آتش زدن مقرهای حزبی و آشوب در کردستان عراق

آتش زدن مقرهای حزبی و آشوب در کردستان عراق
دوشنبه 8 آبان 1396 - 10:17

چند ساعت بعد از سخنرانی مسعود بارزانی که در آن اعلام کرد، دیگر دوره ریاست خود بر اقلیم را تمدید نمی‌کند، آشوب سراسر اقلیم کردستان را فرا گرفت به طوری که مقرهای احزاب مختلف از جمله حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و جنبش تغییر به آتش کشیده شد.

العالم ـ عراق 

کردهای طرفدار مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به مقر حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی رئیس‌جمهور فقید عراق در زاخو در استان دهوک حمله کرده و آن را آتش زدند.
همچنین تظاهراتی در حمایت از مسعود بارزانی در شهرهای اربیل، دهوک، سوران، زاخو و مناطق دیگر اقلیم کردستان در اعتراض به کناره‌گیری او برگزار شد. تظاهرکنندگان از او خواستند از این تصمیم خود بازگردد.
تظاهرکنندگان شعارهایی به کردی، عربی و انگلیسی سر دادند که مضمون آنها این بود "وجود تو وجود کردستان است" و "وجود رئیس بارزانی وجود هویت کردی است". آنها همچنین پرچم‌های کردستان و تصاویر بارزانی را در دست داشتند.
تظاهرکنندگان گفتند، هرگز نمی‌پذیرند که بارزانی ریاست اقلیم را ترک کند و در نظر آنها او همچنان رئیس اقلیم باقی خواهد ماند.

حمله به مقر احزاب 
یک منبع امنیتی اعلام کرد، شهروندان مقر اتحادیه میهنی کردستان به اضافه مقر فراکسیون اپوزیسیون تغییر را شب گذشته آتش زدند در حالی که نیروهای امنیتی تدابیر حمایتی لازم را برای این مقرها در نظر نگرفته بودند.
همچنین تظاهرکنندگان خشمگین در اعتراض به اهانت رابون معروف، نماینده فراکسیون تغییر زمانی که در جلسه پارلمان، بارزانی را "شکست خورده" خوانده بود، تظاهرات کردند.
در عین حال حزب اتحادیه میهنی کردستان هم‌پیمان حزب بارزانی در قدرت نیز گفت: افراد ناشناس به مقر حزب حمله ور شده و آن را به طور کامل آتش زدند.
تظاهرکنندگان دفتر رادیو "کرد سَت" وابسته به حزب بارزانی در زاخو را هم آتش زدند. این مساله باعث شد حزب مزبور رسما از حزب دموکرات کردستان درباره علت این آتش‌زدن توضیح بخواهد.

آماده باش نیروهای امنیتی
قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم امروز (دوشنبه) اعلام کرد، تمامی نیروهای امنیت اقلیم در حالت آماده باش هستند و آماده‌اند به حفظ امنیت در کردستان بپردازند.
طالبانی گفت: اجازه ایجاد آشوب و تنش را در اقلیم نمی‌دهیم.
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز از سیستم‌های امنیتی خواست اوضاع را تحت کنترل گرفته و اجازه حمله به مقرهای احزاب را ندهند.
نخست وزیری اقلیم نسبت به مجازات کسانی که پشت این آشوب‌ها باشند، هشدار داد.
دفتر نخست وزیر اقلیم افزود: در مناطقی شاهد آشوب بودیم اما با هرگونه تجاوز به مقرهای حزبی برخورد می‌کنیم.
از سوی دیگر، شورای امنیت اقلیم کردستان از معترضان خشمگین خواست آرامش را برقرار کنند تا درگیری بین مخالفان و موافقان بارزانی بالا نگیرد به خصوص که جشن‌هایی در سلیمانیه به مناسبت کناره‌گیری بارزانی برگزار شده بود.
این اتفاقات دفتر ویژه گروه جماعت اسلامی (یکی از گروه‌های مخالف در کردستان) را بر آن داشت از طرفدارانش بخواهد به مقر این حزب بیایند و به حمایت از آن بپردازند.
دفتر جماعت اسلامی که دیدگاه نزدیک به گروه اخوان المسلمین دارد، گفت: ما از حامیان خود می‌خواهیم در اطراف دفتر علی بابیر رهبر این جماعت کمربند امنیتی ایجاد کنند.
همچنین اخباری از محاصره دفتر بابیر در اربیل از سوی معترضان منتشر شده است.

آشوب‌گرها به ساختمان پارلمان حمله کردند
یوسف محمد، رئیس پارلمان اقلیم نسبت به اقدام کسانی که آنها را مزدور و آشوب‌گر خواند، درباره حمله به ساختمان پارلمان ابراز تاسف کرد. وی این افراد را مسؤول حفظ جان اعضای پارلمان، خبرنگاران و کارمندان داخل ساختمان دانست.
به گزارش ایسنا، وی گفت: این گروه می‌خواست به قوه مقننه حمله کرده و وجهه آن را خدشه دار کند.
مسعود بارزانی در پیامش به پارلمان کردستان عراق مخالفت خود را با ادامه حضور در این پست، تعدیل قانون ریاست اقلیم کردستان یا تمدید دوره ریاست اقلیم اعلام کرده و گفته بود، انتظار نداشت آمریکا در قبال این وقایع سکوت کند.
او ضمن دادن پیشنهاد مذاکره به بغداد گفت: باید نشستی در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار  شود تا خلأ قانونی در مسؤولیت‌ها و اختیارات رئیس اقلیم ایجاد نشود.

پربیننده ترین خبرها