دبیر کل حزب الله لبنان:

ما خواهان استعفای حریری نبودیم/ استعفا حریری تصمیم سعودی بوده و به او دیکته شد / هیچ گروهی به تنش سیاسی در کشور دامن نزند / میشل عون نقش ملی خود را به خوبی ایفا کرد / عربستان در باتلاق یمن گیر کرده است

ما خواهان استعفای حریری نبودیم/ استعفا حریری تصمیم سعودی بوده و به او دیکته شد / هیچ گروهی به تنش سیاسی در کشور دامن نزند / میشل عون نقش ملی خود را به خوبی ایفا کرد / عربستان در باتلاق یمن گیر کرده است
يکشنبه 14 آبان 1396 - 19:42

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان عصر روز یک شنبه (14 آبان) پیرامون استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان سخنرانی کرد، این سخنرانی به صورت زنده از شبکه های مختلف خبری پخش شد.

العالم - لبنان 

دبیرکل حزب الله در شروع سخنرانی خود گفت: استعفای سعد الحریری با اراده او نبوده است و این یک تصمیم سعودی بوده؛ ادبیات متن استعفای او سعودی بود و الحریری فقط آن را خوانده است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: حرف هایی که می زنم تحلیل نیست بلکه حرف هایی هست که همه می دانند و در بین مسئولان نیز مطرح بوده است، در سفر ناگهانی اول سعد الحریری که به عربستان فراخوانده شد همه منتظر بودند که این سفر چه نیتجه ای خواهد داشت. بعد از آن سفر الحریری اعلام کرد که عربستان از ثبات لبنان حمایت می کند، بار دوم که به صورت ناگهانی به عربستان سفر کرد استعفای خود را اعلام کرد. آنهم فقط از طریق شبکه العربیه! شکل و نحوه اعلام این استعفا و سخنان نوشته شده را همه در جریانش هستید.

استعفا تصمیم سعودی بود که به سعد الحریری دیکته شد، حتی متن و ادبیات سخنرانی متن لبنانی نبود و توسط یک سعودی نوشته شده بود

سید حسن نصرالله افزود: بین این دو سفر ناگهانی چه اتفاقی افتاد؟ این ما را به یک نتیجه قطعی می رساند: استعفا تصمیم سعودی بود که به سعد الحریری دیکته شد. و من فکر می کنم همه تحلیلگران و سیاسیون و رسانه ها در لبنان موافق این نظر هستند. حتی متن و ادبیات سخنرانی متن لبنانی نبود و توسط یک سعودی نوشته شده بود، همه غافلگیر شدند، احزاب، شخصیت های سیاسی و حتی «نمایندگان المستقبل» غافلگیر شدند.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما خواهان استعفای الحریری نبودیم و می خواستیم اوضاع به صورت معقول و منطقی پیش برود  و شاهد آن بودیم که امور به صورت منطقی به پیش می‌رود و تمامی موضوعات در جلسه وزیران مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و معتقدیم که دولت قدرت ادامه و افزودن دستاوردها تا زمان اجرای انتخابات پارلمانی آتی و توانایی برگزاری انتخابات را داشت.

وی تصریح کرد: می خواهم بر روی شکل تقدیم استعفا تمرکز کنم. اینکه چرا از عربستان استعفایش را اعلام کرد. این نحوه استعفا نشان می دهد که سعودی ها تا چه حد در امور کشورهای دیگر دخالت می کنند که حتی شکل استعفا را خودشان تعیین می کنند. 

اگر بخواهیم به محتوای سیاسی استعفا پاسخ دهیم، باید مستقیما به عربستان سعودی و نه حریری، پاسخ دهیم

سید حسن نصرالله افزود:در خصوص محتوای بیانیه استعفا هیچ حرفی نمی زنم با اینکه محتوای بسیار تند و خطرناکی داشت. چون اگر بخواهم وارد محتوای بیانیه شوم مخاطبم الحریری و حتی جریان المستقبل نخواهد بود چون متن بیانیه به آنها برنمی گردد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به محتوای سیاسی استعفا پاسخ دهیم، باید مستقیما به عربستان سعودی و نه حریری، پاسخ دهیم، ما با همه در تماس هستیم و تا الان هیچ‌کس در لبنان نمی‌داند دلیل واقعی استعفا چه بوده است.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: بايد دليل اين استعفا را در عربستان سعودی و نه لبنان بررسی کنيم، اين پرسش مطرح است که آيا جنگ قدرت در عربستان سعودي وجود دارد؟ آيا اين استعفا به دليل نارضايتی عربستان سعودی از سعد الحريری است و عربستان سعودی مي خواهد فردی ديگري در لبنان نخست وزير شود که همه خواسته هاي رياض را مو به مو اجرا کند؟ بايد منتظر بمانيم تا ببينيم به چه دليل عربستان سعودی سعد الحريری را مجبور به استعفا کرده است.

این منطقی است که بگوییم صعد حریری در عربستان بازداشت شده است

وی ادامه داد: در حال حاضر پرسش هايی درباره مکان حضور سعد الحريري مطرح است، اين سوالات به دليل بازداشت هايی که در عربستان سعودي صورت گرفته است، منطقی است امروز شاهد آن هستیم که شاهزاده متعب، پسر پادشاه سابق و ولید بن طلال و بزرگان فرزندان پادشاهان و نوه‌های آنها در زندان به سر می‌برند بنابراین منطقی است که درباره مکان حضور رئیس دولت خود بپرسیم.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانیش آرامش  در سطوح رسانه ای و سیاسی لبنان را خواستار شد.دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه اظهار داشت: اگر جواب این سوال ها در روزهای آینده مشخص شود می توان تصمیمات لازم را در این زمینه گرفت، ما در حزب الله همه را به صبر و درنگ و آرامش دعوت می کنیم و از لبنانی ها می خواهیم نگران نباشند، امنیت لبنان مهمترین چیزی است که ما روی آن تاکید می کنیم. باید با این موضوع با عقل و حکمت و تامل رفتار کرد و ما با قانون و نهادهای کشور می توانیم از این بحران عبور کنیم، برای همین توصیه من این است که مردم به گمانه زنی ها و شایعات و هراس افکنی ها گوش نکنند.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان: هیچ کس به تنش سیاسی در کشور دامن نزند چون این کار هیچ مشکلی را حل نمی کند. آیا کسی از بازگشت به وضعیت گذشته سودی عایدش می شود؟ 

به فضاهای گذشته و تحریک طائفه ای بازنگردید، از کشاندن کار به خیابان اجتناب کنید

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: شایعاتی زیادی در دو روز گذشته پخش شد. نباید به فضاهای گذشته و تحریک طائفه ای برگشت. باید از کشاندن کار به خیابان اجتناب کرد چون نتیجه ای به دنبال ندارد. باید به انتظار بازگشت الحریری در روز پنجشنبه ماند، اگر به او اجازه بازگشت داده شود.  ما در کشور نهادهای قانونی داریم و همه از رئیس جمهوری گرفته تا نبیه بری و بقیه مسئولان در حال رایزنی هستند تا این مرحله را پشت سر بگذاریم. 

نصرالله با اشاره به شایعه ترور حریری گفت: شبکه العربیه تنها شبکه ای بود که خبر تلاش برای ترور الحریری را منتشر کرد اما نهادهای امنیتی لبنان این مساله را به کلی نفی کردند. حرف های العربیه درباره نقشه ترور شاید به این خاطر است که توجیهی برای جلوگیری از بازگشت الحریری به لبنان داشته باشند. 

نصرالله افزود: اسرائیلی ها اتفاق نظر دارند که اسرائیل از جنگ پرهیز دارد و جز در صورتی که نتیجه قطعی جنگ به نفع او باشد وارد جنگ نخواهد شد.  امروز اسرائیل برای آغاز جنگ علیه لبنان حساب و کتاب های زیادی می کند. تحولات منطقه ای و بین المللی با شرایط موجود در زمان جنگ تابستان سال 2006 بسیار فرق کرده است.

عربستان بهتر است به جای تفرقه افکنی به فکر خروج از باتلاق یمن باشد

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: شایعه دیگری که در این دو روز منتشر شد این بود که ولیعهد سعودی با روسای ستاد ارتش کشورهای ائتلاف جلسه برگزار کرده تا جنگ «توفان قاطعیت» دیگری علیه لبنان بر پا کنند. پیش از آنکه از اقدامات عربستان علیه لبنان صحبت کنیم باید ببنیم در عربستان چه پیش خواهد آمد. عربستان قبل از اینکه به توفان قاطعیت در لبنان فکر کند بهتر است به فکر خروج از توفان قاطعیت یمن باشد. معلوم نیست عربستان به چه سمتی حرکت می کند اما بهتر است اول از باتلاق یمن خارج شود.


بیشتر بخوانید: پشت پرده استعفای حریری از نخست وزیری لبنان


به گزارش العالم سعد حریری نخست وزیر لبنان روز شنبه (13 آبان) از سمت خود استعفاء کرد، استعفای حریری دقیقا بلافاصله بعد از دو سفر  متوالی وی به عربستان سعودی و دیدار با مسئولان این کشور اعلام شده است که در این اقدام شاهد دخالت مستقیم عربستان سعودی هستیم.

سعودی ها در روزهای گذشته تبلیغات گسترده‌ای را با هدف تحریک حریری علیه مقاومت به راه انداخته بودند و برخی منابع خبری اطلاع دادند که در دیدار های حریری با سعودی ها وی حتی در صورت عدم پذیرش طرح های فتنه انگیز سعودی ها تهدید ترور وی را مطرح کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها