قاسمی در پاسخ به العالم مطرح کرد؛

تشریح محورهای نشست آستانه7/ اظهارات غلط مقامات سعودی علیه ایران/ حمایت جهان از برجام در برابر ترامپ

تشریح محورهای نشست آستانه7/ اظهارات غلط مقامات سعودی علیه ایران/ حمایت جهان از برجام در برابر ترامپ
دوشنبه 8 آبان 1396 - 11:26

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال العالم در باره گفت وگوهای صلح سوریه در نشست آستانه 7، محورهای اصلی این نشست را تشریح کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، در پاسخ به سوال العالم در خصوص  نشست آستانه هفت و محورهای مذاکرات آن اظهار داشت: روز گذشته اجلاس کارشناسی آن را در آستانه (پایتخت قزاقستان) آغاز کردیم و طی روزهای آتی نشست اصلی آن برگزار خواهد شد.

وی در باره محورهای این نشست گفت: مین زدایی، مبادله زندانیان و اجساد دو محور اصلی تعریف شده برای این نشست است. امیدواریم هم چون دور ششم بتوانیم به تفاهمات لازم دست پیدا کنیم و گام های مثبتی را برای صلح و ثبات سوریه و منطقه برداریم.

تجاوز ائتلاف عربی به یمن/ اظهارات عربستان علیه تهران قابل اعتنا نیست

قاسمی درباره ائتلاف عربی علیه یمن و اظهارات عربستان علیه ایران خاطرنشان کرد، از همان ابتدای تجاوز به یمن هشدار های لازم توسط ایران داده شد. اظهاراتی که در ریاض مطرح می شود تازگی ندارد و به نظر قابل ترک نیست و عادت دارند به بیان مشکلات خود به شکل دیگری و لذا خیلی قابل اعتنا نیست. مساله یمن کاملا روشن است و نمی توان بعد از سالیانی چند با اشاره به نام دیگران بخواهند رفتار خود را به دیگران نسبت دهند.

چابک سازی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره چابک سازی وزارت خارجه گفت: تغییرات ساختاری در وزارت خارجه جدی است و این روند مراحل خود را طی می کند .به من گفته شده سازمان امور استخدامی به زودي چارت را اعلام می کند و سایر تغییرات هم در کمیته های دیگر دنبال می شود. هنوز نفراتی که مسیولیت را باید برای قسمت سیاسی و اقتصادی بپذیرند مشخص نشده و از طریق رسانه ها انتصابات جدید را به زودي اعلام خواهیم کرد.

دومین اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان برگزار می شود 

دومین اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان برگزار خواهد شد و دیدارهای دو جانبه در کنار اجلاس به صورت موضوعات کلی خواهد بود. دستور کار اجلاس مفصل و مجموعه ای از مسایل است از جمله مبارزه با تروریسم و روابط دو جانبه و ... دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز در حال برنامه ریزی است.

تکذیب لغو سفر هیات انگلیسی به تهران

قاسمی در مورد سفر هیاتی از انگلیس به ایران که انجام نشده است گفت: سفری لغو نشده و رفت و آمدهای ما به خوبی در جریان است و در ماه های آینده تبادلات خوبی خواهیم داشت و در حال برنامه ریزی هستیم. در مورد سفر هیات کنسولی تاریخ دقیقی ندارم اما در ماه آینده شاهد این رفت و آمد ها خواهیم بود.

نظر قوه قضاییه درمورد دری اصفهانی مورد احترام است

وی در مورد اظهارات نهاونديان در باره دری اصفهانی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که متهم به جاسوسی هسته ای است، تصریح کرد: آنچه که قوه قضاییه مطرح می کند متین و مورد احترام بنده است. من نمی توانم در مورد دیدگاه های جناب نهاوندیان نظری بیان کنم. این موضوع توسط وزیر اطلاعات هم مطرح شد. آقای دری اصفهانی عضو وزارت خارجه نبودند و توسط ارگان های دیگری به عنوان مشاور معرفی شدند. آقای دری اصفهانی سوابقی دارد. با بسیاری از سازمان های دولتی همکاری های مبسوطی داشته و خدمات ارزنده ای را برای کشور به ارمغان آورده و آن یک و هفت میلیارد دلار و محموله طلا از خدمات وی بود و ملاک برای ما نهادهای امنیتی است که می توانند در مورد روابط پنهان افراد قضاوت کنند. ما صلاحیت یا ابزار این مقوله را نخواهیم داشت و نداریم و آن وظایف نهادهای امنیتی است که به هنگام به اطلاع دستگاه های ذی ربط برسانند.

قاسمی گفت: در مورد سایر افراد من اطلاعی ندارم و گزارشی ارایه نشده و من از اسامی آنها و ماهیت فکری و کاری افراد اطلاعی ندارم.

تماس های مکرر در باره مسایل مرزی درخصوص اربعین در حال انجام است

وی در مورد بسته شدن مرز شلمچه و مرز تجاری با عراق خاطرنشان کرد، بحث اربعین از ماه ها پیش برنامه ریزی شده است. در مورد مسایل مرزی تماس های مکرری در حال انجام است و اگر مشکلی هم باشد در همین مسیر حل می شود.

اظهارات غلط مقامات سعودی علیه ایران

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی علیه ایران در خصوص مساله سپنتا نیکنام گفت: وظایف وزارت خارجه مشخص است. ما در حوزه مسایل داخلی ورود نمی کنیم. سوء استفاده دیگران هم از این موضوع قصه دیگری است. اظهارات غلط برخی مقامات سعودی با توجه به بحران هایی که با آن درگیر هستند، صورت می گیرد و از هر موضوعی استفاده می کنند و خوشبختانه تاکنون موفق نبوده اند. دولت سعودی لازم است به حقوق شهروندان خود توجه کند و به جای پرداختن به ربات ها و دادن شهروندی به آنها برگردد و در واقعیت حقوق شهروندان را حفظ کند و بداند ژست های بی ربط کمک کار دولت سعودی نخواهد بود.

حمایت جهان از برجام در برابر ترامپ/ ترامپ روز به روز منزوی تر می شود

وی درباره بستر سازی برجام در خصوص مسایل اقتصادی و تخطی های آمریکا افزود: وزارت خارجه تلاش می کند که بد عهدی های آمریکا را کاهش دهد. تخطی های آمریکا بسیار است و مصادیق کاملا مشخص شده و در اختیار مجلس قرار داده ایم. جهان امروز در مقابل ترامپ ایستاده است و ما یک صدا در حمایت از برجام می شنویم و ترامپ روز به روز منزوی تر است. بهره برداری از مزایای برجام یکی از کارهایی است که آمریکا سعی دارد ایران را از آن منع کند اما اکثر دنیا با صدای بلند حمایت خود را از برجام اعلام کرده است و ما شاهد حمایت چند کشور بی هویت ار آقای ترامپ هستیم.

مصر باید با نگاهی جدید به منطقه، واقعیت های ایران را درک کند

قاسمی در مورد اظهارات مصر درباره نبود روابط با ایران گفت: مصر باید روزی به جایگاه قبلی خود باز گردد و با معضلات کمتری همراه شود. ما نهایتا فکر میکنیم مصر باید در ثبات و امنیت منطقه نقش ایفا کند اما امروز چنین چیزی وجود ندارد. مصر باید از نگاه های سنتی فاصله بگیرد و با نگاهی جدید مسایل منطقه و واقعیت های ایران را درک کند و اگر بتواند به این مرحله برسد مسیرهایی پیدا خواهد شد و این بستگی دارد که دولتمردان مصر چقدر به این مهم علاقه دارند.

وی در مورد رفتن بازرسان آژانس به برخی دانشگاه های ایران خاطرنشان کرد، در مورد این سوال فعلا صحبتی ندارم.

پوتین به تهران می آید

قاسمی در مورد سفر پوتین و رییس روس اتم به ایران خاطرنشان کرد: این سفر مهم چهارشنبه انجام می شود و دیدارهایی در تهران خواهند داشت که نشانگر این است که ما در مسایل گوناگون صحبت خواهیم کرد. علاوه بر اجلاس سه جانبه و دیدار بین مقامات ایران، روسیه و آذربایجان، به دیدارهای دو جانبه و مسایل مفصلی در این خصوص خواهیم پرداخت. در چارچوب نگاه به همسایگان ما در  عرصه روابط با آنان موفقیت های بسیار خوبی داشتیم. نهمین دیدار پوتین و دکتر روحانی و دهمین دیدار الهام علی اف که در تاریخ روابط ما بسیار مهم است، صورت خواهد گرفت. ما با کشور ارمنستان و گرجستان هم روابط خوبی داریم. ما قفقاز را یکی از حوزه های مهم می دانیم و این گفتگو ها سبب ثبات بیشتر در این منطقه مهم خواهد بود.

مساله موشکی ایران قابل مذاکره نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مسایل موشکی گفت: این مساله قابل مذاکره نیست و موضوعی کاملا داخلی است و هر آنچه را بخواهیم اقدام می کنیم و سیاست های موشکی ایران ادامه پیدا خواهد کرد. این سیاست ها دفاعی است و تهاجمی نیست. کشورهایی که در این خصوص صحبت می کنند باید بدانند که خودشان چه مقدار سلاح کشتار جمعی ارسال می کنند و بودجه شان چقدر است و آن چه در مورد آقای عراقچی گفته شده به نظر یک سوء تفاهم بوده است.

حضور جدی تری در آفریقا خواهیم داشت

ما روابط خوبی با آفریقا داریم باید روابط بیشتری داشته باشیم و لذا سفر دکتر ظریف ارتباطی به برخی مسائل دیگر ندارد چراکه آفریقا برای ما بسیار مهم است و هیات خوبی ایشان را همراهی کرد و اقدامات خوبی در این سفر انجام شد. در آفریقا حضور جدی تز خواهیم داشت و امیدوارم طی ماه های آینده هیأت هایی را به آفریقا اعزام کنیم.

واکنش به اظهارات ولیعهد عربستان علیه ایران

وی درباره اظهارات ولیعهد عربستان در مورد ایران در مصاحبه با گاردين گفت: عربستان اعتراف کرده که سیاست های خصمانه ای را علیه ایران دنبال می کند و واقعیت دیگر این است که جهان باید منشا خشونت و ترور را در دنیا بشناسند و این اعتراف دیگری است که عربستان از سیاست خصمانه پیروی می کند. مایه امیدواری است اگر عربستان به همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان و ملت خود برسد.

روابط ایران و ارمنستان و مساله قره باغ

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و ارمنستان و مساله قره باغ خاطرنشان کرد، ایران بعد از فروپاشی شوروی اولین کشوری بود که به صحنه میانجی گری وارد و موفق شد یک سری آتش بس ها را برقرار کند. ما بارها اعلام کرده ایم از هیچگونه تلاشی برای کاهش این نزاع کوتاهی نخواهیم کرد تا دو کشور همسایه بتوانند در مسیر یک ثبات و امنیت گام های اساسی بردارند و این امیدواری وجود دارد که در کنار این آمد و شد ها روابط دو کشور را تا حدی نزدیک تر کرد.

سوییس حافظ منافع ایران و عربستان

وی د مورد انتخاب سوییس به عنوان دفتر حافظ منافع ایران و عربستان و سفر هیاتی از ایران به ریاض افزود: دو هیاتی که قرار بود برای بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور سفر کنند ویزا ها را دریافت کردند اما سفر هنوز انجام نشده است. در آینده دفاتر حافظ منافع ما گشایش خواهد یافت اما تاریخ دقیقی هنوز برای رفتن دیپلمات ها مشخص نشده و در زمان مقرر این مهم اطلاع رسانی خواهد شد.

سفر آمانو به تهران

قاسمی در مورد سفر آمانو به تهران گفت: سفر وی به ایران سفر خوبی بود که پیش از این هم انجام شده و در آینده هم انجام خواهد شد. آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی روند مسایل برجام را بر اساس خود برجام دنبال می کند و ما این رایزنی ها را داشتیم.

تکذیب میانجی گری العبادی میان ایران و عربستان در سفر به تهران

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر العبادی و میانجی گری بین ایران و عربستان خاطرنشان کرد، سفر ها هر موقع احساس شود که نیاز است انجام می شود. عمده موضوعات مطرح شده مسایل دوجانبه و منطقه ای است و فکر نمی کنم در خصوص میانجی گری بحث مشخصی صورت گرفته باشد البته صداها از ریاض مختلف است. ما مشکلی برای حل و فصل مشکلات نداریم و آمادگی داریم که در محیطی آرام تر زندگی کنیم. اما آنچه در ریاض است علایمی مغایر با این است و تا حد زیادی از واقعیات منطقه به دوز هستند و نگاهشان به مسایل فرامنطقه ای است.

برخی هوس ها باعث برگزاری همه پرسی در کردستان عراق شد

وی افزود: مواضع ما در قبال عراق روشن است. مساله اقلیم یک مساله داخلی است و ما همکاری هایمان را با بغداد طی روزهای اخیر در این خصوص داشتیم. علاقه مند بودیم آنها از ورود به راه هایی که منجر به تضعیف و آسیب مردم اقلیم شود جلوگیری کنند اما برخی هوس ها باعث شد این همه پرسی انجام و مشکلاتی درون اقلیم و بین احزاب ایجاد شود که امیدواریم کاهش یابد و در سایه تمامیت ارضی عراق زندگی با ثباتی داشته باشند.

مسدود شدن حساب دانشجویان ایرانی درچین

قاسمی درباره مسدود شدن حساب دانشجویان ایرانی توسط چین در این کشور گفت: موضوع خاص ایران نیست، مشکل در گذشته تا حدی برطرف شده بود ولی مجددا اخبار و اطلاعاتی از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در پکن و از سوی برخی دانشجویان داشتیم که این مشکل مجدد بروز کرده که پیگیری هایی توسط سفارت چین در تهران و سفارت ایران در پکن و از طریق رسانه ها و ارگان های اقتصادی شده است و موضوع همچنان در دستور کار است.

رفتار اخلال گرانه عربستان را رصد می کنیم

وی در مورد سفر العبادی به عربستان خاطرنشان کرد، ریاض سعی می کند در روابط کشورها اخلال ایجاد کند و ما رفتار عربستان را رصد می کنیم و اطلاعات لازم را به شکل خوبی در اختیار داریم. روابط ما با عراق با توجه به پیشینه و ارتباط خوبی که با همه اقوام و گروه ها داریم، پابرجاست و در چارچوب روابط ما با دولت عراق تعریف می شود و این بحثی است که ادامه خواهد داشت.

سفر مقام حماس و روابط ایران با مقاومت

قاسمی در مورد سفر یک مقام حماس به ایران گفت: سیاست ما در مورد مقاومت روشن است و ارتباط مان با مجموعه مرتبط با آن و آمد و شدها وجود دارد. در مورد این که قرار است ما وارد بحث میانجی گری شویم هنوز  صحبت در این باره زود است و با یک سفر نمی توان به نتایجی که زمان بر هم هست، دست یافت.

پربیننده ترین خبرها