تاکید ستاد اربعین برای برخورد جدی با سواستفاده‌کنندگان از زائران

تاکید ستاد اربعین برای برخورد جدی با سواستفاده‌کنندگان از زائران
سه شنبه 9 آبان 1396 - 19:28

رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: مردم بدانند که دستگاههای مسئول در حوزه اربعین به دنبال منافع سازمانی و شخصی خود نیستند و تلاش لازم برای کاهش هزینه‌ها را دارند؛ ضمناً اگر کسی سوءاستفاده کرد و اجحافی را انجام داد بدون اغماض باید با آن برخورد شود.

العالم - ایران / فرهنگی

تسنیم -- حسین ذوالفقاری عصر امروز در دوازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار کرد: کارهای ضروری در حوزه زیرساختها و تامین خدمات جاده‌ای و پیرامونی در مرزها برای زائران اربعین حسینی انجام گرفته است و حتی 100 دستگاه اتوبوس نیز در پایانه‌های مرزی برای انتقال افراد فاقد ویزا تامین شده است.

وی اساسی‌ترین موضوعات اربعین برای زائران  را در حوزه‌های ویزا، بیمه، هلال احمر و کارگزاریها دانست و گفت: این حوزه‌ها که مرتبط با زائران محسوب می‌شود به خوبی مدیریت شده و حتی قیمت‌ها نسبت به ایام غیراربعین حدود 80 هزار تومان کاهش یافته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: این آمار کاهش قیمتهای بیمه و هلال احمر به هیچ عنوان عددسازی نیست، بلکه در ایام غیر اربعین با این نوع خدمات بیمه‌ای، هلال احمر، ویزا و شرکتهای کارگزاری حدود 280 هزار تومان از زائران دریافت می‌شود اما در ایام اربعین این رقم به حدود 200 هزار تومان تقلیل یافته است.

ذوالفقاری با اشاره به موضوع کرایه‌های حمل و نقل زائران اربعین حسینی گفت: بحث تعدیل کرایه حمل و نقل با رعایت حقوق رانندگان و ملاحظه زائران و جلوگیری از بازار سیاه به همراه نرخ‌گذاری و نظارت مناسب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت هلال احمر و هزینه درمان سرپایی نیز کاهش داشته است، گفت: حدود 190 تن دارو باید به کشور عراق منتقل شود و کارهای هلال احمر و درمان سرپایی مورد توجه قرار گیرد که قطعاً در این باره مبالغ اندک از زائران دریافت می‌شود اما تمامی دستگاههای ذیربط هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند تا هزینه‌های زائران نسبت به ایام غیر اربعین کاهش داشته باشد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: باید قیمت‌ها و نرخ‌گذاری به صورت منطقی انجام گیرد و عزمی جدی نیز برای آن وجود داشته باشد؛ باید برای مردم به صورت شفاف توضیحات داده شود چرا که برخی تصور دارند از فضای کنونی عده‌ای بهره‌برداری و استفاده می‌کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه هزینه‌ها در حوزه اربعین به چهار بخش تقسیم می‌شود، اظهار کرد: بخش نخست موضوع تغذیه و اسکان است که عمدتاً از نذورات مردم و برخی نهادها و دستگاههای داوطلب تامین می‌شود.

وی افزود: هزینه‌های دیگر اربعین مربوط به زیرساختها است که این مهم نیز به دو شاخه تقسیم می‌شود که بخش اول پروژه‌های ملی همانند جاده ایلام به مهران است و بخش دوم هزینه‌های زیرساختها در پروژه‌های محلی است که نمونه بارز آن مسئله آب فاضلات مهران یا سایر نقاط مرزی و موضوع پارکینگ‌های خودروهای زائران اربعین حسینی است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: یک بخشی از تعهدات را سازمانهای ذیربط و بخش دیگر را با بودجه‌های دولتی تامین می‌کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه حدود 17 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی وزارت کشور برای تامین زیرساختهای مناطق شهرهای مرزی داده شده است، گفت: این هم در حوزه کارهای زیرساختی محلی محسوب می‌شود و برنامه‌ریزی مناسبی درباره آن انجام گرفته است.

وی با اشاره به موضوع بیمه زائران اربعین حسینی توضیح داد: بیمه زائران نیز در ایام اربعین حسینی نه تنها کاهش یافته بلکه خدمات آن را نیز افزایش یافته است و پوشش آن هم مناسب‌تر شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه هزینه دیگر شخصی مردم در ایام اربعین مربوط به حمل و نقل زائران است، گفت: حمل و نقل زیر نظر بخش خصوصی است اما نقل و انتقال و میزان نرخ‌ها باید برای مردم به صورت شفاف و دقیق اطلاع‌رسانی شود تا نکته و شبهه‌ای ایجاد نشود و مردم نباید حس کنند که به آنها اجحاف شده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه هزینه بهسازی و آماده‌سازی پارکینگ‌ها نیز از محل اعتبارات عمرانی تامین شده است، تاکید کرد: در حال حاضر هزینه 5 هزار تومانی بابت پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی از زائران اربعین حسینی گرفته می‌شود که البته تاکید کرده‌ایم تا همه پارکینگ‌ها بیمه در مقابل آتش سوزی یا سایر مسائل همانند سرقت و خسارتها را داشته باشند.

وی افزود: حدود 5 میلیارد تومان از اعتبارات برای سه استان کمک شده است و از رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این رابطه کمک می‌طلبیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: درباره هزینه‌های جاری غالبا از نذورات مردم تامین می‌شود که مسئولان نیز باید اطلاعات خود را تکمیل کرده و به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

ذوالفقاری در این جلسه تاکید کرد: مسئولان حمل و نقل نیز باید نرخهای قانونی خود را براساس مصوبات و تجربه تسهیل کنند و آن را به صورت شفاف برای مردم توضیح دهند تا آنها نیز نسبت به برخی مسائل روشن‌تر شوند.

وی تصریح کرد: مردم بدانند که دستگاههای مسئول به دنبال منافع سازمانی و شخصی خود نیستند و تلاش لازم برای کاهش هزینه‌ها را دارند؛ نباید در ذهن مردم مسائل غیر شفاف باشد؛  ضمناً اگر کسی سوءاستفاده کرد و اجحافی را انجام داد بدون اغماض باید با آن برخورد صورت گیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی توضیح داد: هیچ یک از مسئولان ذیربط در هیچ کدام از حوزه‌ها فرافکنی نکنند و به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود تا ذهن جامعه نسبت به این مسئله مخدوش نشود. امیدواریم تلاش لازم برای تسهیل در سفر و آسایش مردم فراهم آید.

ذوالفقاری  افزود: شاید برخی مسائل در این ایام مطرح می‌شود اما اگر با مردم صادقانه اطلاع‌رسانی صورت گیرد مشکلات اصلاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچ سازمان و نهادی برای ایام اربعین دریافتی ندارد گفت: همه سازمانهای دولتی نیز هزینه کننده هستند و دریافتی از زائران ندارند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه تلاش می‌شود هزینه‌های سفر کم شود، گفت: ما به دنبال تسهیل سفر زائران هستیم و تمامی برنامه‌ریزیها نیز برای این منظور از پایان اربعین سال گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

ذوالفقاری با اشاره به وضعیت پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی گفت: به ما خبر داده بودند که پارکینگ‌ها تعهدی برای خودروی زائران ندارد اما به صورت کتبا اعلام کردیم که این محل‌های پارکینگ باید خودروهای زائران را بیمه کنند و خسارت لازم را در صورت وقوع حادثه بپردازند.

وی درباره روند دریافت ویزا و عزیمت زائران به کربلا نیز گفت: تا شب گذشته نزدیک به یک میلیون و 830 هزار ویزا صادر شده است؛ همچنین در طی این مدت 540 هزار نفر مبادرت به سفر زیارتی عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را کردند که روند نام‌نویسی و صدور ویزا همچنان ادامه داد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، عملکرد ستاد مرکزی اربعین حسینی را مناسب دانست و گفت: تلاشهای خوبی در این حوزه صورت گرفته ولی نمی‌توانیم بگوییم اشکالی وجود ندارد بلکه باید کوشش لازم برای رفع مشکلات را داشته باشیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها