت خارجی می شود.

وی افزود: پیش از این نیز از رفتارهای قطر انتقاد کرده بودم .. این کشور به اسلامگرایان درلیبی کمک کرد .. قطر با اهدافی پنهان در حال سرمایه گذاری گسترده در مناطق حاشیه نشین فرانسه بوده، و این امر بسیار نگران کننده است.

جنایت تولوز که به دست یک جوان فرانسوی – الجزایری به نام "محمد مراح" صورت گرفت، با اعتراضها و واکنش شدیدی در این کشور بویژه راستگرایان همراه شد؛ آنها پس از این جنایت قطر را به تبلیغ و انتشار افراطی گری در فرانسه متهم کردند.

قطر پس از آن که اخیرا فاش شد تصاویر ویدیویی جنایات قاتل تولوز برای دفتر شبکه الجزیره قطر در پاریس فرستاده شده، با خشم مسئولان سیاسی این کشور مواجه شده است.

درپی این موضوع شبکه الجزیره قطر مجبور شد از پخش این تصاویر ویدیویی خودداری، و تحت فشار افکار عمومی و سیاسی فرانسه، فلش حاوی این تصاویر را به پلیس قضایی این کشور تحویل دهد.

"نیکلا سارکوزی" رییس جمهوری فرانسه هم که پس از این حادثه به شدت تحت فشار قرار گرفته، مجبور شد از ورود قرضاوی به پاریس به دلیل تحریک افکار عمومی از طریق شبکه الجزیره قطر، جلوگیری کند.

سارکوزی گفت: شخصا به امیر قطر گفتم که از قرضاوی در خاک جمهوری فرانسه استقبال نمی شود.

منابع آگاه تأکید کرده اند که قرضاوی در جریان این سفر قصد داشت با استفاده از صندوق سرمایه گذاری قطری، اخوان المسلمین را در مناطق حاشیه ای فرانسه سازماندهی کند.

قطر از شرکای سیاسی، اقتصادی، مالی، و نظامی ویژه دولت فرانسه است.

قطر یک درصد از شرکت صنعتی "لوی ویتون"، و 2 درصد از شرکت عظیم نفتی توتال را خریداری کرده و سهم خود را در شرکت تسلیحاتی "لاگاردیر" به 12.8 درصد افزایش داده است.

قطر همچنین در ژوئن 2011 تیم "پاریسان جرمن" را از طریق شرکت "سرمایه گذاری ورزشی قطر" خریداری کرد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها