وليد فارس: استعفای الحریری همسو با سیاست واشنگتن است

وليد فارس: استعفای الحریری همسو با سیاست واشنگتن است
يکشنبه 14 آبان 1396 - 14:07

ولید فارس مشاور سابق ستاد تبلیغاتی ترامپ گفت استعفای الحریری همسو با سیاست واشنگتن برای اعمال فشار بر ایران است.

العالم - آمریکا

مشاور سابق ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تأکید کرد استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان همسو با سیاست جدید واشنگتن برای اعمال فشار بر ایران و حزب الله است. 

ولید فارس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، در پاسخ به سوالی درباره نقش آمریکا و عربستان در استعفای سعد الحریری گفت: استعفای الحریری به علل امنیتی از ریاض اعلام شد. اوضاع لبنان بسیار خطرناک است و حتی جامعه جهانی هم نسبت به این مسئله توجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در آمریکا بین دولت و کنگره کشمکش هایی وجود داشت تا تحریم های بیشتری به منظور بازدارندگی در برابر حزب الله و فشار بر ایران در صحنه منطقه اعمال کنند. کشمکش در منطقه مربوط به لبنان نبود، اما دو مسئله جدید رخ داد. اطلاعات ما نشان می دهد موضع گیری های اخیر سران ایران در مورد لبنان، بر اوضاع این کشور تأثیر گذاشت. هر نوع تلاش برای ترور سعد الحریری هم عبور از خط قرمزها بود و او را وادار کرد تا استعفا کند. 

فارس افزود: در هشت سال دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، تصمیمی برای رویارویی با حزب الله اتخاذ نشد که علت آن هم دستیابی به توافقنامه با ایران بود. اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. دولت جدید آمریکا با دولت اوباما متفاوت است و می خواهد ایران و حزب الله را زیر فشار قرار دهد. پس از سفر دونالد ترامپ به ریاض و تشکیل ائتلاف منطقه ای، معادلات در منطقه تغییر کرد. درست است که حزب الله در لبنان قویترین طرف در لبنان است، اما اکنون دیوار جدیدی در برابر آن ایجاد شده است. 

وی خاطر نشان کرد: در سوریه شاهد رقابت بین گروه های مورد حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه و گروه های مورد حمایت ایران برای رسیدن به مرزهای سوریه و عراق هستیم. شاید ایران تصمیم گرفته بود که با سخنان اخیر مقامات خود، اوضاع در لبنان به طور کامل به نفع خود تغییر دهد. درباره تهدیدات امنیتی علیه الحریری اطمینان ندارم، زیرا اطلاعاتی در این باره وجود ندارد. کنترل اوضاع ایران بر لبنان بیشتر از عراق است، زیرا راهی برای دسترسی به لبنان جز از طریق سوریه و اسرائیل وجود ندارد. من اطمینان ندارم که واشنگتن در این باره تصمیم گیری کرده باشد و از سعد الحریری خواسته باشد استعفا کند، به ویژه که دونالد ترامپ فعلا در آسیا به سر می برد.

پربیننده ترین خبرها