احتمال دخالت نظامي آفريقا در كشور مالي

احتمال دخالت نظامي آفريقا در كشور مالي
پنج‌شنبه 17 فروردين 1391 - 10:31

يك كارشناس امور آفريقا پيش بيني كرد كه جمهوري مالي عرصه دخالت نظامي آفريقايي به منظور پايان دادن به شورش و حكومت نظامي و حاكم كردن حكومت قانون اساسي شود.

"صالح ابوبكر" پنجشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مالي با چالش هاي بزرگي مواجه است كه منطقه غرب آفريقا را به ويژه از نظر امنيتي تحت الشعاع قرار داده است.

ابوبكر گفت: در چنين وضعيتي انتظار مي رود كه سناريوي مورد تاييد نيروهاي آفريقايي شامل اتحاديه آفريقا و ايكواس براي مالي اجرا شود.

پيش از اين روز دوشنبه (11ارديبهشت) رهبران كشورهاي عضو گروه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا موسوم به "ايكواس" به كودتاچيان مالي 72 ساعت مهلت داده بودند، نظام قانوني اين كشور بازگردانند.

اين كارشناس امور آفريقا افزود: پس از كودتاي نظامي، معادلات در مالي به هم خورد و كودتاگران قادر نيستند حتي 50 درصد از آن چه در دست دولت سابق بود را تحت كنترل بگيرند.

وي تصريح كرد: از سوي ديگر مالي دچار انزواي بين المللي و تحريم هاي متعدد شده است و دولت جديد قادر نيست هيچ كاري براي اين كشور بكند.

صالح احتمال تقسيم مالي را بعيد دانست به ويژه كه اين كشور از گذشته از كشورهاي با ثبات در آفريقا به شمار مي رفت.

وي با بيان اين كه منطقه ايكواس خود را براي ورود به مالي و پايان دادن به شورش و حكومت نظامي و حاكم كردن حكومت قانون اساسي بر اين كشور آماده مي كند، گفت: غربي ها نيز از اين طرح حمايت خواهند كرد تا منافع خود را تامين كنند. در هر صورت منطقه در آستانه تحول قرار گرفته است.

اين كارشناس آفريقايي خاطر نشان كرد: كشورهاي غربي در منطقه منافعي دارند و اين را از محكوميت هاي بين المللي ضد كودتاي نظامي و جنبش الطوارق در مالي مي توان دريافت.

وي تاكيد كرد: كودتاگران نمي توانند در يك جبهه با القاعده و در جبهه اي ديگر با شورشيان الطوارق بجنگند. تنها راه حل بحران ، گفت و گو است اما اگر گفت و گو به نتيجه نرسد ، راه حل نظامي مي تواند راه حل جايگزين باشد.

صالح افزود: در واقع موفقيت كودتاي نظامي در مالي تهديدي براي همه كشورهاي همسايه خواهد بود و ملت هاي آفريقايي را به كودتاي نظامي در كشورهاي خود تشويق خواهد كرد.

4-18:25

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها