فعال و تحلیلگر سیاسی لیبیایی، گفت:

درگیری های قبیله ای، میراث شوم قذافی

درگیری های قبیله ای، میراث شوم قذافی
سه شنبه 15 فروردين 1391 - 05:29

العالم، طرابلس - يک فعال و تحليلگر سياسي ليبيايي، درگيري هاي قبيله اي در اين کشور را در نتيجه اقدامات معمر قذافي، ديکتاتور پيشين اين کشور دانست و خاطر نشان کرد که احتمال دخالت بيگانگان در درگيري هاي قبيه اي در سبها وجود دارد.

هفته گذشته درگيري هاي قبيله اي در شهر سبها در جنوب ليبي منجر به كشته شدن 150 نفر و زخمي شدن 400 تن دیگر شد؛ در اين مدت بارها از سوي دولت انتقالي آتش بس اعلام می شد، اما به سرعت آتش بس نقض و درگيري ميان قبايل عرب لیبیایی با قبايل تبو داراي اصالت چادي از سر گرفته مي شد.

"احمد جمهور" روز سه شنبه به شبكه خبري العالم، گفت: از زمان حکومت قذافي تاكنون در سراسر ليبي كه تنش هاي قبيله اي حاكم بود، درگيري هايي ميان قبايل جنوب در مي گرفت؛ اما بايكوت رسانه اي در آن زمان مانع علني شدن آن مي شد، امروزه اين درگيري ها مانند ساير حوادث در رسانه ها مطرح مي شود و برخي آن را به عنوان يكي از پیامدهای انقلاب معرفي مي كنند.

فعال سیاسی و تحلیلگر لیبیایی ،افزود: درگیری های قبیله ای در لیبی در نتیجه اقدامات قذافي و برتري دادن و حاكم كردن گروهي بر گروه ديگر با هدف فتنه داخلی روی می داد كه چنين اقداماتي به ناامني در كشور مي انجاميد و نتيجه آن هنوز هم بر ليبي سنگيني مي كند.

پیش از این شهر الكفره در جنوب شرق ليبي نيز به علت انتشار سلاح در دست مردم،شاهد درگيري هاي قبيله اي بود كه اين درگيري ها با دخالت نيروهاي دولتي متوقف شد.

احمد جمهور در ادامه با اشاره به منطقه پهناور صحرا بخشي از ليبي و سودان، چاد، نيجر و جنوب غرب الجزاير را در بر می گیرد و در همه این مناطق مشکلات قبیله ای وجود دارد، گفت: اين منطقه به طور كلي پرتنش است و هيچ كدام از رهبران كشورهاي مذكور نتوانسته است بر سلاح و تنش های مسلحانه موجود در اين منطقه كنترل يابند.

فعال سياسي ليبيایی دخالت بيگانگان را عامل مهمي در اين منطقه به ويژه كشورهاي نفتي از جمله ليبي دانست و بقاياي رژیم سابق و خاندان قذافي را كه پول و مزدور در اختيار دارند، به تلاش در راستاي فتنه انگيزي و ايجاد مشكلات براي ليبي متهم كرد.

جمهور همچنين دستگاه هاي اطلاعاتي بيگانه را به تلاش براي وادار كردن شوراي انتقالي به تسلیم در برابر درخواست هایشان متهم كرد و اظهار داشت: بسياري از شخصيت ها و كشورها نمي خواهند ليبي به مرحله انتخاب كنگره ملي و در نتيجه تشكيل قوه مقننه و دولت منتخب برسد.

فعال و تحلیلگر سياسي ليبيایی در پايان اظهار داشت: دولت انتقالي ليبي از مشروعيت كافي براي تحميل حاكميت خود بر سراسر ليبي برخوردار نيست و اعلام منطقه جنوب به عنوان يك منطقه نظامي يك راه حل موقت با هدف تثبيت اوضاع و جلوگيري از درگيري هايي است كه ممكن است در آينده بار ديگر ميان قبايل روي بدهد.

04/02-19:05

 

 

 



پربیننده ترین خبرها