ترامپ به رغم وعده های قبلی تحریم های سودان را تمدید کرد

ترامپ به رغم وعده های قبلی تحریم های سودان را تمدید کرد
چهارشنبه 10 آبان 1396 - 19:47

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام) روز چهارشنبه از واشنگتن گزارش داد که رئیس جمهوری آمریکا با عقب نشینی از تصمیم قبلی خود برای لغو تحریم های سودان، بار دیگر این تحریم ها را تمدید کرد.

العالم ـ آمریکا

دونالد ترامپ امروز با ارسال نامه‌ای به کنگره آمریکا، بار دیگر حکم اجرایی 13067 مصوب سال 1997 در دولت بیل کلینتون برای اعلام وضعیت فوق العاده ملی درباره سودان را تمدید کرد که در واقع این اقدام به منزله عقب نشینی او در تصمیمات اخیر واشنگتن به نفع خارطوم به حساب می آید. 
این در حالی است که دولت ترامپ در 15 مهرماه علاوه بر نفی حکم اجرایی 13067 و لغو تحریم های قبلی علیه سودان، رسما تحریم های تجاری و سایر مجازات هایی را که ارتباط سودان با سیستم مالی بین المللی را قطع کرده بود، برداشته و از مقام های این کشور نیز تعهد گرفته بود تا قراردادهای تسلیحاتی با کره شمالی را نیز متوقف کنند. 
البته در همان ایام هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی تاکید کرده بود که برداشتن تحریم های سودان نشانگر اقدامات مثبت پایدار آن کشور است، ولی هنوز پیشرفت های زیادی لازم است. 
به اعتقاد تحلیلگران، آن اقدام ترامپ مکمل روندی است که از سوی باراک اوباما آغاز شد و البته با مخالفت گروه های حقوق بشری نیز روبرو است. 
مقام های آمریکایی بارها تاکید کردند که لغو تحریم ها که شامل آزادسازی اموال دولت سودان است، می تواند به نفع بخش های مختلف تجاری و اقتصادی در این کشور از جمله بخش انرژی باشد. 
با همه این تفاصیل، رئیس جمهوری آمریکا در نامه جدید خود به کنگره برای تمدید تحریم های سودان آورده است: به رغم تغییرات مثبت اخیر، بحران برخاسته از اقدامات و سیاست‌های دولت سودان که به صدور حکم اجرایی 13067 و اعلام وضعیت فوق العاده ملی درباره این کشور منجر شده بود، همچنان برقرار است، چرا که این اقدامات و سیاست ها، همچنان تهدید غیرعادی و فوق العاده‌ای برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شوند، از این رو من به این نتیجه رسیدم که ضروری است وضعیت فوق العاده ملی اعلام شده درباره سودان در حکم اجرایی 13067، که بعدا در حکم اجرایی 13400 تمدید شد، همچنان ادامه داشته باشد'. 
اقتصاد سودان از سال 2011 میلادی که سودان جنوبی از آن جدا شده با چالش های زیادی روبرو شده است. سه چهارم چاه های نفت هم اکنون در اختیار سودان جنوبی قرار دارد. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها