مقام پیشین پنتاگون:‌ کنگره وسوسه نشود/اروپا اجباری برای پیروی از تحریم ندارد

مقام پیشین پنتاگون:‌ کنگره وسوسه نشود/اروپا اجباری برای پیروی از تحریم ندارد
چهارشنبه 3 آبان 1396 - 19:38

دستیار وزیر دفاع پیشین آمریکا با هشدار اینکه کنگره برای ورود به موضوعاتی که نمی داند وسوسه نشود، گفت: اروپایی ها اجباری برای پیروی از تحریم ها ندارند.

العالم ـ آمریکا

ژنرال «رابرت جی گارد» عضو هیات رئیسه مرکز تحقیقات کنترل تسلیحات و منع غنی سازی در واشنگتن، افزود: من شخصا مخالف مواضع دولت آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران هستم.
وی ادامه داد: من آن را توافقی مهم می دانم که در مقابل مزایای اقتصادی برای ایران، توانسته است به هدف خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای برسد.
دستیار وزیر دفاع پیشین آمریکا اضافه کرد: من به شدت از این توافق دفاع می کنم و فکر می کنم که باید تماس و گفت وگو با ایران را افزایش دهیم تا دیدگاه های یکدیگر را در خصوص منافع ملی حیاتی همدیگر بهتر فهمیده و به راه حلی در چارچوب منافع دو طرف برسیم.
گارد با بیان اینکه با تلاش ها برای محدود کردن تجارت و معاملات اقتصادی با ایران مخالف هستم، اظهار کرد: متاسفانه ما شاهد اعمال تحریم هایی از سوی کنگره علیه ایران بوده ایم که در ظاهر مرتبط با توافق هسته ای با ایران نیستند اما قطعا اروپایی ها تحت هیچ اجباری نیستند که از این تحریم ها پیروی کنند.
وی با انتقاد از تازه ترین سخنان ضد ایرانی وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان و هشدار تیلرسون به حضور اقتصادی اروپا در بازار ایران گفت: این سخنان حمله ای غیرمستقیم به برجام بود.
این ژنرال بازنشسته آمریکایی سیاست دولت ترامپ در خاورمیانه را سیاه و سفید دیدن مسایل این منطقه دانست و خواستار کنار گذاشتن رویکرد خصمانه به نقش جمهوری اسلامی و گفت وگو با ایران برای حل بحران های منطقه شد.
وی درباره احتمال تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی آمریکا هم هشدار داد و گفت این اقدام به نفع کشورش و نیروهای نظامی آن نخواهد بود.

پذیرش مصالح ایران در عراق
دستیار وزیر دفاع پیشین آمریکا درباره انگیزه سخنان رکس تیلرسون علیه روابط ایران و عراق هم گفت: به نظر من دولت آمریکا در خصوص فعالیت گروه های شبه نظامی شیعه در عراق نگرانی دارد. این احتمالا یکی از دلایل انتقاد دولت آمریکا از نفوذ ایران در عراق است.
گارد یادآور شد: فراموش نکنیم که ما در گذشته با سپاه پاسداران در جنگ علیه داعش همکاری کردیم. ما از توان آنها در نبرد با داعش بهره بردیم اما با شکست داعش در عراق، احتمالا ما بیشتر شاهد رقابت میان گروه های شبه نظامی شیعه عراقی و دولت آن کشور خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید این گروه های شبه نظامی به دنبال پیشروی داعش و سقوط شهرهای مهم عراق به وجود آمدند و ریشه داخلی دارند؟ گفت: دقیقا! این شبه نظامیان توانستند در هنگام پراکنده شدن و فرار نیروهای ارتش عراق، مانع از پیشروی داعش شوند.
دستیار وزیر دفاع پیشین آمریکا افزود: به هر حال، ما دارای منافع مشترک با ایران در جنگ با داعش بودیم. اکنون که به نظر می رسد جنگ با داعش درحال پایان یافتن باشد، ما وارد مرحله تنش میان شبه نظامیان و دولت عراق خواهیم شد.
گارد درباره احتمال رویارویی ایران و آمریکا در عراق پس از داعش تصریح کرد: من امیدوارم این اتفاق نیفتد. برای همین هم من از گفت وگو میان تمام طرف های درگیر در عراق حمایت می کنم.
وی تاکید کرد: مسایل عراق هیچ راه حل نظامی پایداری ندارد و باید از راه سیاسی حل و فصل شود. این راه حل باید منافع ایران، شبه نظامیان شیعه و دولت عراق را در نظر بگیرد.

سیاست سیاه و سفید آمریکا در منطقه
این مقام پیشین پنتاگون، درباره سیاست آمریکا درباره سفر رکس تیلرسون به عربستان و تازه ترین تلاش های دولت ترامپ در منطقه برای تحریک حکومت های منطقه علیه ایران هم گفت: سیاست قراردادن یک کشور در مقابل دیگری، خطاست.
ژنرال رابرت جی گارد سیاست خاورمیانه ای ترامپ را مبتنی بر برد و باخت دانست و افزود: متاسفانه دولت آمریکا به کلیت موضوع به صورت 'بازی مجموع-صفر' می نگرد. این رویکردی نادرست است.
وی ادامه داد: بهتر بود که دولت آمریکا به دنبال گفت وگو با همه طرف ها می بود تا به یک توافق قابل قبول برای کشورهای منطقه می رسید که منافع آنها را در نظر داشته باشد اما دولت آمریکا به موضوع منطقه به صورت سیاه و سفید می نگرد که برد یک طرف به معنای باخت طرف دیگر باشد. البته من متوجه تضاد منافع و رقابت میان ایران و عربستان هستم.

تروریستی خواندن سپاه به نفع آمریکا نیست
ژنرال گارد درباره تلاش برخی اعضای کنگره و دولت آمریکا برای زدن برچسب تروریسم به سپاه پاسداران هم اظهار کرد: من فکر می کنم احتمال اعلام کردن سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی وجود دارد، هرچند هنوز امیدوارم که این کار صورت نگیرد. این کار هیچ منفعتی نخواهد داشت.
دستیار اجرایی وزیر دفاع اسبق آمریکا خواستار عدم دخالت کنگره درباره سپاه پاسداران شد و گفت: به نظر من سیاست خارجی نمی تواند توسط 535 عضو کنگره اجرایی شود. سیاست خارجی باید توسط شاخه اجرایی پیاده شود و البته وزارت دفاع، جزئی از نهاد اجرایی کشور است. کنگره بهتر است از وسوسه ورود به مسایلی که درباره آن ها نمی داند، پرهیز کند.
وی درگفت در گفت وگو با ایرنا، درباره جدیت دولت ترامپ درخصوص تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: دشوار است بتوان گفت که سیاست دولت آمریکا چه خواهد بود. آنها به جای نگاه بلند مدت برای حل بحران های خاورمیانه، بر اساس منافع کوتاه مدت خود حرکت می کنند.
ژنرال گارد در پاسخ به اینکه تا چه اندازه مقام های نظامی و وزارت دفاع آمریکا با وی درباره پیامدهای این اقدام هم فکر هستند؟ گفت: من سال هاست که در پنتاگون حضور ندارم اما تصور من این است که دستگاه نظامی آمریکا به دنبال کاهش تنش و نه افزایش آن است.
رابرت جی گارد که رئیس سابق 'مرکز تحقیقات کنترل تسلیحات و منع غنی سازی' (the Center for Arms Control and Non-Proliferation ) در واشنگتن بود، صاحبنظر در زمینه امنیت بین المللی و خلع سلاح هسته ای است. وی علاوه بر سال ها خدمت در ارتش آمریکا، در کارنامه خود ریاست دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن و عضویت شورای روابط خارجی در نیویورک را دارد. ژنرال گارد از مخالفان جنگ عراق بود و در جریان رقابت های انتخاباتی سال 2008 آمریکا، از نامزدی 'باراک اوباما' در مقابل رقیب جمهوری خواهش، 'جان مک کین' پشتیبانی کرد.

پربیننده ترین خبرها