توقف قطار شورای همکاری خلیج‌فارس در ایستگاه سوریه

توقف قطار شورای همکاری خلیج‌فارس در ایستگاه سوریه
سه شنبه 15 فروردين 1391 - 07:40

قطار دخالت‌هاي شوراي همکاري خليج فارس در سوريه به مرحله سرنوشت‌سازي رسيده است و آنگونه که از شواهد و قراين بر مي‌آيد اين کشورها هر چند در زبان و پشت دوربين‌ها به شدت عليه سوريه فعاليت مي‌کنند، اما با شکست طرح دخالت نظامي در سوريه امروز به نتايج ديگري رسيده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم به نقل از منابع آگاه، در همین رابطه این کشورها اقدام به گسیل فرستاده‌های مختلفی به سوریه کرده‌اند و در عربستان نیز عبدالله شاه این کشور از اقدامات وزیر امورخارجه و شیوه برخورد وی با مساله سوریه به شدت دلخور شده و به وی تاکید کرده که خارج از میزان اختیاراتش اقدام کرده است.

در همین راستا امارات متحده عربی که تا همین هفته درخواست‌های غیر معقولانه‌ای از بغداد برای مشارکت در نشست سران اتحادیه عرب داشت، یکی از فرزندان شیخ زاید آل‌نهیان امیر پیشین ابوظبی را راهی دمشق کرده تا به سران سوریه تاکید کند حاضر به ایفای نقش میانجی‌گری در این کشور است.

در کویت نیز هر چند سلفی‌ها به دولت فشار وارد می‌کنند تا موضع‌ تندتری علیه سوریه اتخاذ کند، اما با توجه به تمایل امیر این کشور و برخی از بلندپایگان آن کشور جهت برخورد واقعی با مساله سوریه، آنها به این باور رسیده‌اند که سرنگون کردن رژیم حاکم در این کشور خواب و خیالی بیش نیست. بر اساس این گزارش گفته می‌شود بحرین نیز پیام‌های مثبتی را به دمشق ارسال کرده است. این پیام‌ها پس از آن صادر می‌شود که رژیم آل‌خلیفه از طرح موضوع سرکوب مردم توسط نیروهای امنیتی تابع خود به وسیله سوریه نگران شده است.

در همین حال برخی از منابع آگاه در کاخ ریاست جمهوری سوریه از نشست احتمالی خبر می‌دهند که با حضور امیر کویت، سلطان عمان، حاکم مجمع‌الجزایر بحرین، رئیس دولت امارات و امیر دبی برگزار خواهد شد و خروجی این نشست نیز بیانیه‌ای خواهد بود که این کشورها تاکید خواهند کرد با سوریه قطع ارتباط نکرده‌اند.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که ریاض و دوحه به شدت از این اقدام چهار عضو دیگر شورا نگران و عصبانی هستند. امارات، کویت و امارات از اینکه به ابزار دست عربستان و قطر جهت پیشبرد طرح‌های آنها تبدیل شده به شدت نگران هستند و در مورد بحرین نیز به نظر می‌رسد که سران رژیم آل‌خلیفه از ادامه اعتراضات خسته شده و می‌خواهند با نزدیک شدن به سوریه و پس از آن ایران راه حل میانه‌ای برای پایان بحران داخلی خود پیدا کنند، چرا که در منامه این نتیجه‌گیری شده که مخالفان تا رسیدن به خواسته‌های خود کوتاه نخواهند آمد و ادامه سرکوب و تمکین نکردن رژیم به این خواسته‌ها ممکن است آنها را از هستی ساقط کند. 

پربیننده ترین خبرها