حیدر العبادی به تیلرسون: اربیل کنترل گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها را به بغداد واگذار کند

حیدر العبادی به تیلرسون: اربیل کنترل گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها را به بغداد واگذار کند
جمعه 5 آبان 1396 - 05:31

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا گفته دولت منطقه‌ای کردستان عراق بایستی کنترل فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی را به دولت مرکزی واگذار کند.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم منابع خبری می‌گویند العبادی بامداد جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با رکس تیلرسون تأکید کرده دولت منطقه‌ای کردستان عراق بایستی کنترل فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی را به دولت مرکزی واگذار کند.

دفتر رسانه ای نخست وزیرعراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در این تماس تلفنی تیلرسون حمایت کشورش از وحدت عراق و لزوم گفت و گوی بغداد و اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی را مورد تاکید قرار داد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به اولویت نبرد علیه تروریست های داعش و شروع عملیات آزاد سازی القائم، بر اراده نیروهای کشورش برای مبارزه با داعش تا نابودی کامل انان تاکید کرد.

دولت اقلیم کردستان روز سه‌شنبه تعلیق نتایج همه پرسی مربوط به استقلال این اقلیم را به بغداد ارائه کرد ولی شماری از کمیته های پارلمانی و چند نماینده این پیشنهاد را رد کردند.

نیروهای بسیج مردمی عراق نیز اعلام کردند که طرح دولت اقلیم کردستان هیچ ارزشی ندارد و دولت مرکزی عراق باید نتایج این همه پرسی را لغو کند.

همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق علی‌رغم فشارهای بغداد، تهدیدهای ترکیه و ایران و هشدارهای بین‌المللی روز دوشنبه (سوم مهرماه) برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها